Bukefalos 28 år!

Vilken hagsammansättning föredrar du?

Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vilka hagkompisar föredrar du att din häst har?
Är det bäst att ha ston för sig och vallacker för sig?
Hur föredrar ni att göra med unghästar?
Ska man låta dessa gå för sig själv?
Eller är det bättre om de går med de äldre så de blir uppfostrade?

Hästen jag rider nu bestämmer i hagen på ett bra sätt, han är valack. Han går i en flock med ston i olika åldrar. Han får gärna gå i sin grupp han gör nu, passar honom utmärkt. Bara damer att hålla reda på ;)
Då trivs han, han leker mycket med 2-3 åringarna (2 st) då han själv ser sig som en mycket yngre herre än vad han (vilket är underbart att denna fräscha 21åring känns som en 10 åring och beter sig om en 10 åring med)
Han drar alltid repor med ungdomarna under dagarna. Det är en lugn och harmonisk grupp. Unghästarna kan vilka som hantera, lugna, snälla och älskar människor. :)
Hingsten går själv, äldre herre som jag tror skulle gilla sällskap(sto alla fall). =)
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag ser ingen anledning att dela upp hästarna i olika hagar om det inte handlar om hingstar som inte får betäcka ston. Hingstar kan dock gå med andra hingstar och valacker.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag har alltid tyckt att ston i hagen = trubbel! ;)
Om man har ston som ska brunsta och vill bli klättrade på, då tycker jag att det är läge att dela på ston och valacker. Om stona "sköter sig" så har det för mina hästar funkat med mixade hagar, alltså ston och valacker i hop.

Mitt sto är ett sto som inte "sköter sig"! Även den mest ointresserade valacken börjar klättra efter ett par brunster. Och i min hästs fall är det brunsterna maj - runt september som inte funkar ihop med valacker. När jag stod hos en kompis och det bara var två hästar, mitt sto och hennes valack löste vi "klättringsproblemen" med att ha hästarna i varsin hage under högbrunsten.

När det gäller unghästar har jag märkt att bara 1-åringar i en hage kan bli stöddiga 1-åringar! Min nu 2-åriga kuse gick på 1-årsbete ihop med 2-åriga valacker, och det var lugnt och fint i hagen, och de 1-åringar som varit stöddiga mot folk på lösdriften blev fromma som lamm!
Så jag anser att unghästar med fördel ska gå med äldre hästar! Dock behöver de ju i allafall 1-året ut ha åtmintstonde någon mer unghäst som lekkamrat.

Där jag nu har mina hästar uppstallade går ett dräktigt sto (mitt), ett äldre sto, en 6-årig valack och en 2-årig valack ihop. Funkar fint!
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vilka hagkompisar föredrar du att din häst har?

Jag låter gärna mina gå i blandflock när det går, dock går stoet med annat sto och valacken går i en valackhage.
Men det beror på att de står i olika stall och hagkompisarna är de som finns att tillgå.
Skulle de stå i samma stall hade de fått gå ihop om det inte vore så att någon annan konstellation skulle vara bättre.

Är det bäst att ha ston för sig och vallacker för sig?

Ibland, men långt ifrån alltid. Jag sätter ihop hästarna efter vilka som fungerar tillsammans och inte efter kön.

Hur föredrar ni att göra med unghästar?

Några unghästar som kan busa ihop och gärna några äldre visa hästar med som kan uppfostra.

Ska man låta dessa gå för sig själv?

Eller är det bättre om de går med de äldre så de blir uppfostrade?


Jag tycker som sagt att det bästa är om de kan gå med några äldre hästar om det finns lämpliga individer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag har alltid tyckt att ston i hagen = trubbel! ;)
Om man har ston som ska brunsta och vill bli klättrade på, då tycker jag att det är läge att dela på ston och valacker. Om stona "sköter sig" så har det för mina hästar funkat med mixade hagar, alltså ston och valacker i hop.

Mitt sto är ett sto som inte "sköter sig"! Även den mest ointresserade valacken börjar klättra efter ett par brunster. Och i min hästs fall är det brunsterna maj - runt september som inte funkar ihop med valacker. När jag stod hos en kompis och det bara var två hästar, mitt sto och hennes valack löste vi "klättringsproblemen" med att ha hästarna i varsin hage under högbrunsten.

När det gäller unghästar har jag märkt att bara 1-åringar i en hage kan bli stöddiga 1-åringar! Min nu 2-åriga kuse gick på 1-årsbete ihop med 2-åriga valacker, och det var lugnt och fint i hagen, och de 1-åringar som varit stöddiga mot folk på lösdriften blev fromma som lamm!
Så jag anser att unghästar med fördel ska gå med äldre hästar! Dock behöver de ju i allafall 1-året ut ha åtmintstonde någon mer unghäst som lekkamrat.

Där jag nu har mina hästar uppstallade går ett dräktigt sto (mitt), ett äldre sto, en 6-årig valack och en 2-årig valack ihop. Funkar fint!

I min blandade hage är det ett brunstigt sto som hoppar på andra ston som då föltuggar och har sig. Valackerna är inte inblandade alls i sånt.:D
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag föredrar att ha min häst med andra hästar som också är mina :D vilket har varit möjligt fram tills nu. Det har alltid fungerat fint eftersom jag känner individerna och det eliminerar tjafs med andra om trasig utrustning eller hästar som bråkar. Just nu går en 6-årig valack med ett 23-årigt sto som också är hans mamma. De har inte gått tillsammans sedan han vandes av och de fungerar väldigt bra tillsammans, de är harmoniska. Jag har även haft två ranghöga ston tillsammans, två ranglånga valacker tillsammans och ranglåg valack tillsammans med ranghög valack. Det har fungerat bra i alla fall även om en av hästarna faktiskt mådde som bäst när hon gick ensam. Men att skilja på ston och valacker har aldrig fallit mig in.

Nu måste jag tyvärr sätta in 6-åringen i en annan flock då stoet ska åka till fodervärd. Vilket grämer mig lite. Men det är äldre hästar (alla utom en) vilket jag uppskattar då hästen jag har går bäst bland lugna äldre hästar.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag föredrar nu valack- och stohagar, eftersom min nuvarande häst klättrar på ston... Han får dessvärre gå ensam nu. Hade hellre sett att han haft sällskap, men men. Tidigare har jag varit för blandad flock.

Unghästar tycker jag absolut ska gå med minst en annan, helst i samma ålder. Ännu hellre i större flock.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag har alla i samma hage- ston och vallacker och sto med föl i samma gäng. Hingsten separerades från flocken när han var 1,5 tror jag men släpptes tillbaka i gänget efter kastration.
Stona i hagen har alltid varit helt ointressanta av hagens herrar och dom bryr sig inte om tjejerna tillbaka. Det skall till främlingar om de överhuvutaget ska visa brunst.
Fölungen och unghästen som från början fostrades av flera vuxna hästar är extremt väluppfostrade i hästkommunikation.

Har aldrig förstått detta med att göra flockar av lika åldrar. Så ser det ju inte alls ut i naturen. Unghingstar leker väll ifs en del i grupp men ungston skuttar ju mest runt för sig själva
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vi har blandat, två ston och två valacker. Inga bekymmer.

Jag vill att mitt sto går i blandflock eller endast med valacker då hon kommer bättre överens med valacker än ston. Max tio individer och gärna minst tre eller fyra. Gärna unghästar (under tre år) separat med en äldre, trygg boss.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Mina två går inte att ha i olika hagar, dom är verkligen bästa kompisar och de har verkligen funnit varandra. Den ena brukar komma bäst överens med ston, så det har han gått med innan. Nu går alla hästar i stallet tillsammans i hagen, det är 2 ston på 18 och 13 år samt 3 valacker på 16, 13 och 6 år. De har inte gått tillsammans så länge, men det blir lugnare och lugnare i hagen och även vid fordringar ute. Mina två håller ihop och är gärna med ledarstot, och de andra två håller ihop.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vi har bara ston numera, mitt 17 åriga ponny sto ihop med unghästen & hennes mamma som är 15 år. Ett dräktigt sto hon är bara 4 år tillsammans med än 2 åring av samma ras ( islandshäst ). Förr hade vi allihopa ihop men det slutade med att vi fick sära på dem då 4 åringen var elak och bossade med alla hela tiden. Tycker att våran ena 2 åring behöver en tant som bossar lite med henne och talar om vad som är rätt & fel vilket har funkat utmärkt nu när vi har två flockar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 292
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar. Kommer att gräva ner , svärson har...
Svar
18
· Visningar
3 447
Senast: Unafraid
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 479
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp