Bukefalos 28 år!

Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Syrpa

Trådstartare
Hej, funderar på att så smått börja träna lite akademisk ridning och undrar vilken utrustning man bör ha? Tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Använd din vanliga utrustning till att börja med, det går alldeles utmärkt. Sen, om du då tycker att AR är din grej, kan du börja fundera över specialutrustning.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Håller med Immer. Använd den utrustning du trivs med. Det funkar lika bra med dressyrsadel, westernsadel eller vad du vill. Det är mera sättet att träna du kommer att förändra. Det sitter inte i utrustningen.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Håller med Immer. Använd den utrustning du trivs med. Det funkar lika bra med dressyrsadel, westernsadel eller vad du vill. Det är mera sättet att träna du kommer att förändra. Det sitter inte i utrustningen.

Instämmer med detta och med Immer, men vill tillägga att huvudsaken vare sig det gäller AR eller annan disciplin som jag ser det är att utrustningen passar, att ekipaget trivs med den (så gott det går), och att den ger förutsättningar för bra kommunikation.

Något som kan motsäga det är t ex sadel som passar illa, sadel som sätter ryttaren i bakvikt/framvikt, bett som hästen inte trivs med eller ryttaren har svårt att kommunicera med, bett som inte ligger bra i hästmunnen, och dylikt.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Har själv inte ridit efter AR så länge (snart ett år) och har inte köpt nån direkt akademisk utrustning ännu. Det jag använt mig av mer är kapsonen, det finns visst speciella att köpa som är just anpassade till antingen ridning eller longering eller bägge delarna. Så en sådan har jag införskaffat mig, min förra longerkapson var så klumpig så den har jag gömt lång inne i förrådet.

Det jag kikar på nu är en ny sadel, har inte bestämt mig för vilken ännu, tycker fortfarande bättre om mer engelska dressyrsadlar, men jag har ett öppet sinne sas.

Har köpt och läst en del böcker om AR och lite annat som jag plöjer igenom och ska läsa mer ingående i sommar.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Ja, att ha en utrustning som passar både mig och hästen ser jag som en självklarhet. Har sett alldeles för många fall då sadeln är helt fel för hästen och förstör en, som annars hade varit så himla fin, häst.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Hej, jag har oxå precis börjat med AR, men har inte tänkt skaffa ny utrustning bara för at "man ska ha si och så". Jag provar dock nya bett, men för hästens bästa och inte pga AR. Hur går det för dig? Tränat ngt? Tagit ngn lektion?
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Okej, vad bra. Håller just nu bara på att ta reda på lite mer fakta om det hela, vill veta mera exakt vad det går ut på först. Sedan måste jag också försöka hitta en tränare i närheten där jag bor till ett lämpligt pris ;)
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Hoppas det är okej att jag flikar in en fråga här.
Jag har också hållt på me AR en ganska kort tid.
Jag har sett en del av de mer erfarna som har "speciella" tyglar.

Det är helt enkla lädertyglar utan någon for, för "stopp" (eller vad det heter:confused:) och med karabinhakar längst ut, som på islandstyglar.

Jag har letat överallt men inte hittat såna tyglar någonstans. Någon som förstår vilka jag pratar om och vet var jag får tag i dom någonstans?
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Jag har "alltid" (10 år iaf, och så länge har jag inte pysslat med AR) använt släta smala lädertyglar.
Och jag har aldrig gillat hakar i fästena - det är praktiskt, men använder man det på ett bett (och särskilt ett stångbett) gillar jag inte tanken på metall mot metall som skramlar vid känslig mun. Till kapsonen däremot brukar jag ha det eftersom det inte är känsligt i samma grad.

Islandshästbutiker och butiker på nätet som säljer AR-utrustning brukar kunna ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

tyglar med hake i ändan använder islandshästfolket.
Det är inte så bra att använda, metall mot metall skspar onödig störning i hästens mun.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Har fått några tips på PM som jag tackar för.
Har kollat en del i olika vanliga hästaffärer och då ofta bland islandsutrustningen, men de blir lätt för korta och är inte släta. Om jag har lyckats hitta några i rätt längd har de inte heller varit släta. Men nu ska det nog gå med dom tipsen jag har fått.

Sen har du rätt att det kanske inte är så bra att ha dom i bettet, men det var främst kapsonen jag tänkte på också. Ofta longerar jag lite innan jag rider/träner med tyglar från marken och då är det bra att ha tyglar som man snabbt kan haka på, så att de slipper hänga där under longeringen.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Att inte jag tänkt på det! Det har du ju rätt i att metall mot metall kan störa. Jag har alltid haft vanliga ribbade tyglar men med snabbspänne, mest för att det följde med tränset....
Själv har jag inte ändrat ngt i min utrustning än, känns som om det funkar bra som det är nu, och jag gör ju absolut inget avvancerat ännu.
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Jag förstår inte hur man pallar att rida med vävribbtyglar! :p
Ridvantar för mig är no-no, är det så kallt att man MÅSTE ha ridvantar, då är det för kallt att dressyra också (så då blir det tjocka thermo-handskar och uteritt, alt. självplågeri utan vantar ändå i ridhuset! :angel: ) och vävribbtyglarna brukar vara så enormt sträva så det känns som att man skulle kunna få skavsår bara man tittar på tyglarna! :rofl:
Haha men det är väl en vanesak misstänker jag!
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Japp, men det är inte alltid det känns så när man sitter i minst tre gånger så hög luftfuktighet som utomhus i -20 grader = upplevs som -30! ;)

Visst är man lite bortskämd (speciellt med bra underlag, lite för djupt egentligen för dressyrande) men det sabbar lite av poängen med ridhus tycker jag om man har ett oisolerat plåtridhus (snorkallt på vintern - tokhett på sommaren, ljud utifrån förstoras i plåten så ofta är det mer störningsmoment inne i ridhuset än ute! :p ).
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Jag förstår inte hur man pallar att rida med vävribbtyglar! :p
Ridvantar för mig är no-no, är det så kallt att man MÅSTE ha ridvantar, då är det för kallt att dressyra också (så då blir det tjocka thermo-handskar och uteritt, alt. självplågeri utan vantar ändå i ridhuset! :angel: ) och vävribbtyglarna brukar vara så enormt sträva så det känns som att man skulle kunna få skavsår bara man tittar på tyglarna! :rofl:
Haha men det är väl en vanesak misstänker jag!

Inget ridhus här inte.....Mest skog o ibland paddock, och tyglarna ja, hm, de är väl sen hedenhös, haha, slitna o mjuka!!
Jag måste ha dem så jag ser att jag har lika långa tyglar, är tyvärr lite klumpig , hihi!!
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Jag förstår inte hur man pallar att rida med vävribbtyglar! :p

Det gör inte jag heller! Sedan 1999 rider jag med lädertyglar (släta eller kantflätade) och ridvantar/handskar kan jag absolut inte använda.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
442
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Lindh håller till utanför Nyköping, är licensierad Bent Branderup-tränare och undervisar i akademisk ridkonst. Anna har sysslat...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp