vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

B

Bella_

Hej !

jag har haft min kanin nu i snart ett halv år.. utan att ta reda på rasen !:O
jag fick den av mamma, som köpt den på djuraffär.. och frågade då inte om rasen tyvär..
men jag själv tycker han ser ut som en " helt vanlig kanin" .. fast lite ovanligt mycket hår bakom öronen.. öronen står upp, och han är grå/brun , sen vit under magen.. och ljus runt ögonen.
han är jätte lugn och älskar min hund ! dom är bästa kompisar..
och barn har han inget emot..

Men jag undrar en sak till, hur kan han lära sig gå på golvet ?
många jag har sätt, går lösa i huset och sådär.. men min kanin går bara där det finns mattor, och vägrar gå ut på golvet ? han halkar bara då.. kan man träna det på nå vis, eller kkommer han aldrig kunna de ? ( gäller på alla olika golv , korkmattor,trägolv,klinckers, målat trägolv m.m ..

har någon nå tips ?
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Vissa kaniner vill helt enkelt inte gå på golvet, då det oftast är för halt.
Min ena hane är otroligt trygg i sig själv, men vill inte gå på golvet, då hans tassar halkar.
Han blir som Bambi på is kort sagt.
Det är bara att ge det tid.

Ang ras så brukar det vara svårt att säga.
Är han från djuraffär kan han säkerligen vara en korsning av flera raser.
Men det låter som att det iaf är lejonhuvad kanin i honom, med tanke på att han har lite man.
Färgen låter som viltgrå, så som du beskriver den.

Du har ingen bild på honom, så vi lättare kan kolla?
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Vet tyvärr inte alls vad din kanin är för ras, men som ninni säger så kan han ju va en blandras. Sätt gärna in en bild så vi kan se honom!

Min storasyster hade en kanin för flera år sen som aldrig gick på golvet. Han hatade att halka omkring och vägrade helt enkelt. Men min egen kanin som jag har nu skuttar omkring på hala golv hela tiden (jag har väldigt få mattor hemma). Han verkar dessutom inte bry sig ett dugg, för han springer runt som en vettvilling och sladdar när han ska stanna :rofl: Tror inte man kan lära kaninen att gå på hala golv men det är klart att har den inga andra alternativ så kommer den väl att göra det, men det är ju inte så sjysst o utsätta en kanin för obehag...
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Jag vill också se bild på kaninen! :bump:
Mina två kaniner är också grå/ bruna med vita magar, men en är viltgrå och en är brun zobel. Lika men ändå olika. ;)

Din kanin gillar tydligen inte hala golv, vilket inte är så konstigt, kanintassar består ju bara av klor och päls så de får liksom inget grepp. Min hona har inga problem med det, det är full fart ändå, kanar runt som attan och sladdar i svängarna. Hanen däremot gillar det inte, utan är väldigt försiktigt, hoppar gärna på kläder som ligger på golvet för att slippa halka.

Vill han inte gå på golvet så är det inte så mycket att göra åt, tror jag. :)
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Nu finns det bilder på min pixbox !:)
länken är :
http://www.pixbox.se/alb_show_id1049345_page0.html

okeej, ja vi får se om han vill börja gå på golv. han har alltid tillgång till att gå ut på en matta från buren.. den gillar han starkt !^^ men utanför den har han aldrig varit utan hjälp !:P
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Ser ut som han skulle kunna vara korsning mellan lejonhuvad kanin och dvärgvädur. :)
Kan säkert vara någonting mer också, svårt att veta.
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

... och viltgrå är han ju, kan vi ju konstatera. :)
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Din kanin såg ju fräck ut med sin lilla frisyr! :laugh: Men väldig söt oxå förstås.

Din beskrivning av färg på kaninen lät som den stämde in på min kanin, som ser ut såhär:
2009_0104Ebbot_och_Ulricehamn0009.jpg


Inte så lika längre... Men han är ju oxå grå o brun o vit på magen.

Du får väl lägga ut mattor åt honom så att han har möjlighet o skutta omkring. Va praktiskt egentligen, för då kommer han ju aldrig att va på ställen där han inte "får" vara. Min buse sätter sig alltid under soffan o käkar upp stommen... :devil:
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Din beskrivning av färg på kaninen lät som den stämde in på min kanin, som ser ut såhär:
2009_0104Ebbot_och_Ulricehamn0009.jpg


Inte så lika längre... Men han är ju oxå grå o brun o vit på magen.


Tänkte bara tala om, ifall du inte vet, att din kanin är gul/svart japantecknad (namnet på färgen och teckningen). :)
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Din kanin är lite mer gul/orangare brun än min.. min är mer mörkbrun/grå :) som du kanske såg på bilderna !

ja han är väldigt charmig med sin lilla frisyr ! :)
och jaa, det är faktiskt praktiskt att han bara går på mattor, slipper vi avbitna sladdar:o.. men jag trodde att det bara var han som var konstig å inte kunde gå på golv ;)


söt kanin du har föresten !:D
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Tack! Jag fick lära mig att det heter så (japantecknad) när jag fick honom, men hade jag inte vetat hade jag väl sagt att han typ e grå brun med vitt på magen... En bild förklarar ofta mer än 1000 ord. :D
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Ja det visade sig ju att de inte var så lika när man kunde jämföra dem på bild.

Eee han inte gullig? Man verkligen ser hur han slickar sig om munnen när han ser alla smaskiga sladdar... :devil: För alla djurvänner kan jag bara lägga till att vi nu mera har kaninsäkrat alla sladdar, så det ser inte ut så under vårt skrivbord längre...
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

skulle kunna vara hermelin/löwen, har ju runt huvud och små öron som hermelinen men ändå lik löwen fast en korthårig sådan ;) också har vi ju den typiska toffsen på huvudet! :D charmig kille!
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Jag tycker öronen är alldeles för stora för en hermelinkorsning, de har ju löjliga små pytteöron. :p
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Ja, inte liknar det lillebrors kanin här hemma inte, som är just korsning mellan lejonhuvad och hermelin.
Hennes öron är mindre och inte lika rundade i toppen.
iz88df.jpg


Jag står fast vid det jag skrev förut - korsning med lejonhuvad och dvärgvädur.
Kan vara något mer, men definitivt dvärgvädur och lejonhuvad i.
Känner igen öronen kaninen får när det är dvärgvädur i.
Har haft x antal såna korsningar. :p
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

zkjszr.jpg

75 % hermelin i denna, 25% löwen. Inte är det där direkt små öron inte.

Korsningar kan bli hur som helst, kan mycket väl vara dvärgvädur i den, men tror lika gärna det hade kunnat vara hermelin i den också. Omöjligt att säga ved det är i den, man kan bara spekulera.


För att ta ett exempel (dock helt anant typ av djur, men men): Min blandrashunds kullsyskon är väldigt olika varandra, nästan allihopa. Då är de ändå till och med syskon. Var allt från blåögda-olikögda-brunögda, allt från svart till gul och grå teckning på dem. Olika öronstorlekar ;), vissa gick mer åt brukshund, vallhund andra mer åt drag.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Helt säker på att det är 75% hermelin och 25% lejonhuvad?
Tycker mig se holländare i den, både teckning, öronform och i ansiktet. :)
 
Sv: vilken ras är min kanin?och hur kan man lära dom gå på golvet ?

Nej inte hundra! :O
Är trots allt en djuraffärskanin och korsning, så har inga papper på det. D

De var väldigt utförliga om föräldrarna dock och berättade en massor, hon som ägde affären var nämligen vän med uppfödarna :) Så jag har utgått från att det stämmer, inte kollat närmare. Men du har rätt, hon är onekligen lik en holländare. Så kankse?

Hennes mamma var renras hermelin enligt dem, och den som bar på (holländar-eller wiener)teckningen. Pappan var brun zobel och då korsningen mellan löwen/hermelin.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 897
Senast: Fraegd
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·
D
Däggdjur Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla...
Svar
2
· Visningar
8 174
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp