Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Jag står upp i galoppen då jag upplever att det är lättare att känna om man glider snett då, men precis som dig i traven så är man inte många mm från sadeln och det är med andra ord inte fältsits i den bemärkelsen.

fast främst varvar jag mellan att sitta och stå, i traven varvar jag mellan att sitta/stå och rida lätt i varannat steg (så man slipper hålla rida på att man har suttit ner på de olika sittbenen lika mkt)

behöver man kämpa med balansen när man står upp så behöver man nog öva, för på de flesta hästar är det inte speciellt svårt.
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Sensation Ride hybrid eller en sån G4 som säljs på samma ställe.
men å lägga 13.000 kr på en sadel e jag inte så sugen på. men hade gärna velat ha någon av ovanstående för dom värkar super. tyvärr finns de typ inga bebagnade =(
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Jag red alltid i bomlös:love: när jag red distans. jag hade också en svårt att hitta sadel till min häst. Men jag hittade en kanon bra bomlös som ilåg kanon på min häst, trots att min häst var extremt kort i ryggen, han såg licksom ihop tryckt ut :bump:
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Det var ju precis vad jag skrev att man skulle hitta en bekväm sits som fungerar för en själv om den innebär att man sitter,står,rider lätt el två takt eller ligger på hästens rygg är helt oväsentligt.
Och givetvis spelar hur väl man trivs med sin sadel in

Sitsen kan ändras beroende på häst och sadeltyp.
Även hästens dagsform, en del hästar blir hetare och mera på under tävling som kan kräva att man behöver ändra sits och händer.

Även hästen har ju en stark och en svagare sida och om de ligger på mer på tävling jämnfört på tävling så kommer de automatiskt ta i mera med den sidan de är starkare på.

Även beroende på hur man själv är. En god vän till mej har problem med sina knän för henne är det givetvis lättare att sitta i både galopp och trav.
Och faktiskt så är det lättare att känna om man sitter rakt på hästen genom att använda sittbenen i sadeln.
När man står upp länge så kommer man atoumatiskt lägga mer vikt efter hand på det starkare benet. Man tycker själv att tycka att man sitter rakt men i själva verket så har man styrt upp resten av kroppen så man ofta skjuter över höften och ner med ena axelpartiet. Plus att det är vanligt att man lutar sej aningen framåt när man står upp.
Det bästa sättet att kolla om det är så är att fråga den som rider bakom, absolut bäst är att träna med andra och turas om att ligga först och låta de som ligger bakom tala om hur det ser ut.
Vi gjorde ofta det när jag bodde i Stockholm och hyrde boxar i ett stall där vi var flera distansryttare, sedan jag flyttade till Skåne tränar jag mera själv och då och då samlas vi ett gäng eller någon till som får säga till mej hur jag sitter.
Det finns alltid något att rätta till och jag är jättetacksam när jag blir tillsagt om detta. Händer även på tävling och jag är lika tacksam då.
Har själv sagt till några när vi rider ihop och de flesta blir glada över detta men där får man försöka pejla in den andra ryttaren för en del kan bli sura och uppfatta det som kritik.
Man blir bara bättre som ryttare så länge man väljer att jobba på sina brister och vill bli bättre på det man gör.
Första gången när jag var på en distanskurs och de sa att det kunde vara en fördel att sitta tex i galopp om man hade en häst som det fungerade på , var min första tanke, -ååh nä!! Går stick i stäv med hela min ryttar bakgrund som fälttävlansryttare och även banhoppning. Stå upp och under lätta för hästens rygg. Innött år efter år...
Men när jag kom hem så tänkte jag att jag är minsann inte lika duktig på distans som de som höll kursen och tänkte att jag testar!!
Fick mej en del glada skratt när jag försökte hitta en bekväm "stolsits" i galoppen, både jag och mina vänner men efter ett tags prövande så hittade jag faktiskt en punkt i sadeln även i snabbare galopp där jag bara sitter och gungar med (på min ena häst,ej den andra) och hästen är avslappnad och känns kanonbra!
Detta är något helt annat än när jag rider lektion för ridinstruktör för det man gör efter några timmar i sadeln är något annat än vad man gör på max en timmes ridpass på volten. Bägge behövs för att man skall bli bättre.

Och den som talar om när du sitter rätt,avslappnat och koncentrerat mil efter mil på en träning eller tävling är givetvis hästen!
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Sensation Ride hybrid eller en sån G4 som säljs på samma ställe.
men å lägga 13.000 kr på en sadel e jag inte så sugen på. men hade gärna velat ha någon av ovanstående för dom värkar super. tyvärr finns de typ inga bebagnade =(

Det framgick nog inte i din första fråga att det var prisbegränsning eller så har jag inte läst ordentligt:o
Jag tror det finns en anledning till att de inte finns begagnade i någon större utsträckning, inte ens i Kanada där de funnits i över 10 år på marknaden!:angel:
Star Trekk kan man faktiskt hitta begagnade, jag köpte min Comfort av en kvinna som hade islandshäst och när de lanserade sin islandssadel ville hon ha en sådan i stället och en annan kompis till mej som oxå har Star Trekk köpte sin när säljaren ville ha en svart sadel i stället för en brun:rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 261
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: MiniLi
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 375
Senast: SiZo
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 847
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp