Vilken körhäst passar mig?

Jate Volim

Trådstartare
Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del travhäst och även ponnyer men aldrig tränat särskilt seriöst. (Travhästarna tränas seriöst såklart men det är ju inte riktigt samma sak). Jag håller för övrigt mest på med dressyr, unghästar och avel samt travet då. Jag har som sagt länge varit sugen på en ren körhäst men det är så svårt! Jag har tittat på mängder med raser, storlekar och modeller men vad passar egentligen mig?

Shettis: lätt att få tag på, inte så dyrt (ifall intresset inte håller i sig för evigt och man måste sälja eller låna ut). Dessutom förhållandevis enkelt att hitta utrustning.

Welsh Mountain: underbara ponnyer, vackra, bättre gång än shetland, fortfarande en bra prisklass och kan dessutom stanna hos mig för avel om intresset svalnar då jag redan har ett welshsto till avel och gärna skulle ha ett till.

Eller ska jag satsa på ett till halvblod som jag kan tävla i dressyr om intresset vänder?
Eller åtminstone en större ponny som jag även kan ridträna när det t.ex. är djupsnö och eländigt att träna med vagn?

Jag tilltalas av de mindre raserna men lockas av enkelheten i de större (att kunna variera träningen med ridning). Efter som jag rider bättre än jag kör kan det också vara en fördel att kunna sitta upp och korrigera vid behov.

MEN: Kom med tips, förslag och synpunkter! Ska jag ha en som både kan ridas och köras eller en mindre ren körponny som kanske blir svårare att hålla igång men kanske kan vara en början tills man ser ifall intresset håller i sig? Vilken typ av häst ska jag leta efter? Är det något annat jag ska tänka på? Jag vill veta ALLT som ni kan komma på och även gällande vagnar och selar m.m. Vad ska man ha? Jag är van vid speedcarts till travarna och någon rockard till de ponnyer jag kört men sedan är mina erfarenheter slut. Jag kan ju inget om ”vanlig körning” s.a.s.

Lär mig ;)
 
Sv: Vilken körhäst passar mig?

Jag tror det viktiga är att inte vara rasspecifik när det gäller just de kriterierna som du ger.

Eftersom du tänker på körning som första gren och ev. ridning som komplement så är det ur körningens synvinkel du måste se det hela.

Bortse från ras och se på gången och hur välkörd/välinkörd individen är. Jag har sett alla raser med fantastisk gång, ardenner, shettis, welsh, haflinger, halvblod osv men minst lika många med sämre gång, i alla de raser jag nyss nämnt.
Det jag menar är att du behöver ju inte en häst som rasmässigt har hög procent bra gång. Du behöver en individ med bra gång och det finns i alla raser. Det är viktigare hur den utbildats och hur lätt individen är att utbilda vidare.

Jag tycker personligen att kördomare är bättre utbildade i dressyr och ser individen snarare än rasen och det främjar körningen något enormt.

Jag har aldrig blivit nerdömd i körningen pga av ras utan helt rättvist när det gått dåligt.
I riden dressyr däremot har det varit väldigt tydligt.
 
Sv: Vilken körhäst passar mig?

Jag brukar också ge det rådet generellt, d.v.s. titta inte på rasen, titta på individen! Så det är jag fullt medveten om. Det är egentligen inte rasvalet som bekymrar mig utan typen av häst. För mig är det stor skillnad om jag skaffar en mindre ponny mot att skaffa en stor ponny eller häst som jag dessutom kan rida. Jag försöker att väga för- och nackdelar men kör fast hela tiden.

Jag har själv alltid tänkt mig en liten körponny och det hade varit kul med en liten maskot i stallet men samtidigt måste man ju tänka praktiskt och det vore onekligen bra att kunna ridträna. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och det blir ju ett väldigt brett spektrum att leta häst i om man inte har en aning om vad man söker mer än bra gång, bra psyke och passa till körning/vara körd. Det är ju ganska stor skillnad på att köpa ett till halvblod (i alla avseenden) än att köpa en shetlandsponny. Och då är dessutom allt där imellan intressant :crazy:

Det är svårt att bestämma sig :D
 
Sv: Vilken körhäst passar mig?

Mitt råd är: Fundera över hur mycket plats du har!

Jag har i alla år kört stor häst (170 cm mankhöjd) och tycker om känslan av att ha en stor och maffig häst med bra gång framför vagn. Det är snyggt! Men med stor häst kommer också stor vagn. Och ska du tävla på lite högre nivå än nybörjarklasse behöver man gärna två vagnar. Och i "värsta" fall två selar.

Nu har tanken väckts om att köpa mig något mindre, runt C-D ponny mått.
Jag är aktiv tävlingskusk och bara tanken på att få plats med häst, vagnar och selar i ett bilekipage lockar enormt! I dagsläget är det ett bilekipage med transport och häst i och ett med släpkärra och vagnar. Nu har jag löst det med att ha en pickup där man kan ha en av vagnarna på flaket och hästen i transport bakom, men problemet är ändå att en vagn till ska med...

Så resonerar jag just nu. Fördelen är att jag är rätt liten och kan utan problem rida ponny så jag har ändå ridbiten kvar även om körningen är mitt stora intresse.
 
Sv: Vilken körhäst passar mig?

Hmm, jag förstår.

Jag kan inte se att det är sämre för en häst att bara köras mot att bara ridas men jag tycker å andra sidan som du, att både ock är bäst både för hästen och för både ridningen och körningen i stort.

Jag har en fjording som förvisso är c-ponny men bär stora och vuxna människor. Han har inga problem med det då det skett med invänjning och kortare turer i början. Han har mer problem med balans och ork om de inte kan rida så bra.

Jag gillar att köra ponny och kommer nog alltid att göra det, om inte just individen skulle växa över måttet så att säga. För mig har det stora fördelar och de är de du själv nämner; att man kan rida den utan att vara för ung eller oerfaren.
Givetvis är det ju så även med en stor häst men jag är nog lite för feg, ponnyägare som jag varit sedan 80-talet ;-) Det blir en ponny nästa gång också.
 
Sv: Vilken körhäst passar mig?

Ja, det är ju en klar fördel att kunna göra båda delarna. Hade jag kunnat hade jag kört in någon av de jag redan har, det hade ju varit smidigast. Samtidigt är en mindre ponny mer behändig och kanske lättare kan få ”familjeponnystatus” d.v.s. alla kan ha glädje av den.

Maddelen: Platsen är väl inte mitt största bekymmer, däremot vid transportering av häst och utrustning håller jag med dig om att det kan bli lite knepigt men det gör mig inte så mkt. Jag kommer inte att tävla på någon högre nivå till att börja med eftersom jag inte satsar på körningen i första hand. Jag är också hyfsat liten och kan rida ponny men en shettis eller B-ponny funkar ju inte ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 106
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 086
Övr. Hund Går i hundköpartankar. Funderar hit och dit vad som kan vara en lämplig ras för oss, och då jag aldrig varit hundägare själv innan är...
Svar
9
· Visningar
977
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 531
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp