Bukefalos 28 år!

Vilken ras vill ni helst ha?

Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Whels cob :love: Hlet underbara, lagom "grova", alltid snygga och hur trevliga som helst:D
Gillar även travarna och nordsvensk bruks/trav häst.
Lippizzanern som Soya sa kan man verkligen inte glömma:love:
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Tycker väldigt mycket om halvbloden, men skulle jag själv köpa en häst skulle det nog bli en Welsh Cob eller en kallblodstravare. Är väldigt förtjust i de lite mindre, kraftigare typerna av hästar. PRE och andra spanska raser är även otroligt vackra, men ligger nog i en prisklass jag inte kan påstå att jag är beredd att gå upp till. Däremot skulle väl inte en korsning sitta helt fel heller. Står en andalusierkorsning uppstallad på ridskolan jag rider, har ett sånt otroligt steg! :)
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Svenskfött svenskt halvblod med lite inslag av nättare och lättare blod vill jag gärna ha.
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Hej!

Arab eller connemara för mej. Hellre en övervuxen ponny än ett jättehalvblod.

Älskar ponnyer och araber, kan väl egentligen tänka mej nästan vad som helst utan kanske travare- mest för att jag redan haft en och jag är för rastlös för att orka vänta på att få ordning på den:-)

/Lavinia
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Araber! Älskar dem för deras ridbarhet, att de är så otroligt känsliga, lyhörda och lättridna. Att man bara behöver tänka för att de ska göra det man vill.

Sedan att de kanske inte har de fysiska förutsättningarna för att nå de högsta klasserna gör mig inget :)
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

P.R.E = mångsidiga, ambitiösa, och en ren njutning att rida- varje dag!
(+ passar min sjukdom/funktionshinder)


svenskfött halvblod = helst egenuppfödd sådan då: man vet vad man får/har :p


Sen är det ju alltid individen som är dte viktiga, letade häst för annat ändamål o köpte en riktig ponnykorsning "ingen vet riktigt vad det är" troligen korsning kallblodstravare/new forest, kanske lite islänning. C-ponny.

alla tre raser/varianter står i mit tstall o tävlat lättare klasser i dressyr, hopp, working equitation, o tränat fälttävlan,(klubbtävlat) western, gymkhana
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Welsh mountain 165cm i manken, det hade varit något det. Älskar welshens uttryck, det är inte riktigt samma sak med cobarna.
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Jag envisas med att ponnyryttare har roligare, men så är jag bara 1,57 cm lång också, så det går alldeles utmärkt att rida både C- och D-ponnyer. Har en welshkorsning, har haft en welsh mountain, och är väl lite av en sucker för welsharna. Har även en new forest (maxad D-ponny) som jag trivs alldeles utmärkt med.
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Holsteiner!!! För deras känslighet och lyhördhet och energi!
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Visst finns det varmblod som är jättelugna också :)
Kan säkert också bero lite på om dom gått på travet eller inte.
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Vill ha:
PRE för att det är väldigt trevliga, arbetsvilliga hästar.
Varmblodstravare för att det är väldigt trevliga, arbetsvilliga hästar.
Kallblodstravare för att det är väldigt trevliga, om än lite speciella och ofta lite knepiga hästar.
Achal-Teké för att de ser så häftiga ut! Har aldrig träffat någon, så jag har ju ingen aning om hur de är att rida/hantera.

Kan även tänka mig:
Welsh Cob
Arab
Islandshäst
Lusitano
Lippizaner
Haflinger

Vill inte ha:
Halvblod för att jag har ridit väldigt många olika, men aldrig träffat någon som varit rolig att rida.
Frieser för jag tycker de (oftast) är oproportionerliga med långt huvud, kraftig hals, smal rygg och rumpa.

Men det är ju individen som är det viktiga, inte vilken ras de råkar vara!
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Jag har ridit 2 RIKTIGT bra hästar.

Den ena red jag när jag jobbade i Österrike, en privatägd Lippizaner. Hans ägare var inget bra på att rida, ändå var hästen så jävla spänstig och mjuk. Det var som att sitta på en bomb som aldrig skulle explodera. Jag kände att de inte fanns nån hejd på kapaciteten! Han kunde länga bra, o så fort man satt emot lite så samlade han sig, dvs även när de inte var meningen :P Lippizaner är defentivt en häftig ras för den dressyrintresserade! En av mina tråkigaste hästar var också en lippizare dock kan vara värt o tillägga.. Hon var lektionshäst där jag jobbade, o det var ett riktigt ök!

Den andra var en travare, utbildad till st georg. Mjuk, välriden o passagen var hans fjärde gångart! Fick köpa han, men hade inte råd då. Köpte dock häst ett halvår senare.

Min favorit när jag red på ridskola var en knabstruper, har fortfarande inte gett upp drömmarna om att köpa han även om jag inser att jag börjar bli med liiite för mkt häst nu :P Han var så känslig så det blev så svårt, han är bäst när man nästan inte gör nåt annat än bara rätt! Om man kan säga så... Han blir lätt lång som en ålandsfärja o stark som en oxe, aka stressad.

När jag flyttade hit till Ljusterö vart jag kär i en för mig, helt ny ras, Welsh Cob! De är den ultimata hobbyhästen! De kan ALLT! O de är bättre än de flesta andra på det med! Jättefin dressyr o körhäst, hoppning är de också bra på! De är oftast mkt GO i dem, men man blir aldrig nervös! De är väldigt kloka o gör alltid sitt bästa! De kan vara lite tjurskalliga o tuffa på de sättet, men när du fått dem på din sida så står dem där! Jag längtar så jag nästan dör tills jag får rida min älskade Leia, men hon är bara 2 :P Så lite till får vi vänta!

För sporten är ju KWPN en av de raser som ligger bäst framme i prestation, därför har jag köpt ett välstammat sto som jag ska avla på. "Blev" även med anglo, nåt jag aldrig trodde då jag verklgien vill ha en tanthäst, men hon är helt ok! Lite hispig då o då, men jag känner mig alltid trygg!
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Jag vill ha en häst av halvblodstyp. En BRA sådan, med bra steg och bra kapacitet i hoppning.
Ungefär exakt som min förra häst, fast frisk. :angel:

Helst med svensk stam, men det är ffa för att jag vill ha kvar lite svenska hästar och jag tycker man ska uppmuntra den svenska aveln. :D
Dock när jag letar häst mer seriöst så kommer jag inte sålla bort utlandsfödda hästar.

Något annat en halvblodsliknande häst (med bra steg och bra hoppteknik ;) ) vill jag inte ha eftersom jag inte skulle få ut något av det. Jag vill kunna träna hoppning och dressyr seriöst.


Dock om jag skulle ha mkt pengar och tid över till fler hästar skulle jag nog köpa mig en fjording.
För att de är mer pålitliga än halvblod. :angel:
Eventuellt. Nu när man är van att rida stora hästar så känner man sig så stor när man rider småhästar.
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Som barn trånade jag alltid efter nordsvenskar. Tyckte de var så fantastiskt fina:love:

Nu som vuxen är jag sen ett antal år tillbaka stolt ägare till just nordsvenskar! Har dem för att jag gör allt med häst. Traktorn har inte varit igång sen i somras och vi har kommit fram till att vi ska sälja den... jag älskar dem för utseendet o främst temperamentet. De är lugna utan att vara lata o så är de starka och tåliga. Går att göra allt man vill med o det som är bra är att det finns många modeller, allt från lättare mer ridhästar till tyngre mer renodlade arbethästar.

Till barnen har vi skaffat russ. Tycker de är bra allroundponnyer i lagom storlek. Rida, köra tävla trav... de vi har är snälla med barnen o sätter jag mig i tömmarna är det full fart. Det är som en dam sa till min när jag funderade på russ: "Köp dig ett russ om du vill ha en häst att bara ha jätteskoj med"! :)
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Knapplån

Jag gillar halvbloden... tycker både att de är snyggast (helt subjektivt ;)) och att de oftast har en mycket hög ridbarhet. Man får väldigt mycket gratis med ett bra halvblod!
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Welsh mountain 165cm i manken, det hade varit något det. Älskar welshens uttryck, det är inte riktigt samma sak med cobarna.

Gilla! Är också ett welsh-fan.

Vilken häst jag vill ha... Jag vill ha en welsh, eller welshkorsning (halvblod eller sv ridponny för att få den lite större). Welshen har så himla bra temperament och så har dom har fin kroppsbyggnad.

Det viktigaste är väl egentligen inte rasen i sig, men temperamentet och storleken. Jag vill ha en liten, snäll och trevlig häst, den ska vara vaken och med, arbetsvillig, men cool. (den måste kunna vara ensam i stallet, och inte gå fram och tillbaka när jag borstar) Jag ska inte behöva vara 100% fokuserad på hästen alltid, om jag vill rida ut och såsa, så ska den tillåta det. Den ska vara gullig i stallet och röra sig hyfsat (med lätta gångarter).
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Å jag skulle vilja ha en av varje...alltså en renodlad dressyrhäst och en fälttävlanshäst med bra gångarter. Men det sistnämnda har jag ju redan!:D Men en gång i mitt liv ska jag äga en dressyrhäst som har mycket goda gångarter, är lätt att sitta på, explosiv o vill framåt framåt o arbetsvillig till förbannelse...:love:
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Araber! Älskar dem för deras ridbarhet, att de är så otroligt känsliga, lyhörda och lättridna. Att man bara behöver tänka för att de ska göra det man vill.

Sedan att de kanske inte har de fysiska förutsättningarna för att nå de högsta klasserna gör mig inget :)

:bow:

Bara att hålla med.

Om inte arab kunde jag tänka mig en PRE - tycker dom är vackra och verkar ha trevligt temperament - men dom är så hiskeligt dyra :eek:
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Jag har ju fullbod och när jag får tillbaka donnan är det väll tänkt att hon ska bli min hopphäst.

Annars skulle jag gärna tänka mig en Welsh Cob eller en Haflinger.
 
Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

LUSITANO!!!

Åh, dessa underbara underbara hästar! Den mentaliteten, ridbarheten och psyket de har. Vad mer kan man önska :love:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 390
Senast: Milosari
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 965
Senast: Sixten
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 698
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp