Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: korsa fux med avblekbar skimmel

Skimmelfärgen är dominant så din häst har ett fuxanlag från pappa och ett skimmelanlag från mamma. Då blir det en skimmel.

// Linda

Det stämmer inte. Det finns fall då 2 skimmelföräldrar har fått en helfärgad avkomma.
 
Sv: korsa fux med avblekbar skimmel

Det stämmer inte. Det finns fall då 2 skimmelföräldrar har fått en helfärgad avkomma.

Jo att skimmelanlaget är dominant stämmer och har inget med det du skriver att göra. Att det är dominant betyder att det alltid syns om hästen har det. Ingen häst kan bära på ett skimmelanlag utan att det syns såsom de kan göra med ett recicivt anlag tex rött

I ditt exempel handlar det ju om en häst som inte fått något skimmelanlag från sina föräldrar och därför inte är skimmel.
Två heterozygota skimmelföräldrar = 75% chans för skimmel, 25% chans på icke skimmel
Är däremot en skimmelförälder homozygot (har två skimmelanlag) så kan det aldrig bli annat än skimmel eftersom denna alltid lämnar ifrån sig ett skimmelanlag och eftersom det räcker med ett anlag då skimmelanlaget är dominant (alltid syns när det finns) så blir alla avkommor till en homozygot skimlar
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Om jag har ett Silversvart sto med vilka hingstar har jag störst chans att få med silverfärgen?

Mitt Rödskäck sto är betäckt med en rödskäck hingst varav dennes mamma är silversvartskäck, hur stor är chansen att han ärvt den och i sin tur kan ärva den vidare?
Syns det inte någonstans på en röd häst om den bär på silver?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Om jag har ett Silversvart sto med vilka hingstar har jag störst chans att få med silverfärgen?


Med en silverfärgad hingst. MEN det rekomenderas inte att korsa silver med silver. Kan ge ögondefekter (blindhet), som enligt trådar på Buke, även upptäckts hos islandshäst.

Så, om jag skulle vilja ha silverfärg skulle jag välja en häst som har svart eller brunt som grundfärg. Chansen är troligen 50% att fölet får silverfärgen från föräldern (Förutsatt att föräldern är heterozygot för analget, om silverstoet har två silverfärgade föräldrar skulle hon kunna ha två silvergener och i så fall blir alla hennes föl silverfärgade. Men, har hon två silvergener riskerar hon ögonproblem) Om jag då väljer en hingst med svart eller brun grundfärg är chansen stor att silveranlaget syns om fölis väl får det.


Mitt Rödskäck sto är betäckt med en rödskäck hingst varav dennes mamma är silversvartskäck, hur stor är chansen att han ärvt den och i sin tur kan ärva den vidare?
Syns det inte någonstans på en röd häst om den bär på silver?
Det syns inte på en röd/fuxfärgad häst om den har silveranlag. Men det är 50% chans att rödskäckhingsten fått ett silveranlag av sin mamma (om hon inte var homzygot, då har han ett silveranlag). OM hingsten har fått silveranlag är det 50% chans att fölet i sin tur får silveranlaget. Sedan gäller det ju bara att fölis inte blir röd/fux för då syns det ju inte...



Är du med?:crazy:

Silver syns bara på hästar med brun eller svart färg, men hästen kan mycket väl bära på silverfärgen om det bara finns röda hästar bakåt i släkten tills man stöter på en silverfärgad häst.

Vill man avla på silver gäller det alltså dels att försöka få en häst med brun/svart grundfärg; dels att söka partner med silveranlaget.

En häst som är homozygot för silver får bara silverfärgade avkommor (även om silveranlaget inte syns på de röda). Dessa är ovanliga och rikserar att drabbas av ögonproblem. Men, det är det lättaste sättet att veta att man får en silverfärgad häst.

Enklaste sättet att få reda på silveranlag är att låta gentesta djuren för färgen, ska inte vara så dyrt. ;)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack för svaret!!:):bow:


Har en till fråga, kan en häst ha blå ögon utan att vara bärare av Splash/bukskäckgenen?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Sabino kan ha ibland, tror att frame (overo) kan ha ibland också.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

:o:)

Alltså kan en ryggskäck ha blå ögon nederdel utan att ha Splash anlag?:o
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Ja.

Och vill du ha en silversvart avkomma till ditt silversvarta sto ska du välja en hingst som är homozygot svart.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Om jag har ett Silversvart sto med vilka hingstar har jag störst chans att få med silverfärgen?

Mitt Rödskäck sto är betäckt med en rödskäck hingst varav dennes mamma är silversvartskäck, hur stor är chansen att han ärvt den och i sin tur kan ärva den vidare?
Syns det inte någonstans på en röd häst om den bär på silver?

Har du en rödskäck betäckt med rödskäck så kommer fölet garanterat få röd grundfärg.
Röd+röd blir alltid röd.
Silveranlaget KAN den ju få men det kommer inte synas.
Vill du veta om silver finns sen får du betäcka med en hingst som är homozygot för svart eller brunt.

Vill du få silver från en silver, utan att betäcka med silver såklart, så ska du betäcka med en hingst som är homozygot för svart/brunt.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Champagne har typ blågröna ögon, i alla fall ibland... Och Cremello/Perlino med tror jag...
 
En fråga om färg

Det här med färg är ganska så intressant, men svårt för den oinsatte. Jag undrar några saker, vad står A-locus, E-locus, C-locus, D-locus, G-locus, Z-locus, TO-locus, Rn-locus för?

Samt hur fungerar det, då det under dessa står till exempel Ee, aa, CC, att det är någonting med resistensa eller hur det nu var anar jag, men skulle gärna få det bättre förklarat!

Tack på förhand :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

kl
Om jag betäcker ett svart sto med en skimmelhingst, kan det bli annan färg än svart eller skimmel? Hingsten är född svart, och stoets pappa, mamma, morfar är svart, längre bak kan jag inte se:o Är det 50/50% för skimmel/svart?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Du kan få fux om både hingst och sto har anlag e.
Om inte hingsten är homozygot skimmel (måste då ha två skimmelföräldrar) så är det 50 % chans för skimmel.
Kolla färger på avkommor, om det finns sådana.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Champagne har typ blågröna ögon, i alla fall ibland... Och Cremello/Perlino med tror jag...

Alla dubbelgula, eller blåögda gräddvita som den korrekta svenska benämningen är har blå (alt-blågråa) ögon. Oavsett grundfärg.


Cremello - fux med två gula anlag
Perlino - brun med två gula anlag
Smokey Cream - svart med två gula anlag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vad kan jag få för färg om jag betäcker mitt Silversvarta sto
med en Röd bukskäck/splash hingst?:bump:
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jag vill veta mer om stickelhårig-färgen.

Hur utvecklas den? Är det så att hästen blir mer och mer stickelhårig hela tiden eller stannar utvecklingen av vita strån?
En häst som är stickelhårig, finns det speciella ställen på kroppen där de vita håren uppkommer mer än på andra ställen?

Hur är det i ansiktet, jag har hört att en häst som är stickelhårig kan inte ha det i ansiktet? Om det stämmer, varför inte?

Har stickelhåriga hästar en bukfläck eller är det en annan gen?

Hur ärvs stickelhårigheten (:rofl: finns det ett sånt namn?) ?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jag har två stickelhåriga hästar som är mor och dotter, de är båda sabinos och min uppfattningär att stickelhår hänger ihop med sabinoanlaget. Stoet är efter den välkände sabinon Ceylon.

Mamman är stickelhårig i sommarpälsen men inte i vinterpälsen. Hon får dessutom vitt mellan kotan och ballarna på sina svarta ben, och blir normalbrun med apelkastning och gul mage och flank på sommaren. I vinterpälsen är hon nästan svart men lite ljusare på mage och flank, hon har vita hår på överläppen och på sistone har hon även fått brunt på sina svarta ben.
Dottern är bara ett år men var i somras stickelhårig på rumpan och en bit förbi flanken, i vinterpälsen var lite kvar på rumpan. Hon har dessutom bukfläck.

Stoet har ytterligare två avkommor, de är inte stickelhåriga. Däremot har de precis som åringen tecken på huvudet som har förändrats från födseln till de varit årsgamla. En gick från en till tre snoppar;), en annan hade vit överläpp och vit fläck mellan näsborrarna vilka flöt ihop. Åringen har fått en ny fläck vid ena näsborren plus att de två fläckarna på huvudet börjat få stickelhår emellan.

Ska bli intressant att se vart allt slutar:D
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

så är alla hästar med bukfläck sabino?

Så din åring är fux, stickelhårig?

Är hästar stickelhåriga om de har vita strån över hela kroppen?
När du förklarar hur dina ser ut så låter det som att det kommer fram på samma platser varje år?
Har du bilder på dina som är stickelhåriga? :D
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

KL

Vilka möjliga färger kan man få om man betäcker en fux, (med en del vita strån i pälsen, stickelhårig??) efter två skimlar, med en rödskimmelhingst som är efter en skimmel och undan en stickelhårig fux?

Är det möjligt att få andra färger än fux eller rödskimmel? :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Nej. Röd är en recessiv färg, och två röda kan inte få föl med annan färg än röd. Eventuelt skimmel, efersom ena föräldern är skimmel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 693
Senast: _Zacke_
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 257
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 403
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp