Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

misen

Trådstartare
som det står ovan. jag har en 4 årig vbl/arab korsning som är extrem svår att hitta sadel till då hon är mkt bred å har ingen manke. Jag är helt insnöad på en bomlös men provade min mammas Knights som också är bomlös å den satt som "kom å hjälp mej å dö" på henne. alderles för lång (red på korset på henne) å kändes almänt klumpig. Jag vill ha en sadel som går att träna lite dressyr i men som huvudsakligen passar till distans då jag gärna vill prova på det med henne nästa år.

kom gärna med förslag.
tack misen
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Hur ser hästens rygg ut? Rak/svängd, hur kort sadelläge (och hur stor sits behöver du?), hur bred är bred ungefär o.s.v. ?
Bilder?
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Hejsan

Jag tog med min häst och åkte till ett ställe som säljer western sadlar, jag visste redan att jag ville ha en sådan. Dom är så skonsamma mot hästen och är jätte skön att rida i. Dom provade då ut en sadel som passade både mig och hästen! Jag rider dressyr i den också, sitter bättre än i min allround sadel faktiskt.
Lycka till!

MVH Lina
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

En Sensation bomlös från softsad*les i sverige kankse kunde passa?
Den är väldigt kort och bra kvalité, är gjord så att man kan ha en bra sits i den och kan absolut rida både dressyr och distans (jag har tänkt att köpa en i höst)
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

western sadlar
// Kram Ros-Mrie
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Det är några som har rekomenderat westernsadlar...
personligen förstår jag inte hur man kan rida flera mil i dem, man kan ju inte stå upp på ett bra sätt! knoppen är helt ivägen!

jag rider i antingen min sportsaddle (SS) eller min torsion endurance/dressage. båda är bomlösa.
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Det är några som har rekomenderat westernsadlar...
personligen förstår jag inte hur man kan rida flera mil i dem, man kan ju inte stå upp på ett bra sätt! knoppen är helt ivägen!

Jag står inte i westernsadel om jag ska rida långt - jag sitter. Står i uppförsbacke eller om terrängen är lite knepig.
Stå i fältsits går kanon för mig, även att rida lätt.

Men det är rätt annorlunda att rida i westensadel vs andra sadlar, man sitter lite annorlunda och framför allt rätt långt bak i sadeln. Det är en vanesak :D
Jag älskar dem, eftersom min rygg inte gör ont alls när jag ridit i en bra westernsadel (klarar inte för mjuka sadlar).
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Personligen har jag svårt för westernsadlar och då har jag tävlat western flera år. Framvalvet känns ivägen. Tror nog också att de där sensation saddle kan vara något. Själv har jag en prestige appalosa dressage till min runda kortryggade arab,
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Star Trekk comfort är mitt tips. Titta även på deras dressyrsadel.
// Linda
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Hej

Jag har absolut INGA problem att stå eller rida lätt i min westernsadel. Har provat flera olika tidigare och det var många som inte alls var sköna. Du får prova dig fram, sen är det ju ett plus att de är utformade för att ligga på hästen en hel dag under arbete...

MVH Lina
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Använd gärna rätt svarsknapp.
Jag tänker inte prova westernsadel.
// Linda
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

och det skulle inte sadlar som uttryckligen är utformade till distans vara?

Liten: får jag fråga hur långt du har ridit som längst? för mig finns det inte på världskartan att sitta ner en hel ritt! 5 mil, kanske, men 8? 12? inte en chans!
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Liten: får jag fråga hur långt du har ridit som längst? för mig finns det inte på världskartan att sitta ner en hel ritt! 5 mil, kanske, men 8? 12? inte en chans!

Jag hade bara min westernsadel några månader (hästen växte ur den), så 3mil.
Finns en del på forumet som ridit 8mil i westernsadel.

Sa inte att man ska sitta ner, men jag finner det bekvämare för min rygg så jag sitter. Gör jag även i andra sadlar, står i perioder men överlag försöker jag sitta så mycket som möjligt :angel:
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Förutom westernsadlar finns andra bladsadlar, med liknande bom alltså, som är utformade för distansritt.
Bomlösa är som många nämnt ett annat alternativ.
Finns också distanssadlar i engelsk modell, t.ex. Griffin Endurance (säkert felstavat av mig...).
En del rider också i engelska sadlar, personligen skulle jag föredra en dressyrsadel men vill man stå mycket är nog en hoppsadel att föredra.
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Inga som helst problem att även rida 12 mil eller längre i en westernsadel :)
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Spelar ingen roll vad det är för typ av sadel, den ska passa häst & dig. Sen om det är en bomlös, western eller engelsk spelar ingen roll.

Personligen rider jag i en Big Horn Arabian light (utan horn) just nu, en sadel som passar 3 av 4 av hästarna här hemma.
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

jag rider i en prestige trekker land, skön att rida i men tycker den är något lång.
Ska testa en soft saddle, verkar ruskigt skön att rida och dom är mycket smidigare än många distanssadlar
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

nej någon western sadel är jag ej intresserad av utan de e en bomlös sadel. gärna med lite stöd för skänkeln (busig pålle) :)

Hur ser hästens rygg ut? Rak/svängd, hur kort sadelläge (och hur stor sits behöver du?), hur bred är bred ungefär o.s.v. ?
Bilder?


Hon har rak rygg men en liten manke (väldigt bred manke) å de e där problemen sitter att dom klämmer henne runt manken. hon har 17" i vanlig engelsk sadel å den sitter bra men provade mammas knights bomlösa å den satt som sagt på korset å de vill jag ej. (jag kan klara mej på 16,5 men gärna 17".

Här e bilder på henne dock inte jätte bra sådana men man ser ryggen på den första å bred heten på den andra.

28147164.jpg


23170562.jpg
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Jag har en Barefoot Cherokee till min häst (rak rygg, lång men inte hög manke, rätt så bred. Kortryggad.), fungerar bra för hästen. Den är ju dock en "soffkudde"-modell, och väldigt bred att sitta i...
 
Sv: Vilken sadel rider ni i? vill ha tips på bra sadlar till distans.

Jag rider min ena häst (arab-travare) i en Star Trekk comfort (shorty), jag sitter bra i den sadeln och den fungerar jättebra på hästen som har musklat sej rejält under de 3 åren jag haft honom och då har jag bara bytt framvalvet efterhand.
Skulle jag välja en Star Trekk idag för att rida distans och även markarbete så skulle jag välja den nyare Comfort modellen med knästöd (Delfin eller vad den nu kallas)

Min andra häst (travare)som har en sadelhistoria som har gjort stora hål i min plånbok genom åren (10 år):grin: rids i år i en Sensation Ride (hybriden) och den verkar fungera bra än så länge och personligen måste jag säga att jag aldrig ridit i en skönare bomlös och jag har provat det mesta i den vägen som kostar över 5000 kr...
Har ridit bomlöst i snart 12 år, dock då inte hela tiden på den innan nämnda travaren som även prövats bomsadlar av olika distans modeller på.

Sensation ligger som en smäck på honom och pga av det speciella stiglädret så fördelas trycket ut ordentligt samtidigt som det ger både stöd och frihet åt skänkeln.
Detta är den sadel jag i första hand kommer att rida in min 3 åring (arab) och sedan även min 1 åring (arab-travare) i.
Mitt första hands tips är sensation Ride

Men det är med bomlösa som med bomsadlar att olika märken och modeller passar bättre och sämre till olika ryttartyper och hästtyper.

Givetvis spelar det in oxå vad man tänkt sej rida för diciplin och även som distansryttare finns det olika ryttartyper och sitsar. Har man tex en häst som travar mycket och är markbunden som min ena så väljer jag där att stå lite lätt i sadeln med benen mera rakt ner (långa läder) här lättar jag endast mm ur sadeln alltså ingen fältsits vill jag poängtera.
Min andra häst har högre steg och en mjukare rundare galopp som används mera. I detta fall väljer jag aningen kortare läder, rider mera lätt i trav och sitter mera ner i galoppen och då gärna med skänklarna aning framför lod (ibland mera än en aning kan jag säga:crazy:)

Det som är viktigt är att man sitter rakt på hästen, låter självklart eller hur, men efter 6-8 timmar i sadeln så avslöjas din starkare sida mer och mer.
Alla har en starkare (oftast kortare muskelmässigt med pga kortare muskelfibrer) och en mera svagare och mjukare sida (där musklerna är längre och oftast är man vigare på den sidan)
Så att sitta bekvämt och avslappnat redan från start är definitivt att föredra för då orkar du hålla dej rak mycket längre.
Kämpa med att hålla benen bakåt eller att inte tippa fram ger genast att du tappar orken fortare och då kan man börja hänga snett eller framåt.
Det finns många distansryttare som sitter i galopp i många många mil och så länge de sitter rakt och bekvämt kan jag lova att deras hästar föredrar det framför att de skulle stå upp och kämpa med balansen...
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 263
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: MiniLi
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Myy
·
Islandshäst Hjälp, nu är jag verkligen vilse i sadeldjungeln. Jag har precis gått och köpt en islandshäst och sadeln som följde med hästen ligger...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: Ninnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp