Bukefalos 28 år!

vilken sele till tryckvagn?

snigelfarmor

Trådstartare
hej
vill ni berätta allt om tryckvagnar?
vilken sele har travet då? inte den tunna bröstan hoppas jag, skulle kanske behöva loksele? (o en loksele går ju inte att ha till alla då lokselen måste anpassas...)

hur funkar tryckvagnen?
/j*
 
Jag har använt vanlig remsele men bytt ut bröstan till den som följer(?) med Protrainern.

Påminner om en vanlig förbygel men mkt bredare (fästes i linorna i protrainern istället för i selen)
 
En vanlig remmsele är som sagt vad som används. Jag har använt en långbrösta som är bred. För att inte få skav trädde jag på ett "ludd" också. Det funkade jätte bra då jag körde tryckvagn 4 dagar i veckan 2 timmar om dagen med en häst. Tänk på att börja lugnt när du börjar med en häst som inte gått med tryck förut. Viktigt också att värma upp innan du sätter på trycket och skritta av utan tryck. Själv har jag bara använt tryckvagn i skritt.
 
tack för era svar!

nästa vecka ska jag få köra tryckvagn för första gången..
eller sitta i en :-) ????
i skåne används inte tryckvagn knappt, vet inte varför, vi har ju inga backar där ?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
726
Utrustning Jag har en gammal bjällerklang som jag vill använda igen. Troligen var den monterad på en egen däckel men det funkar ej för jag har en...
Svar
7
· Visningar
528
Senast: Rosett
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
859
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp