Vilken gångart gillar du bäst?

Vilken är er favorit gångart att rida?

  • Skritt

    Röster: 1 3,6%
  • Trav

    Röster: 1 3,6%
  • Tölt

    Röster: 12 42,9%
  • Galopp

    Röster: 5 17,9%
  • Pass

    Röster: 2 7,1%
  • Kan inte välja en.

    Röster: 7 25,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    28

Cattis_E

Trådstartare
En liten undersökning i vilken gångart ni gillar mest. Kommentera gärna varför :)
Jag gillar nog flygande pass allra bäst även om rökt är väldigt kul också. Speciellt tempoväxlingar.

Sorry för särskrivningen favorit gångart. Autocorrect *suck*
 
Tölt, för att man kan arbeta i den på ett annat sätt än pass och har ett väldigt stort spann både tempo- och arbetsmässigt. Annars är ju givetvis pass jättekul, speciellt på en riktig passhäst. Jag är en såndär som gärna har en riktigt bra gångart på en häst, hellre än fyra/fem "okejbra". Och då är ju pass och tölt att föredra framför de andra (lite därför jag har islandshäst, liksom) och tölt trumfar pass av arbetsanledningen.
 
Tölt, för att man kan arbeta i den på ett annat sätt än pass och har ett väldigt stort spann både tempo- och arbetsmässigt. Annars är ju givetvis pass jättekul, speciellt på en riktig passhäst. Jag är en såndär som gärna har en riktigt bra gångart på en häst, hellre än fyra/fem "okejbra". Och då är ju pass och tölt att föredra framför de andra (lite därför jag har islandshäst, liksom) och tölt trumfar pass av arbetsanledningen.
Förstår hur du menar med att tölt trumfar pass faktiskt. Jag funderade en stund på om jag skulle välja tölt eller pass innan jag bestämde mig för att jag tycker pass är så pass "mäktigt".
Sedan gillar jag trav också, men det är ju för att fjordingen kan gå i så himla fin samlad trav, men han kan ju inte tölta eller passa ;)
 
Tölten är favorit, inte helt oväntat.
Men också några som inte kunde välja en.Vpre intressant att veta om de som valt det har två de gillar eller flera/alla.
 
Jag är en av dom som inte kan välja och det är pga att jag tycker om att jobba i alla gångarterna.
Alla hästar och alla gångarter bjuder på en egen utmaning, ett eget sätt man måste arbeta och tänka efter för att på bästa sätt få hästen att gå balanserat och ”rätt”.
Att sträva efter att rida varje gångart i balans för att få en hållbar häst är en utmaning och därför är alla gångarter enligt mig lika ”roliga”.
Skulle inte vilja vara utan någon av dom.
 
Jag är en av dom som inte kan välja och det är pga att jag tycker om att jobba i alla gångarterna.
Alla hästar och alla gångarter bjuder på en egen utmaning, ett eget sätt man måste arbeta och tänka efter för att på bästa sätt få hästen att gå balanserat och ”rätt”.
Att sträva efter att rida varje gångart i balans för att få en hållbar häst är en utmaning och därför är alla gångarter enligt mig lika ”roliga”.
Skulle inte vilja vara utan någon av dom.
Jag gillar också att jobba i alla. Skulle inte heller vilja vara utan de. Men jag har ändå en gångart jag tycker är roligare än de andra. Så vi tycker delvis lika och delvis olika :)
 
En liten undersökning i vilken gångart ni gillar mest. Kommentera gärna varför :)
Jag gillar nog flygande pass allra bäst även om rökt är väldigt kul också. Speciellt tempoväxlingar.

Sorry för särskrivningen favorit gångart. Autocorrect *suck*

Äh.
Den gångart som utvecklas mest är roligast för stunden...
fast OK, skritt kanske inte är jättekul att rida (även om man kan jobba dem mycket där också).
Känslan när man får till det där framåtgripande frambenssteget, och klippet bakifrån, i korrekt mellantrav är häftig.
En väldigt bärig galopp där man kan få upp framparti och få ut steglängd är också häftig! Härliga stora steg, utan att hästen ligger på för mycket i tyglarna.
Tölten: jättekul att kunna tempoväxla, förstås.
Pass: har bara en häst som har tillräckligt stark pass än så länge för att gå att ha synpunkter, men kul att kunna växla.

Egentligen samma sak som vilken av hästarna som är roligast att rida.
Den som utvecklas mest för stunden, är roligast för stunden.
Den som mest bara "jobbar på med samma" ger inte lika stor kick för tillfället. Men så är det något som lossnar, och då blir det sådär löjligt kul med den hästen igen medan någon annan hamnar lite på en platå och inte ger samma kick.

Så för mig är rätt svar "utveckling".
 
Äh.
Den gångart som utvecklas mest är roligast för stunden...
fast OK, skritt kanske inte är jättekul att rida (även om man kan jobba dem mycket där också).
Känslan när man får till det där framåtgripande frambenssteget, och klippet bakifrån, i korrekt mellantrav är häftig.
En väldigt bärig galopp där man kan få upp framparti och få ut steglängd är också häftig! Härliga stora steg, utan att hästen ligger på för mycket i tyglarna.
Tölten: jättekul att kunna tempoväxla, förstås.
Pass: har bara en häst som har tillräckligt stark pass än så länge för att gå att ha synpunkter, men kul att kunna växla.

Egentligen samma sak som vilken av hästarna som är roligast att rida.
Den som utvecklas mest för stunden, är roligast för stunden.
Den som mest bara "jobbar på med samma" ger inte lika stor kick för tillfället. Men så är det något som lossnar, och då blir det sådär löjligt kul med den hästen igen medan någon annan hamnar lite på en platå och inte ger samma kick.

Så för mig är rätt svar "utveckling".
Du har en poäng.
Men jag har fortfarande en favorit men det beror kanske också på hur man ser på favorit.
Jag tänkte nog, vad är roligast om jag bara rider en slumpmässigt utvald häst ;)
Om man bara rider samma häst/hästar och ser det utifrån dem förstår jag dig.
Men då hade jag valt galopp för att jag inte direkt tränar pass el tölt med Funi som det är nu. ;)
 
Du har en poäng.
Men jag har fortfarande en favorit men det beror kanske också på hur man ser på favorit.
Jag tänkte nog, vad är roligast om jag bara rider en slumpmässigt utvald häst ;)
Om man bara rider samma häst/hästar och ser det utifrån dem förstår jag dig.
Men då hade jag valt galopp för att jag inte direkt tränar pass el tölt med Funi som det är nu. ;)

Fast att rida en slumpmässigt utvald häst...
Jag har tre islandshästar och det är ju dem jag oftast rider (kommande veckan har jag dock förmånen att få rida ytterligare en, en riktigt fin rackare).
Och jag tycker att det varierar beroende på häst, utifrån vad som fungerar.
Så oavsett om det är en slumpvis utvald häst så är svaret "utveckling" för mig: den gångart som för stunden på den hästen går att jobba mest, är roligast för mig.
 
Fast att rida en slumpmässigt utvald häst...
Jag har tre islandshästar och det är ju dem jag oftast rider (kommande veckan har jag dock förmånen att få rida ytterligare en, en riktigt fin rackare).
Och jag tycker att det varierar beroende på häst, utifrån vad som fungerar.
Så oavsett om det är en slumpvis utvald häst så är svaret "utveckling" för mig: den gångart som för stunden på den hästen går att jobba mest, är roligast för mig.
Vi äro alltså olika du och jag ;)
Efter en lång stunds funderande kom jag fram till att jag har en favoritgångart (oavsett häst) men ändå kan tycka det är roligast för stunden att jobba i en annan då det sker utveckling i den just då.
Tillbaka till min grundtanke med andra ord.
 
Äh.
Den gångart som utvecklas mest är roligast för stunden...
fast OK, skritt kanske inte är jättekul att rida (även om man kan jobba dem mycket där också).
Känslan när man får till det där framåtgripande frambenssteget, och klippet bakifrån, i korrekt mellantrav är häftig.
En väldigt bärig galopp där man kan få upp framparti och få ut steglängd är också häftig! Härliga stora steg, utan att hästen ligger på för mycket i tyglarna.
Tölten: jättekul att kunna tempoväxla, förstås.
Pass: har bara en häst som har tillräckligt stark pass än så länge för att gå att ha synpunkter, men kul att kunna växla.

Egentligen samma sak som vilken av hästarna som är roligast att rida.
Den som utvecklas mest för stunden, är roligast för stunden.
Den som mest bara "jobbar på med samma" ger inte lika stor kick för tillfället. Men så är det något som lossnar, och då blir det sådär löjligt kul med den hästen igen medan någon annan hamnar lite på en platå och inte ger samma kick.

Så för mig är rätt svar "utveckling".
Precis så känner jag med. Har ingen favorit utan den som är bäst i stunden och utvecklas mest är roligast
 
Du har en poäng.
Men jag har fortfarande en favorit men det beror kanske också på hur man ser på favorit.
Jag tänkte nog, vad är roligast om jag bara rider en slumpmässigt utvald häst ;)
Om man bara rider samma häst/hästar och ser det utifrån dem förstår jag dig.
Men då hade jag valt galopp för att jag inte direkt tränar pass el tölt med Funi som det är nu. ;)
Jag tänke snarare om jag ska ha en häst som har en riktigt bra gångart och övriga tre/fyra okej. Dock kan jag nog färgas av att de två hästar jag tyckt bäst om var såna. Även om passhästen nog var mycket personligheten jag fastnade för, väldigt känslig och var lite som att sitta på en tickande bomb när man red. :D

Tölthästen hade tölt som klart bästa gångart (även om traven var rätt bra den med, bedömd till 9 för både tölt och trav) och jag har konstaterat att jag uppskattar såna mer än hästar med bättre trav och lite sämre tölt (haft såna med).

Unghästen tror jag dock kommer bli en sån med fyra mer jämna gångarter, så får väl se om jag kan börja uppskatta sånt också så småningom. ;)
 
Jag tänke snarare om jag ska ha en häst som har en riktigt bra gångart och övriga tre/fyra okej. Dock kan jag nog färgas av att de två hästar jag tyckt bäst om var såna. Även om passhästen nog var mycket personligheten jag fastnade för, väldigt känslig och var lite som att sitta på en tickande bomb när man red. :D

Tölthästen hade tölt som klart bästa gångart (även om traven var rätt bra den med, bedömd till 9 för både tölt och trav) och jag har konstaterat att jag uppskattar såna mer än hästar med bättre trav och lite sämre tölt (haft såna med).

Unghästen tror jag dock kommer bli en sån med fyra mer jämna gångarter, så får väl se om jag kan börja uppskatta sånt också så småningom. ;)
På turer och sånt, även när jag red lektion tenderade jag att gilla just passhästar.
Och Funi verkar ju ha pass i sig och honom gillar jag ju.
Så kanske har du rätt, att det är typen av häst. Det ligger nog en del i det.
Jag vet inte.
Funi är känslig men ganska cool och ingen tickande bomb på det viset. Då hände jag nog inte vågat glida runt barbacka som jag gör nu för att inte reta huden där det varit regnskållor...
 
På turer och sånt, även när jag red lektion tenderade jag att gilla just passhästar.
Och Funi verkar ju ha pass i sig och honom gillar jag ju.
Så kanske har du rätt, att det är typen av häst. Det ligger nog en del i det.
Jag vet inte.
Funi är känslig men ganska cool och ingen tickande bomb på det viset. Då hände jag nog inte vågat glida runt barbacka som jag gör nu för att inte reta huden där det varit regnskållor...
Nej, just den hästen var ingen man red barbacka på :D Men jag kände mig aldrig otrygg på honom, för vi kommunicerade på samma sätt, han krävde väldigt mjuk ridning och det enda han ville var att springa fort, nåt annat hittade han inte på. Han var en sån som man inte kunde säga ”nej, vi ska inte springa” till, för då var det kört, man fick istället säga ”inte riktigt än”, ”inte riktigt än” och vid lämpligt ställe släppa fram honom i pass och börja sakta ned lite försiktigt när han sprungit av sig det värsta. :)

Han såldes från Island som knäpp och oridbar, blev senare finsk mästare i pass med hon som köpte honom och fortfarande ägde honom när jag tog över. Då var han en bit över 20 och hade stått i några år, vilket dock inte märktes varken på kroppen eller energin. Sjukt rolig häst. :)
 
Efter ha läst svaren och funderat lite måste jag säga att jag inte kan välja. Alla gångarter har sin tjusning.
I början av min hästs utbildning var skritten favorit. Där kunde man göra störst skillnad. Att få en bärig skritt där man på viktjälper kan dansa fram, öppna till volt till sluta till bakdelsvändning till öppna till skänkelvikning. Allt i en följd med mjuka omställningar. :love:
Just nu är traven bäst, jobbar med samling och balans på små volter till att komma fram i trav ökningar med bra steglängd.
Tölta är alltid kul, där av en islandshäst;) I tölten finns så mycket man kan jobba med. Takt, balans, tempot. Känslan när man får till allt och kan glida fram i ökat(i vårat fall inte lika kort :angel:) tempo i skogen eller rida mjuka 8or på banan med tempoväxlingar. :d
Galoppen är den tråkigaste gångarten på min islänning just nu. Svårast att jobba med och få synliga resultat.
 
Gillar den gångart hästen är mest ridbar i. Men annars är galoppen en favorit. Gillaren bra trav också men det är nog mest för jag aldrig haft en häst med en riktigt välbalanserad sådan.
 
Har funderat på den här frågat ett tag och vet inte riktigt vilken jag har som favorit. Tölten är ju en stark kandidat, finns ju en anledning till att man valt just islandshästar. Men tar man mina två hästar som är väldigt olika så rider jag helst tölt på unghästen som har naturligt lätt för den och det gör det roligt. Den andra har absolut inte naturligt lätt för tölten vilket gör att traven och galoppen blir roligare på honom. Älskar hans galopp :love:

Så för mig beror det tydligen väldigt mycket på hästen jag rider. Skulle jag ta vilken häst som helst och så visar det sig att den har svårt för tölt precis som min äldsta och då kanske jag hellre väljer traven för att den är lättare och det är roligt när man känner flytet.

Samtidigt tycker jag det är roligt att träna tölt på min äldsta som har svårt för det för målet är ju att den gångarten också ska bli bra, och samma med trav och galopp på unghästen :)

Svår fråga men intressant och läsa allas svar :)
 
Har funderat på den här frågat ett tag och vet inte riktigt vilken jag har som favorit. Tölten är ju en stark kandidat, finns ju en anledning till att man valt just islandshästar. Men tar man mina två hästar som är väldigt olika så rider jag helst tölt på unghästen som har naturligt lätt för den och det gör det roligt. Den andra har absolut inte naturligt lätt för tölten vilket gör att traven och galoppen blir roligare på honom. Älskar hans galopp :love:

Så för mig beror det tydligen väldigt mycket på hästen jag rider. Skulle jag ta vilken häst som helst och så visar det sig att den har svårt för tölt precis som min äldsta och då kanske jag hellre väljer traven för att den är lättare och det är roligt när man känner flytet.

Samtidigt tycker jag det är roligt att träna tölt på min äldsta som har svårt för det för målet är ju att den gångarten också ska bli bra, och samma med trav och galopp på unghästen :)

Svår fråga men intressant och läsa allas svar :)
Kul att det var en så intressant fråga att du tog dig tid att fundera på den.

Jag tycker också det är intressant med alla svar och tankar kring det.
Jag hade inte helt<lätt att välja själv heller. Jag gillar både Funis trav och galopp men jag tror jag håller med dig, just nu är min favorit på honom galopp.
Får jag till passen (behöver massor med styrka först innan jag ens funderar på det) som jag bara känt någon gång när han var riktigt pigg så tar den nog över som favorit.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 116
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715
Senast: Myrten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 679
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp