Bukefalos 28 år!

Vilken sorts kompress?

J

Jagga

Pålle gjorde ordentligt illa sej för nästan två månader sedan i hagen. Skalade av sej huden på baksidan av ett framben så det låg som en strumpa ner mot kotan. Veterinären gjorde ett jättebra jobb och sydde upp det så gott det gick och det mesta fäste faktiskt och satt kvar.

Det har nu bildats ny vävnad underifrån och jag har lyckats undvika sårinfektioner med hjälp av Sorbact bandage.

Nu är såret uppklarnat och det är dags för något annat att lägga om med. Det finns ingen yta ännu, och det sivar blod i vätskan som kommer från sårytan.

Vad lägger jag om med? Bara torrt förband kan jag tänka mej kan fastna trots att jag blöter på innan byte. Salvkompress skulle kunna fungera eller möjligen Aquasel. Råd tack!!!
 
Solvaline är glatt på båda sidorna och de finns i iaf 2 storlekar.

M.
 
Jag köpte någon "hal" kompress på apoteket i somras när jag behövde lägga bandage. Steril kompress som var "halkig" på ena sidan.
 
Fastna kommer det förmodligen att göra oavsett vilken typ av bandage du hittar,bara mer eller mindre.Men ett tips är när du ska ta bort bandanget,så blöt det samtidigt.
 
Finns nät som är fettiga till människor med sår som vätskar. Lägg på sånt å steril utanpå. Adaptic eller ngt sånt heter det. Icke vidhäftande förband.
 
jag säger detsamma som en annan här, troligtvis kommer vilken som att fastna. Jag har haft en liknande skada o då använde jag kompress som jag blötte upp ordentligt innan jag tog bort den.
Det blev bra, men det tar ju en evig tid att läka ordentligt vid sådana skador. Är det nödvändigt att ha honom bandagerad hela tiden. Ett sår läker ju oftast bättre om det får luft. När min hade gått ung lika lång tid som din har nu så fick han gå obandagerad ute, förutsatt såklart att det är en torr o fin hage. Hade bara omslag inne för att skydda mot gödsel o likn. det läkte i alla fall betydligt snabbare.
Lycka till
 
Har lärt mig av en bekant att både blöjor och bindor är rätt bra att täcka över sår med. Fastnar inte alltför lätt och absorberar det som rinner ut.

Så har du blöjbarn är det bara att testa :).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 813
Senast: Luleå
·
G
Hästvård Eftersom min häst skurit upp benet för 8 dagar sedan så har ju en helt ny värld av anitbakteriella salvor och kompresser tagit ny plats...
Svar
3
· Visningar
10 774
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp