Bukefalos 28 år!

Vilken hingst på mitt sto?

S

Susanne_

Jag har ev tänkt att ta ett föl på mitt sto född 07, inte till våren men om nått år.

Hon är idag runt 163 och väldigt smäcker i modellen, Rör sig ganska trevligt.
Nån jag vill ha lite större häst och gärna lite mer massa så undrar jag vilken hingst DU hade valt? Lägger med en länk på hennes stamtavla.

http://blup.se/sv-SE/horses/210406-lomona-swb
 
Sv: Vilken hingst på mitt sto?

Det finns massa stora hingstar med lite massa, tycker donnerhall blodet lätt ger lite maffiga hästar, Quarterback är ju otroligt maffig, ser ut lite som en köttbulle, men jag vet inte hur hög han är.. Briar är ju inte heller den smäckraste och han ger stort.

Nu är inte jag särskilt duktig på hingstar men det finns många så jag tror att du får bättre hjälp från andra mer belästa människor här på forumet om du berättar lite mer om vilka egenskaper hos ditt sto som är bra, som du hoppas följer med till fölet och som då även hingsten ska ha för att förbättraavkomman och sen vilka brister ditt sto har så att hingsten inte har samma brister..
 
Sv: Vilken hingst på mitt sto?

Du har ju inte skrivit vad du mer vill ha ut av avkomman än storlek. Men hingst som ofta lämnar både stort och är en multitalang är Nobel.
 
Sv: Vilken hingst på mitt sto?

Då jag inte är tävlingsintresserad så har jag inte så stora förväntningar på kommande föl, dock så har mitt sto väldigt mycket temperament och de skulle jag gärna vilja dämpa lite så en hingst som brukar ge stabila avkommor är ju ett bra alternativ. Annars vill jag att min framtida häst ska funka att rida i skogen med och att träna lite på bana men inga svåra klasser.
 
Sv: Vilken hingst på mitt sto?

Bocelli väldigt bra blup-värden!!
Ampere
 
Sv: Vilken hingst på mitt sto?

Är du intresserad mest av hoppning eller dressr ?
jag gissar dressyr med avseende på stammen, men man kan ju aldrig veta
 
Sv: Vilken hingst på mitt sto?

Har träffat en del hethuvuden efter Sandro Hit som Florestan-blod har lugnat ner så kolla lite på hans avkommor, han eller hans son Fidermark ger bra, stabila och trevliga hästar. Finns en del representerade i sverige, Fidertanz (ska dock inte vara en som ger stora föl), Furst romanicer, furst piccolo ( i sig liten men sägs få stora föl) Floricello visade ju upp ett riktigt stabilt psyke på 3 års, å snygg som få! Florencio ska också vara fin å ge stort, är själv stor å ädel men hans mor är liten å grov så det har kommit några föl av det mer gamla stuket från honom, tror dock inte det skulle sätta sig på din då den har så mycket fullblod i sig... ja... kommer kankse någon på bruksprovet efter First Wish, vem vet.

Belissimo M tycker jag ger trevliga avkommor ocskå. Belamour är ju ganska ung än men han i sig är ju väldigt trevlig, sen om de är så pass hyggliga i huvudet att de rår på Sandro Hit-blod vet jag inte. ;)

Sen finns ju Edward på FLyinge, hur det nu blir med det, men han ska också ge bra hästar. Lite mer alroundinriktning, även om F-blodet också gärna kan allt.

Kolla lite på Hampton, en väldigt trevlig häst, dock har han Hohenstein i sig, trakhener och Sandro blod kankse inte är den bästa bladningen men både Hampton och hans pappa His Highness ska ju ge väldigt trevliga och lätta hästar. JJ Ray Ban verkar av det man sett vara riktigt stabil och trevlig. Du har ett delikat problem med den stammen. Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 558
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 322
Senast: Fiorano
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 771
Senast: Dopy
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 291
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp