Bukefalos 28 år!

Vilken laptop passar mig?

Q

qwerty

Jag funderar på att köpa mig en laptop istället för min gamla stationära, men jag har ingen aning om vad jag borde köpa för någon.

Jag använder mest datorn till att surfa, skolarbeten, film och musik (titta/lyssna), viss bildredigering (amatörnivå) och spela spel.

Jag är ute efter en bra dator som inte är för stor/tung/otymplig (men absolut ingen mini-pc, så allt under åtminstone 13" går bort) med bra batteritid, bra skärm och gärna numeriskt tangentbord (om det går ihop med att datorn inte ska vara så otymplig). Sen vet jag inte om det skiljer sig åt mellan olika datorer, men om möjligt vill jag att den (så mycket det nu går) ska tåla att vara igång en stund, gå att ha i knät etc. utan att den genast blir helt överhettad.

Jag betalar helst inte mer än runt 7000 kr. Vilken dator borde jag titta närmare på? Eller iallafall vilka märken är bra och vilka ska undvikas?

Jag vill inte ha Mac.
 
Sv: Vilken laptop passar mig?

Du kan i princip gå in i vilken butik som helst som säljer datorer och köpa första du gillar så har du det kravet!

Själv har jag Compaq Presario CQ50, tror ej den finns kvar i butik men betalade under 7000 för den (6200 närmare bestämt)
Enda jag tycker är dåligt är att den snabbt blir varm och nångång blivit överhettad, att ha i knät går inte, men även om det heter Laptop så ska man helst inte ha dom i knät, har min i knät vissa stunder men sitter inte och har den i knät konstant!

Har i övrigt igång min i stort sett hela tiden! Oavsett om jag är vaken eller sover och den har då hållt över ett år med den behandlingen iallafall!
 
Sv: Vilken laptop passar mig?

Jag har förstås använt Sökfunktionen, men anser inte att jag hittat vad jag söker.
 
Sv: Vilken laptop passar mig?

Jag kan tänka mig att dom flesta datorer idag uppfyller dom krav på prestanda jag har. Så det är framförallt saker som just överhettning och batteritid jag funderar över, och kvalitén i övrigt. Jag vet som sagt inte om alla bärbara datorer blir lika varma lika fort, men om inte vill jag gärna ha en som klarar sig lite längre och inte blir överhettad och kanske tillochmed lägger av så fort det blir lite mycket (sen att alla datorer lär bli varma förr eller senare är en annan sak). Lika så batteritid känns svårt att få reda på. Ibland kan det stå en sak på pappret, men som inte överensstämmer med verkligheten. Och sånt är förstås svårt att själv kontrollera innan köp.
 
Sv: Vilken laptop passar mig?

Jag har förstås använt Sökfunktionen, men anser inte att jag hittat vad jag söker.

Du har tydligen oxå missat att man i de trådarna efterlyser mer specifika uppgifter på hur datorn ska användas för att man ska kunna ge rätt info :angel:

Med de uppgifter du har lämnat ger t.ex Pricerunner precis lika bra svar som någon här.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 427
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Har letat i trådar men utvecklingen går ju så fort framåt att de trådar jag hittat är inaktuella. Vi behöver skaffa en ny dator och...
Svar
19
· Visningar
1 391
Senast: SaraXX
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp