Bukefalos 28 år!

Vilken plats i flocken?

F

Faith

Jag blir lite konfunderad över min egen hästs plats i flocken, och undrar om ni har någon förklaring på saken..
Min häst är en 16-årig valack, som just nu delar bete med 7 andra valacker från samma stall. Vintertid står de uppdelade i mindre hagar oftast två och två. Min valack är 100% pacifist och har aldrig varit i bråk de 4 år jag ägt honom, trots möten med/delat hage med ca 35 olika hästar vid olika tidpunkter. Det mest våldsbenägna han gör är att vända baken till och vika ner öronen, sedan händer inte något mer från hans sida. Han har många gånger blivit "hack-kyckling" åt andra och blivit påhoppad och bortdriven i tid och otid vilket han acceperat och tagit sig därifrån..

Nu till det oförklarliga, han är bästis med flockens hårding och absoluta ledare. Denne hänger med honom i alla väder och hoppar in och försvarar honom/slåss för honom i varje tänkbar situation. Från att någon annan tänker hälsa närmare på min häst till att de är fräcka mot honom. Han har sin privata bodyguard i hagen.. ;) Min är sund och trygg i sig själv; då det blåser, åskar eller något nytt och skrämmande kommer in i hagen så blir han en naturlig trygghet som de andra söker sig till, men, han slåss inte, och han försvarar sig inte heller då andra driver bort honom. Men i den här flocken behöver han inte heller det, då han har sin egen försvarare där..

Men hur kan det bli så här? Att en till synes väldigt ranglåg(men trygg) häst blir försvarad av den ultimata ledaren mot de andra?? De håller ihop hela tiden, min och ledaren, och lika ofta ses ledaren lunka bakom min (inte pådrivande), som min bakom honom då de går runt i hagen. Tycker detta är lite lustigt då min ses som väldigt lågrangad, men ändå nästan ligger tvåa i skalan i denna flock tack vare sin kompis ledaren.. Vad har ni för idéer?
 
Sv: Vilken plats i flocken?

Jag har egentligen ingen aning men en tanke bara...


En osäker häst som inte är uppvuxen med flocklivet, kan ta till attack istället för fly i en situation han blir osäker över. (Tänkte på hårding-hästen du beskriver).

Men när det är lugnt i hagen så vill kanske denna ha en trygg häst att söka sig till = din häst?


Bara en tanke... Det är som om du beskriver min häst. Han är också trygg i sig själv, startar aldrig bråk men kan markera att "ge fan i mig" och sedan går han därifrån...

Han stod en gång med ett fullblod som absolut inte var uppväxt i flock som tog till attack och var riktigt elak när det hände något i hagen. Tex dom skulle få mat eller få komma in eller annat.
Jag tror detta inte betydde att fullblodet var ranghög men eftersom inte min häst nämnvärt brydde sig så kände kanske fullblodet att han var tvungen att ta ledarrollen fast han inte visste hur han skulle göra/var mogen för det?


bara lite tankar från mig....
 
Sv: Vilken plats i flocken?

Men hur kan det bli så här? Att en till synes väldigt ranglåg(men trygg) häst blir försvarad av den ultimata ledaren mot de andra?? De håller ihop hela tiden, min och ledaren, och lika ofta ses ledaren lunka bakom min (inte pådrivande), som min bakom honom då de går runt i hagen. Tycker detta är lite lustigt då min ses som väldigt lågrangad, men ändå nästan ligger tvåa i skalan i denna flock tack vare sin kompis ledaren.. Vad har ni för idéer?

I min hage är det likadant, min 3-åriga Paint blir försvarad mot grannens 7-åriga halvblods barracuda utav min 16-åriga Islandsh. Sunda hästar brukar skydda och har ett bra ledarskap. Den 7-åriga Barracudan är inte sund i sitt huvud för fem öre då han eg har ett dåligt kroppspråk, förstår inte signaler osv

Innan jag tog hem Isl.h så fick Painten utstå en hel del otrevligheter och jag såg att Barracudan hade ett mycket taskigt ledarskap, han vet inte hur man gör helt enkelt.
 
Sv: Vilken plats i flocken?

Tack för ditt svar, jag förstår precis vad du menar med den typen som egentligen är osäker och attackerar, men i det här fallet är det inte så. Min har stått med såna hästar ett par gånger tidigare, och har blivit ganska hårt och orättvist åtgången av den typen innan vi hittade bättre lösningar..

Men den här "hårdingen" är en solklar ledare. Lugn och stensäker, håller också lugn i flocken, tolererar inte en massa stök eller tjafs mellan de andra. Han muckar aldrig bråk, men om de inte svarar på hans signaler så markerar han direkt (är också signalsäker, vilket även min häst är - båda uppfödda i flock). De andra håller respektfullt avstånd till honom, min egen visar honom också full respekt, men kan gå nära inpå honom och vise versa utan problem, de står också ofta och kliar varann för fullt, likaså kan han parkera tätt bakom ledaren vilket inte de andra skulle göra. De går med varann tillsammans i flocken, ibland följer min efter ledaren - och ibland går min före och den andra följer honom - alltså inte vallande/pådrivande. Båda är kloka hästar, med lugn och erfarenhet och ungefär lika gamla. Men den som inte visar ledarhästen respekt åker snabbt på "däng", sen är det lugnt igen.

Men, min verkar ha höjt sin status i flocken tack vare att han är kompis med ledaren. Nu markerar han åt ett par andra i flocken, och får också tydligen tillstånd av ledaren att göra så. Utan sin polare så ligger han under dessa andra hästar i rang.. Men nu går de undan för honom. Jag fattar ingenting, det är som att han blivit adopterad och upplyft, personligt utvald, och har inte en skråma på kroppen fastän vi har satt ihop dessa 8 och min brukar lätt bli flyttad på, och omkringdriven om det finns hästar med såna tendenser i gruppen. Nu verkar inte så vara fallet i år, men det är ändå väldigt lustigt.
 
Sv: Vilken plats i flocken?

Tack också för ditt svar. :) Som du ser i vad jag skrev ovan, så har han blivit drabbad förr av precis såna instabila barracudor som du skrev om. I år har vi ingen sån i hagen -tack och lov- men det ser ut som om min som är mycket snäll och låg i rang eller i alla fall inte slåss - och lätt får gå undan för andra, nu blivit nästan adopterad och upplyft till näst under ledaren. För ingen av de andra kan gå på honom utan att "få spö" av ledaren. Och han verkar ha blivit mer självsäker nu, det är kul att se. :)

Men, jag undrar varför ledaren valt ut honom och inte den som naturligt skulle komma på plats två i rangskalan? Hästar i flock i hagen, hur fascinerande som helst att studera, och aldrig blir man klok på hur de fungerar..
 
Sv: Vilken plats i flocken?

De gillar väl varandra helt enkelt! Även hästar har bästisar! Din häst kanske luktar gott och är bra på att klia manke!:laugh:
 
Sv: Vilken plats i flocken?

Skulle säga att detta är mer vanligt än ovanligt.....
hästar tänker inte i pyramidformade hierarkier - att någon är på toppen av någon annan på det abstrakta sätt som vi kan göra. Till det kommer att hästar skapar livslånga vänskapsband, om vi låter dem göra det.

Vad gäller rangordningen är det ofta så att att häst A kan flytta häst B som kan flytta häst C vid behov. Men se - häst C kan faktiskt ofta flytta häst A. det beskrivs i många etologiska studier. Sedan hjälps kompispar åt i alla lägen. Det är en mycket dynamiskt värld.

Hästarnas sociala liv är ett komplext och raffinerat system som inte alls är så simpelt som många av oss vill få det att vara. För att förstå en flock krävs många timmars studier - vilket ger fröjd varenda minut! Det finns också etologiska studier som ger lite aha-upplevelser - rekommenderar att kika vidare på google!
 
Sv: Vilken plats i flocken?

Det här har jag sett lite gran av förrut. Förrut fanns det en valack och ett sto (dom gick inte tillsammans utom, ev på bete nån gång) på stallet som bara gick in i hagen, la öronen bakåt och dom andra fattade direkt, han/hon bestämmer. Började nån bråka i "deras" flock så gav sig dom in i fajten och satte bråkstaken på plats och skyddade den "utmobbade". Och att "slås" var inte deras grej, varken när dom kom in i ny hage ler gick i mellan, dom bara la öronen bakåt och "markerade". Dom ville helt enkelt ha lungt i sin flock.

Jag kan inte svara på varför, men dom kanske helt enkelt är bra ledare? Dom ser till att alla har det bra, och dom accepterar inget bråk.
Och som många nadra skrivit, dom kanske har blviti väldigt väldigt bra vänner, och då accepterar ledaren ehlt enkelt inte att man muckar mott din häst. Och då ahr dom andra lärt sig, flyttar man inte på sig när din säger till, då kommer ledaren coh säger till i stället!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har en häst som är lite, ja vad ska man säga, kanske asocial ? Vill gärna ha en egen privat bubbla runt sig både mot msk:or och...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Grazing
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp