Bukefalos 28 år!

Vilken elvattenkopp är bäst?

Mariaauto

Trådstartare
Då det har blivit väldigt "luftigt" i mitt stall så är det garanti på att allt kommer att frysa. Det var ett visst slit förra vintern med hinkar, men inget emot vad de kommer bli nu! Så därför tänkte vi investera i vattenkoppar med elvärme! Ni som har erfarenhet av detta, vad har ni för åsikter?

Jag har kollat på en som hheter sueva 43A, kan den vara nåt?
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Jag har ingen erfarenhet av deras innevattenkoppar, bara utevattenkoppar och där tyckte jag att (7l/min tror jag att det var) att den fyllde på tok för långsamt.
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Det går väl att ställa in hur mkt vatten ska komma. Dock tycker jag också att de är lite för långsamma.
Jag har Sueiva med flottör, och en funkar inte alls bra (den behöver justeras) medan en annan blir full på en nanosekund.
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Läser man om den så står det hur många liter den ska ge per minut. Antar att det stämmer?:confused:
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

mm liter per minut under ett visst tryck! Men flottör är bättre än att de måste trycka fram vattnet själva eller?
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Vi har en Caldolac med flottör, som är helt underbar. Fyller på vatten snabbt, håller en bra temperatur och är lätt att rengöra.
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Puttar upp den här tråden.

Jag tänkte nog skaffa en elvattenkopp att ha i lösdriften i vinter. Vilken sort skulle ni rekomendera?
Det kommer vara 2-4 hästar. Jag vill att vattenkoppen ska vara "driftsäker" (inte frysa), och fyllas på fort (ge 9 liter/minut minst).
Vore ju trevligt om det är en av de "inte dyraste"..
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Kikar lite på Elvattenkopp La Buvette F130-EL, Elvattenkopp LaBuvette Lakcho och Elvattenkopp LaBuvette Stalcho. Fördelar/nackdelar/skillnader mellan dem? En verkar ha flottör, en tunga och en någon "pinne" att trycka på.
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Sådana med en "pinne" att trycka på fanns i ett utestall jag praktiserade i och de frös längst ner i "pinnen" så hästarna stod utan vatten vissa nätter, alldeles för många nätter, i alla fall :mad:. Vatten kopparna satt i ett utestall, dock inte på ytterväggar och vi fick använda en varmluftspistol och stå och tina "pinnarna" helt värdelöst faktiskt, det behövde heller inte vara jättekallt för att de skulle frysa, 5-6 minusgrader räckte. Men det är några år sedan nu och jag vet inte om installationen var korrekt gjord eller varför de frös men det fungerade absolut inte som det var tänkt i alla fall.

Jag har lösdrift och jag har valt att ha en uppvärmd balja och sedan lät jag dra en vattenledning som värms av en elkabel så att jag har ett vatten uttag bara några meter från baljan. Så har jag en kort slang som får ligga i sadelkammaren, den är bara några meter så den är lätt att bära runt på. Mina hästar vill gärna dricka samtidigt och väldigt mycket åt gången.
Och det fungerar ypperligt nu MEN den rörmokaren hade nog inte riktigt klart för sig vad som krävdes. Jag sa redan från början att det måste klara 25 minusgrader för det blir så kallt ibland och då får hästarna mer hö vilket gör att vatten är om möjligt ännu viktigare. Ja visst sa rörmokaren inga problem.

Så blev det kallt, -13, och jag börjar jobba klockan sex så jag ger hästarna hö och vatten innan jobbet och då var det ju fruset :rage: Ringde till rörmokaren som påstod att jag nog hade dragit åt kranen för hårt :meh:. Men han fick vackert pallra sig hit och mycket riktigt var det ju en liten ispropp längst ut i kranen. Så han drog fram värmekabeln lite till och "nu ska funka utan problem". Jo visst då var det ju lite mildare men nästa gång det blev neråt -15 ja då var det fruset igen en morgon när jag skulle i väg och jobba tidigt :banghead:. Så rörmokaren fick komma igen :arghh: och lägga ytterligaren en kabel och då var jag lagom glad. Men sen fungerade det som det var tänkt från början i alla fall och jag hoppas verkligen det kommer att fungera denna vinter annars ska jag ha pengarna tillbaka för det är ju när det är kallt som det måste fungera inte bara när det är plusgrader.
 
Sv: Vilken elvattenkopp är bäst?

Har själv en Suevia 43a i lösdriften och den fungerar utmärkt. Har installerad en värmekabel i vattenröret så det fryser aldrig i rören och vattnet är ljummet. Suevian har en flottör.
Har ingen erfarenhet av andra modeller så jag kan inte jämföra med nån annan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: niardasp
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
606
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp