Vilken hingst kan passa?

Glimten

Trådstartare
Hej!

Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som skulle kunna passa. Jag vill därför gärna ha lite tips och råd.

Stoet är e. Welser - Wolkenstein II - Weltmeyer. ue. Fabriano

Hon är 170 cm hög och jag skulle önska att avkomman är något lättare i typen samt mer kompakt i kroppen än vad hon är. Hon har goda, taktmässiga gångarter med väldigt fina och aktiva bakben men inte lika bra frambensrörelser. På tävling får hon alltid 7 på sina gångarter trots att hon aldrig visar upp dem på bästa sätt då p.g.a. att hon fortfarande är orutinerad i de sammanhangen och gångarterna blir bättre för varje månad som går. Jag skulle önska att avkomman är mer byggd i uppförsbacke då hon har korta framben och långa bakben.

Jag kan lägga ut bild men jag vet inte riktigt vilken sida jag ska ladda upp den ifrån..

Några förslag på hingstar jag kan kika lite extra på?
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Stoet är linjeavlat på Wendekreis som lämnade många bra hopphästar. Så det är inte ren dressyrstam på stoet.
Mina förslag
Twiligt
Herzensdieb
Ampére
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Jaså, då kanske det finns en anledning till att hon hoppar så gärna och väl.
Ampere har jag tittat lite på, de andra känner jag inte till. Ska kika.. Tusen tack! :) Vill jättegärna ha fler förslag och gärna förklaring på varför just den hingsten skulle kunna passa.

Hon är väldigt snäll i hanteringen sett till borstning, lastning och annat men kan ibland bli lite skarp när man vill bestämma för mycket över henne. DÄrför vill jag inte ha en hingst med för skarpt psyke.
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Welsers mest framgåmgångsrika avkomma i Tyskland när det gäller prispengar är faktiskt en hopphäst. ;)
Welser har 13 avkommor med placeringar i svår dressyr och 2 i svår hoppning.
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Kul :) Hennes helbror har gått unghäst-vm i dressyr och reds sist jag såg något om honom av Mathias Rath.
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Även dressyrhingstarna Wolkenstein II och Weltmeyer var fina hopphästar.
Siffror från deras hingstprov
Wolkenstein II Hoppning 124.90 (7 av 41 hingstar)
Weltmeyer Hoppning 141.44 (3 av 40 hingstar)
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Där ser man! Tack så jättemycket för all information :) Kul!
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Förutom Ampere så hade jag kollat på Floricello som lämnat föl med bra front och Bra temperament. .
JJ Rayban förädlar. Sen har du HipHop som ger dubbeltalanger, ofta rätt ädla.
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Luxus, också Fblod och verkar ha toppenpsyke. Lämnat ädla och vackra föl. Bra framknäaktion, lite sämre bak men det verkar ditt sto så kan nog vara en bra match!
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Både mitt sto och Floricello har Weltmeyer i tredje led.. Blir inte det konstigt? Jag älskar Floricellos pappa Florencio I men eftersom han har Weltmeyer i andra led valde jag bort honom..
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Dalwhinnie och Ampere. Ampere har hög att betäcka med 94 st ston. Ampere är beröm hingst nu.
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Vilket beprövad stam du har på ditt sto! Welser - Fabriano har visat sig välbeprövat inom både hoppning och dressyr.

Vad vill du med avkomman?
Ska du ha den själv eller säljas?
Hopp eller dressyr, kanske allround?
Storlek?
Andra önskemål att sträva efter?
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Luxus, också Fblod och verkar ha toppenpsyke. Lämnat ädla och vackra föl. Bra framknäaktion, lite sämre bak men det verkar ditt sto så kan nog vara en bra match!

Det hade jag inte vågat mig på, tänk om fölet får mammans framben och pappans bakben?
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

*delvis kl*

Även om jag kanske inte får svara här undrar jag ändå var det kommer ifrån att Luxus har/ger sämre bakben. Det stämmer i alla fall inte, snarare är de riktigt bra med vinkling ända upp ifrån korset.
 
Sv: Vilken hingst kan passa?

Luxus CML nedärver sina mycket fina bakben. Jag har en avkomma själv o har bra koll på flera av de andra avkommorna, o de har bakben o rörlighet som vilken duktig uppfödare som helst borde vara extremt nöjd med. Att smaken inte är densamma är självklart o ska få vara så, men bra bekben känner vi väl igen?!
Hur som helst svämmar världen över av fina hingstar så alla borde hitta sin favorit ganska enkelt. (Eller är det tvärtom för många att välja på?;) ) Själv väljer jag nog en Belissimo M-hingst som står i Tyskland till mitt sto, även om F-linjen är min favorit, o det är jag verkligen inte ensam om att tycka.:D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 536
Senast: Jealle
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 654
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 640
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp