Bukefalos 28 år!

Vilken ras skulle passa mig?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta -

Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst riktigt än, men brukar kolla salusidor rätt ofta, och hoppas kunna köpa någon inom i alla fall 5 år.

Det jag söker är följande:
- Mellan 150 - 165 cm i mkh. Allra helst 158-162 cm.
- Inte fullblodssmäcker, men inte heller "kraftig-ardenner" bred.
- Gärna svenskfödd, men inget måste. Behöver absolut inte vara någon svensk ras.
- Inte nervig/ängslig/spänd till sättet, men framåt, och gärna rätt lyhörd/känslig också.
- Kapacitet att gå åtminstone LB dressyr, men gärna LA-MsvC.
- Absoluta minimum rent handgripligen i dressyr (oavsett vad man önskar kalla den nivån) är att den ska kunna fatta galopp utan att streta, ställa, gå i "LC-LB form", skänkelvikning i skritt och trav, samt trav ställt, form på 10 m volter och galopp ställt i form på 15-20 m volter.
- Kunna hoppa enkla Clear Round banor på 50-70 cm.

Kan inflika att jag tycker Fjordingar och Welsh Cobbar är väldigt fina. Dock har jag inte så mycket erfarenhet av de raserna, har bara ridit någon enstaka. - Ursäkta mina "fördomar" - Kan t.ex. gemene individ av dessa raser ovanstående i dressyr och hoppning?
Av de raser jag har mer egna erfarenheter av är New Forest, KWPN, "Irländsk ridhäst"(vad heter rasen på riktigt?), Polskt Halvblod och Lettiskt Halvblod mina favoriter.
Skulle någon av de raserna kunna passa in på ovanstående, enligt er Buke-experter? :)
 
Har du inte högre krav än så så tycker jag att du ska kolla efter en individ du gillar, inte någon specifik ras. :) Det där ska väl egentligen inte vara några större problem för vilken vettig ridhäst som helst, utan är en hyfsat okej grundutbildning och jag tycker att dina "favoriter" låter som en blandad kompott, så jag skulle snarare satsa på att provrida massor av hästar för att försöka hitta en jag klickar med om jag vore du.

Kan t.ex. gemene individ av dessa raser ovanstående i dressyr och hoppning?
Det är väl snarare en utbildningsfråga, "gemene individ" av raserna har i alla fall kapaciteten till att kunna lära sig det. "Gemene" varmblod från travet skulle liksom kunna passa in efter lite utbildning och de är inte ens avlade för ridning.
 
Kika lite på Quarters, appalosas och paints! Det är bara här i Sverige de är så ensidigt inriktade på western, i USA är det den vanligaste rasen och används inom alla grenar :)

Dessutom kan du få en med mer eller mindre fullblod i, så de varierar från korta kompakta muskelpaket till höga smäckrare gångartshästar. Att de kommer i en hel drös olika färger, oftast har ett fantastiskt temperament och är väldigt mångsidiga är en stor del till varför jag älskar raserna :)
 
De flesta hästar kan gå den nivån med lite utbildning.
Men med tanke på att du helst vill ha ca 160 så går ju fjording, new forest mfl mindre raser bort.
Jag hade aldrig letat efter en speciell ras för dom ändamålen utan sett till individen.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 394
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 293
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 441
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp