Bukefalos 28 år!

Socatil och sorbact?

G

Gnistra

Eftersom min häst skurit upp benet för 8 dagar sedan så har ju en helt ny värld av anitbakteriella salvor och kompresser tagit ny plats i sjukvårdslådan. Jag har ju nästan varit lyckligt förskonad från alla slags skador och sjukdomar, speciellt djupa sårskador orsakade av taggtråd.

Jag har ju funderat några dagar på vad det egentligen är jag kletar och lägger om hans sår med, och hittar ingen information på fass.se

Och jag tror inte att det är läge att ringa distriktarn klockan halv elva på kvällen med mina fjantiga frågor.

Först och främst så har vi ju de gröna kompresserna vid namn sorbact.

Hur länge ska jag egentligen lägga om såret med dessa? Tills såret slutar vätska?

Hur länge är det ok för ett sår att vätska?

Idag är det dag 8, djup taggtrådsskada på skenben bakben. Såret geggar något och är svullet över stygnen. Dock inte svullen i resten av benet och inegn feber. Jag tror att det är svullet för att det läker.
Inte rött, men lite gul geggigt. Ingen dränering, inga djupa fickor.
Dock gjorde veterinären en liten öppning mellan två stygn som skulle hållas öppen.
Vätskan kommer från glipan som ska läka ihop, över hela sår snittet.

Såret glipar även litegranna, är det normalt så här sent in i läkningsprocessen?

Sedan har vi ju de här intressanta stora sprutorna med Socatil. Kartongen är fylld med en säkert väldigt viktig och bra information.-Tyvärr på italienska.

Även bruksanvisningen är italiensk.

Vad är Socatil egentligen?

Zink?

Är denna salva såpass tjock och bildar någon slags skorpa så att jag bnara kan stryka på salva och låta såret lufta, alltså inget bandage?

Eller skall jag ha bandage på så länge såret vätskar och är köttigt?

Jag vill ju spontant skydda såret mot flugor men ändå låta det vara luftigt så att det bildas en sårskorpa som skyddar och låter såret läka??


Hästen står på penovet två dagar till, samt finadyne två dagar till.

Enligt veterinären skall stygnen sitta 2- 3 veckor beroende på hur såret läker.


Det finns säkert många självklara svar på detta, och jag är säkert nojig, men jag vill gärna höra era erfarenheter.

Hästen är min tävlingshäst, såret ligger bara någon mm från böjsenan och jag känner att det är viktigt att sköta såret rätt.
Jag har egentligen sunt förnuft och tycker inte att det är så oroande i detta skede, men har ju som sagt ingen större erfarenhet av djupa skärsår, vill ju inte förvärra skadan.

Så ge gärna råd och tips!
 
Sv: Socatil och sorbact?

Socatyl (numera socatil) är sulfa! Det är kanon på sår, man tvättar rent och bort allt klet först, sen stryker man på salva ovanpå. Detta torkar och blir som en skorpa och läker såret.
 
Sv: Socatil och sorbact?

Jaja!

Så skoprna blir tillräckligt hård för att hålla flugor borta?

Då skall jag nog testa salvan imorgon.
 
Sv: Socatil och sorbact?

Japp, inga flugor kommer åt, förutsatt att det hinner torka innan man släpper ut hästen igen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Mandarinen
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: Lis88
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 740
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp