Vilken hundras passar i stan?

Soppan

Trådstartare
Ja, som rubriken antyder, vilka hundraser passar battre att bo i lagenhet an andra?

Sjalvklart blir hunden vad man gor den till, vi har tex alltid haft stora, sakallade motionskravande hundar som varit rena soffpotatisarna nar de varit hemma. Men da har vi anda bott i villa med egen tradgard osv.

Nu bor vi i lagenhet, en trea, med terrass och nara till parker att rastas och leka i. I parkerna ser man alla typer av hundraser, fran de minsta till riktigt stora.

Av utrymmesskal tanker jag anda att en medelstor hundras vore battre, men dessa har jag mindre erfarenhet av.

Vi har smadjur, sa det far helst inte vara en ras som i grund och botten ar avlad att jaga smatt. Jag ar inte heller forjust i smahundar som chihuahuas, mopsar, jack russels (de ar val dessutom sma jagare?) och dylika.

Vi har haft fagelhundar tidigare, setter och retriever och jag gillar den typen av hund. Jag funderar pa om spaniel kan vara nagot tex?

Det finns ju massor av hundraser, och OM vi skaffar en hund inom den narmsta framtiden sa ar den forst och framst tankt att vara en familjehund (tank mentaliteten hos en golden eller en labbe som inte anvands for jakt eller bruk). Sjalvklart behover alla hundar mental och fysisk traning men jag tror ni forstar hur jag menar.

Sa os pa med forslag pa raser jag kan titta narmare pa :bow:
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Cocker? Om du nu tittar på spaniel alltså... Själv gillar jag den engelska varianten, med lång nos, framom den amerikanska.

De jag är bekant med är betydligt lugnare än min welsh, som är närmare settern i temperament. En cocker är dessutom smidig att bära i trappor och ha med sig ute på stan, utan att för den skull vara modell liten leksakshund.
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Sjalvklart blir hunden vad man gor den till

Nej, det blir den inte. Mer eller mindre alla raser kan man ha i lägenhet, det intressanta är hur aktiva ni själva är och vad ni kan tänka er göra med hunden. Sällskap? Spår/sök/lydnad? Promenerar ni mycket/lite? Cyklar?
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Jag har en rottweiler och en tibetansk terrier på 25kvm. Så att utrymmet skulle vara ett problem i en trea är nog inget att oroa er över.
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Jag har en rottweiler och en tibetansk terrier på 25kvm. Så att utrymmet skulle vara ett problem i en trea är nog inget att oroa er över.
O jag har haft 2 BCs på 40 kvm´s lägenhet, visserligen inte mitt i betongen, men ändå.

TS
Varför inte Golden eller Labbe av icke jaktvariant?
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Jag har en Weimaraner i en 2:a på 55 kvm mitt i centrum. Jag ser inga problem med det men så har jag också insett att för att det ska fungera så krävs det att man är ett med de olika väderelementen och att man verkligen aktiverar hunden när man är ute med den.

Jag cyklar, springer, åker rollerblades med hunden. Vi tränar agility, lydnad, spår, viltspår och aldrig någonsin är det stökigt inomhus såvida inte jag eller husse har bjudit upp till lite lek. Han ligger ihoprullad i en filt och trynar lite här och där när vi är inomhus.

Precis som många andra har påpekat så hade jag i första hand tänkt igenom vad jag ville göra med min hund och i andra hand valt ras.
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Tycker eng. springer spaniel är en helt perfekt ras, lagom i allt tycker jag. Kräver en del motion men inte mer än lagom. Snäll och lätt hund, kan hänga med på allt samtidigt som den kan ta det lugnt. Och framförallt så har den en väldigt bra storlek.

Bor med min lille springer i en liten etta mitt i stan.

Fast den beskrivningen stämmer in på min väns rottis också iofs..förutom storleken då, men det är en liten rottis.
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

om du lyckas hitta en frisk cavalier king charles spaniel så hade de nog passat. de har ett väldigt milt och behagligt temprament och är väldigt föriga. men det är ju de här med sjukdomarna...
 
Sv: Vilken hundras passar i stan?

Jag har en NewFoundland i lägenhet i stan.
Jag tycker inte att storleken har det minsta att göra med om hunden kan bo lägenhet eller inte. Jag och min hund väger lika mycket och tar ungefär lika stor plats inomhus. Jag har inga problem med att få plats på 65 kvadrat, varför skulle han ha det?
Mvh
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 211
Senast: 95johsv
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 467
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 492
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 613
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp