Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Görel

Trådstartare
Moderator
Här kan du ställa alla dina frågor om hur färger nedärvs och vilken färg din väntade avkomma kan tänkas få eller varför din häst fått en viss färg.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hur stora chanser har vi att få en fux resp isabell?

Mitt mörkbruna sto har en brun mamma och en svart pappa, med idel bruna och svarta i stammen lååångt tillbaka. Närmaste fuxen hittas på pappans sida i slutet av artonhundratalet, på mammans sida finns inget rött alls så långt man kan följa.
Dessa två hästar fick sex föl tillsammans: fyra fuxar på raken, sen kom min mörkbruna och sen en fux till.

Vad jag förstått så måste det finnas rött någonstans i stammen för att fölet ska kunna bli rött...och det gör det ju då bevisligen här, eftersom mitt sto har fem röda helsyskon.

Nu tänkte jag betäcka henne med en hingst som är isabell. Han har hittills med bruna ston lämnat flera gulbruna, fuxar och bruna.

Min fråga är hur stor chansen är att mitt sto kan få en isabell, resp fux eller gulbrun?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Utifrån vad du skriver skulle jag tro 25% på fux, 25% på isabell, 25% på brun och 25% på gulbrun av den kombinationen.

Detta förutsätter att ditt sto faktiskt har ett fux-anlag, vilket inte är säkert men det är dubbelt så stor sannolikhet att hon har det som att hon inte har det. Har hon inte ärvt ett fux-anlag från någon av sina föräldrar kan hon heller inte lämna fux och således blir det 50% på brun och 50% på gulbrun.

Detta förutsätter också att hingsten inte kan lämna svart, har han svarta avkommor finns också möjligheten att kombinationen ger svart eller gulsvart.
 
korsa fux med avblekbar skimmel

Min prinsessa är snart 2 år och har en mor som är en avblekbar skimmel och en far som är fux. believe föddes brun. Jag är lite nyfiken på vad Believe kommer få för färg.. vet att hon kommer bli ljusare.. men kan väll inte va så att ALLA avblekbara skimmlar blir helvita?? eller? tänkte eftersom hennes far är fux så kanske inte hon blir helt vit? hennes man är väldigt svart å funderar på om den verkligen blir helt vit? skulle vara fint om hon blir vitgrå med mörk man. vad tror ni experter? =)

Mvh Emelie
photo.php
 
Sv: korsa fux med avblekbar skimmel

Skimmelfärgen är dominant så din häst har ett fuxanlag från pappa och ett skimmelanlag från mamma. Då blir det en skimmel.
Hur lång tid det tar för hästen att bli vit är lite olika.
// Linda
 
Sv: korsa fux med avblekbar skimmel

Alla skimlar blir vita förr eller senare, men det kan ta olika lång tid. Det finns unghästar som nästan blir vita direkt, och de finns de som blir vita först när de är riktigt gamla.
 
Sv: korsa fux med avblekbar skimmel

Precis som REIN säger så tar det olika lång tid för olika hästar att bli helt vita. Vet en del som är det redan som två-treåringar. Båda mina hästar är skimlar. Den ena var järngrå tills nio-tioårsåldern, hon var helt vit när jag fick henne vid 15. Den andra fyller nio i år och hon är helt klart grå fortfarande. Hennes mamma är 16 och helvit.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack för svar.
Jag är rätt säker på att hingsten inte har några svarta avkommor, så vi håller tummarna för att rödanlaget finns där och visar sig i form av en isabellunge :)
(fast både fux, brun och gul är ju också fint)
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jag har ett sto som är tigrerat, hon är en korsning knabstrupper/paint, alltså troligtvis en hel del prickiga mor och farföräldrar. Tyvärr är hon av okänd härstamning, så kan kan inte veta med säkerhet.

Hingsten vi betäckte med var mörkbrun, (Verona´s Gershwin RP) och vad jag har förstått det som har han lämnat en hel del mörkbruna avkommor, men även isabell-färgade, som Gled MW RP :love: (stoet som betäcktes var isabell, antagligen hade hon starka anlag för det?)

Vad kan fölisen få för härlig färg?
Om mitt sto har starka anlag för tigrerat, och eftersom fölen kan ärva mammans färg när mamman har starka anlag när de betäcks med Gershwin, betyder detta att även fölisen kan komma att bli en prickig en?

Vore jättekul om någon kunde hjälpa mig! :bow:
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jag har sett hästar med knabstrup längre bak i stammen som fått roliga fläckar oavsett grundfärg.

Isabell kan det däremot inte bli om inte någon av föräldrarna är det för det anlaget är synligt.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Jag har sett hästar med knabstrup längre bak i stammen som fått roliga fläckar oavsett grundfärg.

Isabell kan det däremot inte bli om inte någon av föräldrarna är det för det anlaget är synligt.

Men vad tror du det blir för grundfärg?
Mörkbrun med lite fläckar och prickar här och var kanske?
Eller det beror på hur dominanta de är i färgen?

Tack för svar!
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Eftersom du inte vet färgen på stoets föräldrar är frågan omöjlig att svara på.
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Vilken grundfärg har stoet? Vilken tigrering har hon?

Hon är leopardtigrerad, alltså tigrerad med mycket vitt - heterozygot. Fast med både bruna och svarta prickar.

Förstår ju att det blir svårt utan att veta hennes föräldras färg, men om man för sakens skull skulle anta att både hennes mamma och pappa är tigrerade?
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

En leopardtigrerad häst har anlagen för prickigheten och utbredningen enligt följande:
LPlp/PATNPATN (typ 1) eller LPlp/PATNpatn (typ 2). Stora bokstäver gör gällande att anlaget finns medan små att det saknas.

möjligheten att få en tigrerad avkomma då den andra föräldern till fölet saknar tigeranlag blir då följande:

Lplp/PATNPATN x lplp/patnpatn ger 50% chans att få en leopardtigrerad av typ 2 samt 505 chans att du får en enfärgad häst med genuppstättningen lplp/PATNpatn och således kommer inte anlaget att synas på hästen utan den ser ut som en enfärgad.

eller:

Lplp/PATNpatn x lplp/patnpatn ger
25% chans att få en leopardtigrerad enligt typ 2. Lplp/Patnpatn
25% chans att det blir en melerad tigrerad. En som kan födas 1/4 dels prickig, bli tigrerad melerad och ha prickar eller lite vitt på korset. Helt enkelt minimal utbredninga av LPgenen. Lplp/patnpatn
25% chans att den föds enfärgad lplp/PATNpatn eller
25% chans att det föds en utan anlagen öht. dvs lplp/patnpatn

/Gira
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Oj, verkar vara en hel vetenskap för sig det där med att räkna ut färgen...
Men tack för svaret!
Ska bli spännande och se vad det blir för filur...
Men så länge fölisen är frisk och kry spelar färgen faktiskt ingen större roll! :D
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

En leopardtigrerad häst har anlagen för prickigheten och utbredningen enligt följande:
LPlp/PATNPATN (typ 1) eller LPlp/PATNpatn (typ 2). Stora bokstäver gör gällande att anlaget finns medan små att det saknas.

möjligheten att få en tigrerad avkomma då den andra föräldern till fölet saknar tigeranlag blir då följande:

Lplp/PATNPATN x lplp/patnpatn ger 50% chans att få en leopardtigrerad av typ 2 samt 50% chans att du får en enfärgad häst med genuppstättningen lplp/PATNpatn och således kommer inte anlaget att synas på hästen utan den ser ut som en enfärgad.

eller:

Lplp/PATNpatn x lplp/patnpatn ger
25% chans att få en leopardtigrerad enligt typ 2. Lplp/PATNpatn
25% chans att det blir en melerad tigrerad. En som kan födas 1/4 dels prickig, bli tigrerad melerad och ha prickar eller lite vitt på korset. Helt enkelt minimal utbredninga av LPgenen. Lplp/patnpatn
25% chans att den föds enfärgad lplp/PATNpatn eller
25% chans att det föds en utan anlagen öht. dvs lplp/patnpatn

/Gira

Oj jag var ju lite snabb igår. Jag rättar så ingen blir förvirrad..


Gira
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Visst är det så, att färgen inte gör hästen. Men jag kan ju erkänna att man svär varje gång då det föds något annat än leopardtigrerat ;). Helst vill jag få fölungar med svart grundfärg.

Men det är ett pill och eftersom det inte är någon garanti ens på homozygot att alltid få fullt tigrerad avkomma. -Jo om man använder homozygot typ 1 dvs LPLP/PATNPATN men mig veterligen så finns nästan inga hingstar att tillgå som har denna uppsättning av anlaget. jo Battle of hastings.

Gira
 
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Alltså, eftersom din häst är korsning knab/paint så får du ju även räkna på skäckanlaget.....

Gira
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 574
Senast: _Zacke_
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 013
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 195
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
851
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp