Bukefalos 28 år!

Vilken hingst till vbl sto?

P

Piggelkot

Jag vill INTE få några svar om att man inte ska hålla på med korsningsavel eller avla varmblod för att få ridhäst o.s.v.


Stoet är högställd, ädel och rätt så maffig. Tävlad La med 62 % Rör sig bra mycket lätt för galopp, gör slutor på diagonal och enkla byten. Men att hingsten nedärver en bra galopp är ju ändå huvud ämnet samt en bra ökad och mellan trav.

En hingst jag har tittat lite på är Dalwhinnie.. Hur nedärver han? Andra förslag?
 
Sv: Vilken hingst till vbl sto?

Varmblod innefattar alla varmblodiga hästar, halvblod är ett varmblod, fullblod är ett varmblod osv osv, så man använder iallra högsta grad varmblod i ridhästavel :D misstänker att du menar varmblodig travare? :)
 
Sv: Vilken hingst till vbl sto?

Du misstänker helt rätt ;)
 
Sv: Vilken hingst till vbl sto?

Varför nämner du att det är varmblodstravare alls, är det inte med utgångspunkt från det du vill ha kommentarer?

Som med vilket annat sto som helst tycker jag du ska fundera på vad du vill ha ut av din avkomma och sedan kritiskt granska ditt sto. Vad är hennes styrkor och svagheter och försöka balasera upp dem men också förstärka det som är bra hos henne. Temperamentet är ju en väldigt viktig bit, i alla fall i min värld.
 
Sv: Vilken hingst till vbl sto?

vad är stoets styrkor rent exteriört? hals, halsansättning, bog, sadelläge, länd, kors, ben? gångartsmässigt, vilken är hennes bästa gångart, vad är bra med den? de andra? bakbensaktivitet, ryggverksamhet, register, lätt för att samla eller länga? ridbarhetsmässigt?
Vad är stoets svagheter?

Dessa frågor tror jag är bra att svara på om man vill luska ut vilka hingstar som bäst kompletterar ditt sto.
Om man bara fokuserar på bra galopp så ger Don Primero ofta en bra galopp plus bra trav och skritt. Men han är liten med ganska mkt massa. Blue hors Don Romantic nedärver också en bra galopp. Bocelli är också en av de hingstar som är fina, han fick ju 9-9 i skritt och trav och ligger väldigt högt i blup på galoppen, däremot fick han kommentar om att manken var något omarkerad och låg, de varmblodiga travare jag har sett har ofta inte haft så mkt manke så om man får otur där kan ju avkomman få problem att hitta en passande sadel.

Dalwhinnie är ju en jättefin hingst men hans äldsta avkommor är ju bara ett år så exakt hur han nedärver sig får man nog vänta lite med och se. Om ditt sto har fått föl tidigare och man vet lite mer vad hon nedärver så hade jag kanske provat en nyare hingst. Men om man inte vet vad hon för med sig till nästa generation så skulle jag satsa på en av de äldre mer beprövade hingstarna. Det är ju alltid lite av ett lotteri men det blir liite säkrare utgång om man vet vad den ena föräldern brukar nedärva.
 
Sv: Vilken hingst till vbl sto?

bästa gångarten är traven, taktmässig stora steg. Något markbunden bak i galopp kanske om man ska peka ut något, rätt liten galopp. Skritten har varken styrkor eller svagheter. Mycket bra ryggverksamhet, otroligt lätt för att samla. Att länga är inte en styrka men inte en direkt svaghet. Men jag skulle gärna vilja stärka längningarna. Lite kohasig bak. Breda bogar, högt ansatt halv lång hals. Mycket god ridbarhet och mycket trevligt lugnt temperament och abitiös i ridningen.
 
Sv: Vilken hingst till vbl sto?

Men du får nog skriva härstamning med, om folk ska kunna ge bra råd.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 947
Senast: MiniLi
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 735
Senast: Kisseninan
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 324
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp