Bukefalos 28 år!

Vilken hund passar oss?

miumiu

Trådstartare
Går i hundköpartankar. Funderar hit och dit vad som kan vara en lämplig ras för oss, och då jag aldrig varit hundägare själv innan är det inte så himla lätt. Tänkte därför höra vad ni tror.

Vi är en familj på två vuxna och ett barn som ska fylla 5. Vi har även två katter i hushållet. Är inte superintresserad av att hålla på och träna en massa (mer än basic lydnad) men går gärna långa skogspromeneder, cyklar med hunden osv. Tänkt att den ska kunna följa med och vistas i stall. Framför allt vill vi ha en kompis och extra fyrbent familjemedlem att ha roligt och mysa med. Inte pytteliten men inte jättestor heller.

Så, har ni några tankar utifrån detta?

Tilläggas bör också att vi har väldigt olika preferenser inom familjen :p Min sambo gillar Husky och Samojed, medan jag är mera sugen på typ en Amstaff. Eller kanske en Pinscher. Sonen vill nog helst ha något litet och gulligt.
 
Dansk svensk gårdshund? Bra storlek, följer med på det mesta, gillar att träna och är lättlärda men inget måste.
Mellan pinscher? kan dock inget om dom :D
Japansk spets? ser ju ut som en liten samojed, kräver inte en massa träning och följer mer än gärna med på promenader m.m. :)

Skulle dock avråda från husky och samojed.
 
Dansk svensk gårdshund? Bra storlek, följer med på det mesta, gillar att träna och är lättlärda men inget måste.
Mellan pinscher? kan dock inget om dom :D
Japansk spets? ser ju ut som en liten samojed, kräver inte en massa träning och följer mer än gärna med på promenader m.m. :)

Skulle dock avråda från husky och samojed.


Ja någon Husky eller Samojed blir det nog inte ;) Får kolla upp Dansk svensk gårdshund! Aldrig hört talas om.
 
De allra flesta raser klarar ju av den aktivering du beskriver att hunden kommer få, däremot tycker väl jag också att de raserna du nämnt känns "för mycket" för det ni vill. Har du kollat på pudel, cocker (ej jaktvariant), kromfohrländer? Tänker att de är lite lagom i storlek om ni vill ha en mellanhund. Annars tänker jag också dansksvensk gårdshund, ev bichon - men de kanske är för små? :)
 
Jag säger staffe. Mindre och mildare än amstaffen, och mycket roligare (bara min personliga uppfattning som haft båda). Alltid glad och tycker om allt och alla. Våra kan ligga och sova en hel dag för att nästa dag vara ute i skogen en hel dag. De är nöjda bara de får vara med. De är roliga att träna med och du kan göra det mesta med dem. De har will to please och är lättlärda. Regnar det ute kommer du inte behöva gå ut 😂

Precis som med andra hundraser dras rasen med en del problem. Främst hudrelaterade problem men även höfter och i viss mån könsbunden aggressivitet. Det sistnämnda har jag aldrig märkt av med varken våra eller våra vänners staffar men jag har fått lära mig att våra hundar inte nödvändigtvis speglar rasen som sådan. Pga av rasens olika problem bör du välja uppfödare med största noggrannhet. Fast det bör man ju förstås göra oavsett ras.
 
Vilken nivå ligger ni på när det gäller pälsvård? Känns det kul att borsta, lära sig att klippa osv eller vill ni slippa allt sånt? Hur hög toleransnivå har ni för hundhår på kläder och möbler?
Jag brukar säga att om man inte är beredd och kapabel att träna en hund till nästintill perfekt lydnad så ska man inte skaffa en större hund än att alla som ska promenera den klarar av att fysiskt hålla i den även om den rycker, drar eller kastar sig i kopplet. Inte för att man ska behöva hålla tillbaka en hund med råstyrka men hundar kan bli hanhundsaggresiva, kasta sig efter en oväntad hare, bli skrämda osv och då blir det otroligt mycket värre med en för stor hund.
 
Efter att ha läst på lite och pratat med hundmänniskor i vår omgivning lutar det nog nu åt en dansk svensk gårdshund! Känns som att samtliga familjemedlemmar känns nöjda med det beslutet :D Hår och sånt på möblerna har vi hög toleranströskel med, vi har en långhårig katt som fäller som tusan så kan knappast bli värre:p
 
Efter att ha läst på lite och pratat med hundmänniskor i vår omgivning lutar det nog nu åt en dansk svensk gårdshund! Känns som att samtliga familjemedlemmar känns nöjda med det beslutet :D Hår och sånt på möblerna har vi hög toleranströskel med, vi har en långhårig katt som fäller som tusan så kan knappast bli värre:p
Väldigt trevlig ras :)
 
Efter att ha läst på lite och pratat med hundmänniskor i vår omgivning lutar det nog nu åt en dansk svensk gårdshund! Känns som att samtliga familjemedlemmar känns nöjda med det beslutet :D Hår och sånt på möblerna har vi hög toleranströskel med, vi har en långhårig katt som fäller som tusan så kan knappast bli värre:p
Bra val :D
Har själv två stycken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 050
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 317
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 733
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp