Bukefalos 28 år!

Vilken köplag gäller ?

palle

Trådstartare
Efter en uppkommen situation i stallet undrar jag om vilken köplag det är som gäller. ..

Säljaren av en häst är uppfödare, tävlingsryttare och köper /säljer hästar, men har skrivit ett vanligt köpt köpekontrakt mellan privatpersoner när den sålde häst till en i stallet i februari i år.

Hästen är 10 år och inriden som 8 åring och gått i avel hos säljaren tidigare.

Räknas inte säljaren som näringsidkare, ska kolla upp i veckan om hen har F - skattsedel.
 
Efter en uppkommen situation i stallet undrar jag om vilken köplag det är som gäller. ..

Säljaren av en häst är uppfödare, tävlingsryttare och köper /säljer hästar, men har skrivit ett vanligt köpt köpekontrakt mellan privatpersoner när den sålde häst till en i stallet i februari i år.

Hästen är 10 år och inriden som 8 åring och gått i avel hos säljaren tidigare.

Räknas inte säljaren som näringsidkare, ska kolla upp i veckan om hen har F - skattsedel.
Säljaren räknas som näringsidkare.
 
Efter en uppkommen situation i stallet undrar jag om vilken köplag det är som gäller. ..

Säljaren av en häst är uppfödare, tävlingsryttare och köper /säljer hästar, men har skrivit ett vanligt köpt köpekontrakt mellan privatpersoner när den sålde häst till en i stallet i februari i år.

Hästen är 10 år och inriden som 8 åring och gått i avel hos säljaren tidigare.

Räknas inte säljaren som näringsidkare, ska kolla upp i veckan om hen har F - skattsedel.

Det beror på hur hästen har varit registrerad.
Samma säljare kan ibland vara näringsidkare och ibland privatperson.

Min kompis, till exempel, har viss hästavel i sitt företag (den stora verksamheten handlar om något helt annat). Hon har några hästar. Ett par avelsston, en hingst.
Men hon har också ett par valacker.
Om hon säljer en valack, så gör hon det som privatperson eftersom valackerna av uppenbara skäl inte är med i hennes avelsverksamhet.
Om hon säljer hingsten, så är hon näringsidkare vid försäljningen.
 
Fast om det blir en tvist i rätten kommer din väns sålda valacker också räknas enligt KKL @kryddelydd , åtminstone högst troligt. Man kan inte smita ifrån på det sättet...
 
Det stämmer att det är lurigt och just hästar som juridiskt i viss lagstiftning går som hobby kan i en annan gå som näringsidkare.
I det här fallet går det inte att säga något utan att veta vad säljaren räknas som. För att även om man föder upp, tävlar och köper/säljer kan man mycket väl vara privatperson. Det hänger mycket på hur många hästar per år och om man dels tjänar pengar på det och dels om man är bokföringsskyldig för sin verksamhet.
Även om då viss del är näringsverksamhet kan enskilda hästar vara privata. Men då krävs det att de privata hästarna särbehandlas i t ex bokföringen för näringsverksamheten. Kan t ex vara så att man betalar samma stallhyra till sig själv som andra får göra om de stallar upp en häst.
 
Vad har säljaren för företag?

Min ena är köpt från "hästhandlare", dvs person som lever på att sälja hästar. Hen har registrerad rörelse och är registrerad för F-skatt och moms. Men bedriver det hela som enskild firma. Så i mitt köpekontrakt står hens namn, personnummer osv. Men det är ju samtidigt firman.

Så bara genom att titta på köpekontraktet kan man inte avgöra om min häst är köpt av näringsidkare eller privatperson. Men om man vet/ser hela bilden så. Och en tvist skulle bedömas utefter konsumentköplagen eftersom jag är konsument/privatperson.
 
Fast om det blir en tvist i rätten kommer din väns sålda valacker också räknas enligt KKL @kryddelydd , åtminstone högst troligt. Man kan inte smita ifrån på det sättet...

Nja det är att förenkla. Det är jäkligt svårt att motivera valacker i en avelsverksamhet. Något mer än en företagare fått erfara när samtliga valackrelaterade poster underkänts i bokföringen.

Möjligen kan man komma undan med en valack som uppfostrare i en unghingstflock om man har såpass stor avelsverksamhet. Men generellt så en valack har inget att göra i en avelsverksamhet.

Så har valackerna hållits vid sidan och kostnaderna delas går det fint sälja dem privat och köplagen gäller. Försöka sälja ett sto privat i samma läge ställer högre krav dock.
 
Nja det är att förenkla. Det är jäkligt svårt att motivera valacker i en avelsverksamhet. Något mer än en företagare fått erfara när samtliga valackrelaterade poster underkänts i bokföringen.

Möjligen kan man komma undan med en valack som uppfostrare i en unghingstflock om man har såpass stor avelsverksamhet. Men generellt så en valack har inget att göra i en avelsverksamhet.

Så har valackerna hållits vid sidan och kostnaderna delas går det fint sälja dem privat och köplagen gäller. Försöka sälja ett sto privat i samma läge ställer högre krav dock.

Nu blandar du ihop skattelagstiftningen med köpdito. Jag sa aldrig att valacken var avdragsgill.
 
Det som är otroligt snedvridet är att det skattemässigt kan vara kostnad som inte godkänns i näringsverksamheten, ren försäljningsjuridiskt kan bedömas vara näringsrelaterat.

SKV underkänner att valacken ingår i företaget, men när valacken säljs så tvingas säljaren göra det som näringsidkare.
 
Det som är otroligt snedvridet är att det skattemässigt kan vara kostnad som inte godkänns i näringsverksamheten, ren försäljningsjuridiskt kan bedömas vara näringsrelaterat.

SKV underkänner att valacken ingår i företaget, men när valacken säljs så tvingas säljaren göra det som näringsidkare.

fast vad har du för stöd för det, om du menar det alltid är så? Jag har läst minst ett fall där en av frågorna varit just status på säljaren. Och där det tittats på om det var sannolikt att personen sålt som privatperson utefter bl.a. hur det var bokfört. Där handlade det dock just om en avelsrörelse. Om man köper/säljer ridhästar borde det vara svårt sy ihop det juridiskt eftersom man tar med kunnande osv och "obalansen" mellan NI och konsument består även om man försöker flagga för att det var privat.

(Läst andra fall där det inte handlat om djur med, men där en av frågorna varit just säljarens status, men de har nog inte så stor bärighet översatt till djur)
 
Det är väl ingen som sagt att det alltid är så - det kan ingen veta förrän det är en rättssak. Men det finns exempel på att rätten dömt på det sättet, därför ska man inte som näringsidkare tro att man kan friskriva sig från KKL genom att "sälja hästen privat". Jag skulle iaf aldrig våga göra så personligen.
 
Det är väl ingen som sagt att det alltid är så - det kan ingen veta förrän det är en rättssak. Men det finns exempel på att rätten dömt på det sättet, därför ska man inte som näringsidkare tro att man kan friskriva sig från KKL genom att "sälja hästen privat". Jag skulle iaf aldrig våga göra så personligen.

Absolut, då är vi överens. Jag vände mig emot att det lät så tvärsäkert att det skulle vara som NI oavsett.
 
Men men, den där stackars valacken kan vara en biprodukt från avelsrörelsen som det tagit tid att sälja.

Eller ska de slaktas ut omedelbart eller hur är det tänkt? Tar ju tid att rida in och till mm så de är säljbara med.
 
Men men, den där stackars valacken kan vara en biprodukt från avelsrörelsen som det tagit tid att sälja.

Eller ska de slaktas ut omedelbart eller hur är det tänkt? Tar ju tid att rida in och till mm så de är säljbara med.

Jag tror SKV har fått lite mer insikt i just den frågan. Personligen har jag inte varit utsatt men det är väl bara en tidsfråga. Jag tror dock att om man kan påvisa omsättning och vinst är det lättare att motivera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 189
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 220
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 236
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp