Vilken GPS?

skojskrot

Trådstartare
Fyller år nu i dagarna och har önskat mig en gps som jag kan rida med... vad har ni för typer? Har sett att det finns lite olika modeller och är inte alls speciellt teknisk av mig... det enda jag vill veta är hur fort jag rider och hur långt! Är alltså inte ute efter
någon avancerad sak med pulsklocka och annat som jag sett finnas!
Vad har ni för modeller och hur använder ni er av dem?
 
Sv: Vilken GPS?

Jag har en Garmin Forerunner 201 som jag är väldigt nöjd med.
Jag använder den främst för att se hur långt jag ridit, och med vilken snitthastighet. Den kan även visa klockslag, höjd, snabbaste hastighet och annat smått och gott. En funktion som jag gärna använder när jag utforskar ny terräng är att "flagga" olika punkter, så jag hittar hem... Den kan även "leda" dig till startpunkten, inte så dumt ibland.
Man kan ladda in turerna i datorn, och se tid, hastighet och stigning i olika kurvor. Det gör jag ibland, men oftast inte. Alltid efter tävling dock.
Jag tycker det är en bra och prisvärd GPS, med bra batteritid.
 
Sv: Vilken GPS?

Kolla på pricerunner.
Men jag tror att det rör sig om ca 1500:-

Jag har oxå en Garmin 201 och är mycket nöjd med den.



/Linnea
 
Sv: Vilken GPS?

Om jag inte minns helt fel var det någon som upprepade gånger backat över sin med bilen, och däremellan låtit den ligga ute i regnet, utan att den gick sönder, så den låter hållbar också. Jag har inte utsatt min för riktigt såna prövningar än :)
 
Sv: Vilken GPS?

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt garmin forerunner 301 og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte den på ebay og fikk den levert på døren etter 3 dager. Betalte 720 norske kroner inkl. Frakt. Min kom fra usa. Tror den kostet i butikk i norge mellom 2000-3000 kr, så det var veldig mye billigere.

Mvh Tonje
 
Sv: Vilken GPS?

Knapplån!:angel:

Jag har en Garmin Forerunner 201 som jag är jättenöjd med, så den kan varmt rekomenderas!

Men, jag stötte precis på ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa?

Jag har laddat den under natten och har även nu på fm fört över informationen i datorn, sen skulle jag radera informationen i GPS och då hänger den sig? Jag får ingen respons alls nu när jag försöker att stänga av den eller för att fortsätta att radera?

Hur ska jag göra? jag var inne på att öppna den för att bryta strömen med att plocka bort batteriet men jag vet inte hur man gör och törs inte prova mig fram?

/Camilla
 
Sv: Vilken GPS?

Jag skulle inte öppnat den om jag var du, utan lämnat in den hos nån återförsäljare.
 
Sv: Vilken GPS?

Jag skulle inte öppnat den om jag var du, utan lämnat in den hos nån återförsäljare.

Jag resonerar lika som dig, hade inte vågat att öppna den efter att jag tittade på den. Den är inte gjord för att vi användare ska kunna öppna den?
Jag har löst problemet med att köra en uppdatering från Garmins hemsida och då funkade det igen. Jag hoppas att det bara var en engångshändelse, annars får jag ta kontakt med säljaren.
/Camilla
 
Sv: Vilken GPS?

Fyller år nu i dagarna och har önskat mig en gps som jag kan rida med... vad har ni för typer? Har sett att det finns lite olika modeller och är inte alls speciellt teknisk av mig... det enda jag vill veta är hur fort jag rider och hur långt! Är alltså inte ute efter
någon avancerad sak med pulsklocka och annat som jag sett finnas!
Vad har ni för modeller och hur använder ni er av dem?

Vi har RyttarGPS. Googla så kommer det upp.

/Lewina
 
Sv: Vilken GPS?

Kan man se sträcka o hastighet medan man rider?

På tävling kan ju detta användas av hinknissar o arrangörer.
// Linda
 
Sv: Vilken GPS?

Nej, det finns ingen display så att man ser det under tiden man rider. Till träning och främst säkerhet om du skulle ramla av.

Jag använder det för att gå igenom sträcka och hastigheter efter ridpasset.

/Ingrid
 
Sv: Vilken GPS?

Har just köpt en Garmin Forerunner 201, helt ny, för $80 (ca 500 kr)på ebay. Tillkommer frakt då förstås. Men priset blir ändå trevligare än de svenska.
 
Sv: Vilken GPS?

Hur fungerar den egentligen? Jag antar att den där saken är detsamma som en vanlig träningsGPS men hur kan den se hur långt man har ridit och vilket tempo om man inte sätter fast nåt på hästen? Uppenbarligen lär den ju fungera i alla fall o.O
 
Sv: Vilken GPS?

hur kan den se hur långt man har ridit och vilket tempo om man inte sätter fast nåt på hästen?

Sätter fast något på hästen? :confused:
Man har GPSen som en klocka på armen. Via satelit så räknar den sträckan. Den tar tiden samtidigt o då får man fram sin hastighet.
// Linda
 
Sv: Vilken GPS?

Det var en sådan A.Schuber hade på träningsritten som gjorde att hon kunde se hela tiden vilket tempo vi ridit och hur fort. Funkar via satelit.
 
Sv: Vilken GPS?

har försökt att söka på nätet efter denna och blir bara mer o mer förvirrad! hittar den på en sida för lite över 200 kr, det kan juh inte vara samma? vart köper ni dessa. jag vill inte köpa beg eller genom någon läskig sida från läskiga utlandet. vill kunna gå till en närliggande affär och lämna in prylen när den gått sönder.
har förstått att man får reda på tid, distans, snitthastighet mm. men det finns väl andra enklare gps:er med dessa funktioner mycket billigare? är det en karta på displayen som gör skillnaden?
helt nollställd på detta, men vill gärna ha en eftersom man lätt tröttnar på att mäta upp sträckor hit och dit för jämnan:crazy:
 
Sv: Vilken GPS?

hejsan,
vad de flesta distansryttare här använder inklusive jag själv är Garmin Forerunner 301 och 305.
Det är GPS och pulsmätare i en och samma apparat, man bygger om humanbandet och vips har man en väldigt användbar apparat för uppföljning av sträcka, hastighet och tillhörande pulsvärden.
Personligen kan jag rekommendera ebay, jag har utan problem köpt två stycken nu!

Det jag gör, svensk och misstänksam... (hehe) är att kolla vem man vill handla av, båda gångerna är det en så kallad "powerseller" alltså någon som säljer i stor utsträckning och därför är känd, mindre risk att bli av med pengarna (resonerar jag).

Att sedan bygga om humanbandet är en piece of cake, montera på pållen och tjohoo...

Man kan sedan tanka över all information på datorn och se hela rundan var man har ridit, hur pulsen var på olika ställen osv.

Perfekt hjälpmedel,
men måste tillstå att stetoskopet är fortfarande standardtillbehör!

Vänliga hälsningar,
Marie
 
Sv: Vilken GPS?

Vad är det för skillnad på 201, 301 och 305?
Om man köper från ebay tex, om den går sönder sen, tar en affär emot den då eller vad gör man?

//Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
584
Senast: Piglet82
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 230
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: valy
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 422
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp