Bukefalos 28 år!

Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Svamlan

Trådstartare
Vet inte alls om detta är rätt ämne, men jag är ny här och tycker ärligt att det svårt att hitta "rätt plats" för frågor i det här forumet...Men jag provar här.
Vi är på jakt efter ponny till vår dotter som är 140 lång och väger ca 30 kg, en nätt tjej m a o. Vi har hemma på prov en b-ponny på 125 och de passar bra. Men. Nu i helgen var ponnyn halt och hon fick låna en c-ponny på 135-140 cm. Och det går ju det med. Nu blir jag lite osäker på om vi ska leta vidare efter en b-ponny 125 el större alt liten c 135 och neråt...Hur skulle ni tänka? Dottern fyller 10 snart och har ju några b-ponny år kvar rent åldersmässigt.

En av anl att jag började grubbla är att en av ponnyerna vi är intresserade av att titta på är 127 cm och säljs för att ryttaren börjar växa ur ponnyn - den ryttaren är 146, dvs inte mkt längre än vår tjej. Dock var hon mkt tyngre...

Åh vad svårt. Ge mig lite input är ni snälla:)
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Vi tycker att hon ska ha b-ponny. För att ponnyåren är dom bästa med häst överhuvudtaget :) så försök håll er på ponny så länge det går. Första åren med egen häst ska vara kul och om man vill tävla så kommer hon troligen få tävla mot äldre ryttare om ni köper c-ponny och det kan innebära hård konkurrens. Så tycker vi. Men det är ju förstås upp till er :laugh:
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Det är lite så jag tänker oxå faktiskt, att har man b-ponny tävlar man mot barn i samma ålder, inte "stora" duktiga tjejer som ridit och haft häst mycket längre än man själv. Sen tycker jag också att man inte ska köpa häst att "växa i", utan en som är lagom nu. Typ:). Tack för svar!
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Jag tycker på något sätt att ni ska satsa på en C ponny. Fyra år går fort! ;)Men på något sätt så får hon högre konkurrens i C ponnyklassen än B ponny. Svårt delemma! Skulle leta allmänt efter häst, både B och C ponny och ta den som passar bäst.
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Eftersom tjejer i förpuberteten kan växa oerhört fort tycker jag att ni ska titta på föräldrarnas längd. Om hon har två föräldrar på 170 cm är ju risken att en B är på tok för liten om bara ett eller ett par år. Man kan ju ta chansen och hoppas på att hon fortsätter växa bara ett par cm om året. Men då får man ju också vara beredd att sälja den älskade ögonstenen ( inte barnet då) inom en snar framtid om den chansningen inte gick hem.
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

stirra er inte blinda på storleken på ponnyn, finns otroligt snälla och lättridna lite större ponnys, och hästar för den delen också.

min dotter är uppvuxen på islandshäst gård, och fick sin "första" häst när hon var 11, hon var liten 1,35 och hästen var stor om man gämförde.
Hon fick min gamla tävlingshäst, som är 140 cm i mkh.
Men världens snällaste, han gick snäll som en hund bakom henne från och till hagen.
Hon kunde rida ut själv, och var ute på lite tävlingar innan hon bytte häst.

så mitt råd, kollar er inte blinda på storleken utan psyket !

lycka till!
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Hej, kopte en 132cm Welsh B till var dotter 9 ar. Hon ar ca samma stlk som din flicka. Jag haller med ett av citaten att man inte ska stirra sig blind pa storleken. Och definintivt inte ta tavlingen sa allvarligt. Vi har en jatte svar ponny, fast hon har super talang- och var dotter har gatt langsamt framat i ett ar men har blivit en mkt kompetent ryttare med denna ponnyn. B ponny kanns litet-dessutom tank pa hur lang tid det tar att salja ponnyn och hitta ny. Det ar ett himla jobb. C e bra.
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Hej
Tack för svar. Jo, jag letar även liten c-ponny...men alla c jag hittar är ju maxade hela tiden!!! Hittar inte en enda som är 135 och neråt...Men vi fortsätter leta!
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Min spontana tanke är en c-ponny, just för att kanske bespara er tårarna som kommer att uppstå när det eventuellt blir dags att byta ut b-ponnyn mot en c.

En tanke, som jag kan tänka mig åtminstonde är ganska verklighetsförankrad, är att maxade i regel är dyrare. Därmed kanske ni kan komma billigare undan med en mindre c-ponny än med en maxad b!
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Personligen tycker jag att ni ska satsa på en b-ponny. Köp en ponny som är rätt för stunden och inte som hon kommer kunna ha många år. Tjejen kommer att utvecklas och kommer kanske vilja byta häst för att hon vill komma längre. Hon kanske bara kommer kunna ha b-ponny i två år, men då har hon säkert lärt sig en massa och kan fortsätta upp på en större c-ponny. En liten c-ponny kan ha svårt att hävda sig bland de maxade (absolut inte alla men vissa) och då måste ni kanske byta i vilket fall senare när hon vill avancera i sin ridning. Så mitt råd är att köpa en maxad b-ponny som bär upp mkt ryttare så kan ni säkert ha den några år. Och förresten, det är ju så det är med ponnyer, man växer ur dem och får köpa nya.
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Vet inte alls om detta är rätt ämne, men jag är ny här och tycker ärligt att det svårt att hitta "rätt plats" för frågor i det här forumet...Men jag provar här.
Vi är på jakt efter ponny till vår dotter som är 140 lång och väger ca 30 kg, en nätt tjej m a o. Vi har hemma på prov en b-ponny på 125 och de passar bra. Men. Nu i helgen var ponnyn halt och hon fick låna en c-ponny på 135-140 cm. Och det går ju det med. Nu blir jag lite osäker på om vi ska leta vidare efter en b-ponny 125 el större alt liten c 135 och neråt...Hur skulle ni tänka? Dottern fyller 10 snart och har ju några b-ponny år kvar rent åldersmässigt.

En av anl att jag började grubbla är att en av ponnyerna vi är intresserade av att titta på är 127 cm och säljs för att ryttaren börjar växa ur ponnyn - den ryttaren är 146, dvs inte mkt längre än vår tjej. Dock var hon mkt tyngre...

Åh vad svårt. Ge mig lite input är ni snälla:)



Hej, jag fick min första ponny när jag var 11 år, var då runt 145 - 150 . Ponnyn var 125 hög.
Det var beräknat att jag inte skulle bli större än 148 så en B ponny var ju perfekt.
Men, jag är nu efter 3 år 165 lång, och ponnyn är alltså egentligen för liten för mig. Har dock bestämd att jag inte ska sälja henne. Men jag ångrar att jag inte köpte en större häst...
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Vi har en nordlandshäst i familjen, han är maxad c. När min 9-åriga dotter ( 134cm lång och 26 kilo tung) började vilja rida mer på allvar så letade jag en b-ponny åt henne, men hittade ingen jag fastnade för. Under dessa 3-4 veckor så började hon växa i honom mer och mer. Hon har blivit jätte duktig och man tänker inte länge att hon är liten på honom. Så jag la ner letandet efter en b-ponny. Nu letar jag istället efter en mindre sadel åt henne:D Visst kommer det att ta längre tid för henne att kunna börja tävla med andra c-ponnyer som har större och mer ruttinerade ryttare, men åt andre sidan så har de många år kvar tillsammans. Vi köpte honom då min äldsta dotter var 11år gammal och åren går så fort, hon är 17 nu.
Så stl. har nog inte all betydelse, leta hellre efter en bra läromästare åt din dotter.
Lycka till
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Ja det är ju lättare helt klart att hitta en sadel än en häst....just nu är jag lite allmänt trött på att leta ponny faktiskt...ni hade tur, ni hade ju redan en:). Vi ska åka och titta på några b-ponnys modell större i helgen. Och som nån skrev - med ponny är det ju så - man utvecklas, växer, etc och byter ponny. Thats it.
 
Sv: Vilken storlek ska vi ha på ponnyn?

Det är lite så jag tänker oxå faktiskt, att har man b-ponny tävlar man mot barn i samma ålder, inte "stora" duktiga tjejer som ridit och haft häst mycket längre än man själv. Sen tycker jag också att man inte ska köpa häst att "växa i", utan en som är lagom nu. Typ:). Tack för svar!

Host, men här kommer faktist könsdiskriminerings mannen :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 344
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 664
Senast: Oknytt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp