Vilken ras?

T

Tippa

Sitter här och ska nog få tummarna ur och äntligen skaffa mig en vovve. Men nu sitter jag då och funderar på vilken ras..

vill ha en liten hund, har funderat på antingen en cocker, cavalier eller en shih-tzu.. Eller ialla fall nåt i den storleken..

Vad ska man välja? Ska först och främst ha den till sällskap men även lite agility kanske.. Eller spår har jag oxå funderat på..
 
Sv: Vilken ras?

Sheltie (shetland sheepdog) kanske? Trevliga sällskapshundar med fart i, perfekta till agility! Viktigt är dock att hitta en bra uppfödare med stabila och friska hundar.
 
Sv: Vilken ras?

Vill du hålla på med agility och inte är rädd för lite pälsborstning så är sheltien en jättebra hund.

Du ska välja en hund utifrån de behov du har.. låter plättlätt men är inte så himla ... enkelt :smirk:
Man kan ju skaffa en hund av en specifik ras och sedan komma på att man vill hålla på med... jakt, och man sitter där med en Pudel..
Jag skulle inte snäva ned mej så mycket, utan tänka rätt stort
Vad man orkar med för aktiviteter själv (åk och titta, låna en hund och var med på något typ agility).
Hur mycket päls man orkar hålla på med, hur mycket lera pallar man med som fastnar i och följer med in?
Du hittar säkert en hel massa olika som faller in under dina krav, det finns måånga hundar... så då är det bara att finvälja.
 
Isländsk fårhund

En islänning är en liten pigg hund, som en sheltie ungefär, bara lite mindre päls. En vallhund som är okomplicerad att ha med i skog och mark då den inte jagar. Den är dock inte vallande på samma sätt som t.ex. en BC Den vill dock ha en arbetsuppgift och jag tror att agility vore som klippt och skuret. Näsa har den så spår är säkert jättebra.

Joppe.jpg


Den är lite skällig, men känns som en stor hund mentalt, fast i liten förpackning. Våran har varit frisk och pigg i 14 år, nu har öronen "försvunnit", annars knappt några problem.

Lycka till i valpdjungeln!
 
Sv: Vilken ras?

vacasso skrev:
Man kan ju skaffa en hund av en specifik ras och sedan komma på att man vill hålla på med... jakt, och man sitter där med en Pudel..
Hi hi, då är ju ingen fara skedd eftersom pudeln faktiskt är en jakthund! :D
Det finns en och annan som fortfarande har förstått det, och använder pudeln till det den från början var framavlad till - en apporterande fågelhund! :)
 
Sv: Vilken ras?

Ja sheltien har jag faktiskt varit nära att köpa en men de är ju så bjäbbiga.. Vill ha en lite tystare hund men annars är det jättehärliga. Hon som födde upp vår jakthund föder även upp både Sheltie och Cocker så man vet ju lite hur hennes är.. Och båda är helt underbara, lydiga, lättlärda och snälla. Men dock är Sheltien lite skälligare..

Är mest inte på Shih-Tzu eller Cavalier.. Hur är sem egentligen??
 
Sv: Vilken ras?

Tippa skrev:
Ja sheltien har jag faktiskt varit nära att köpa en men de är ju så bjäbbiga.. Vill ha en lite tystare hund men annars är det jättehärliga. Hon som födde upp vår jakthund föder även upp både Sheltie och Cocker så man vet ju lite hur hennes är.. Och båda är helt underbara, lydiga, lättlärda och snälla. Men dock är Sheltien lite skälligare..

Är mest inte på Shih-Tzu eller Cavalier.. Hur är sem egentligen??

Jag tror att cavalieren är mer samarbetsvillig. De shih-tzus jag har träffat har alla varit ganska så egensinniga.

Cavalieren är både liten, söt och okomplicerad att leva med. Pälsvården är inte lika krävande som en shih-tzu. Dessutom verkar cavalieren vara mer tystlåten än många andra småhundar.

Lycka till!

Länk med info:

Cavalier
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

Jo men i mitt exempel menade jag typ Älg eller hare :p :D
 
Sv: Vilken ras?

Annars kan man gå in här också Cavalierer
Jag har bara träffat en Cavalier, i ett stall min kompis hade häst i för .. massa år sedan.
Det var en liten valp, jättesöt och jätterädd för hästarna, hur de är kan jag inte svara på.
 
Sv: Vilken ras?

Joo.. Cavalieren är ju en helt underbar hund ialla fall de som jag har träffat. Och så enormt söta.. De är ju lagom stora med. Har ju bara haft jakthundar innan, den vi har nu är en Tysk Jaktterrier och han är där ju energi i när han inte få jaga.

Så det främsta kravet är att det INTE ska vara en jakthund. vill kunna ha med mig hunden överallt och även på jobbet.

Hur är Cavalierena annars då? Lättlärda eller mer envisa?? vill ju gärna veta mer hur de är.. Står inte så mkt på de sidorna jag har kollat om hur de är i familjen...
 
Sv: Vilken ras?

Mitt råd är att surfa in på en uppfödares hemsida och ta kontakt på en gång och fråga, de vet bäst som lever med rasen och arbetar för att jobba den framåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 103
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 293
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 856
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 654
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp