Bukefalos 28 år!

Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Lädertyglar med stolpar kanske? ;)

Immer:
vad bra, en själsfrände! :D
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Lädertyglar med stolpar kanske? ;)

Immer:
vad bra, en själsfrände! :D

Ja precis, stolpar som ramar in mig så jag håller mig där jag ska vara:....:D
Använder aldrig vantar, det känns ju hur klumpigt som helst (av samma anledning gillar jag inte fårskinn under sadeln, tappar ju kontakten o känslan, den lilla jag har då förstås) men har aldrig uppfattat vävribb som sträva, för visst har jag haft nya ngn gång oxå.

By the way, i skogen har jag gummityglar, ni vet såna som ska vara STRÄVA för bättre grepp, men de är säkert 100 år, släta o mjuka, haha.

Och sadeln ja! Jag hade bara råd att köpa en av sadlarna från förra ägarna, och då han är triangelmärkt visste jag ju att jag inte skulle tävla, men hade då hoppintresserad medryttare och hoppningen strechar ju hans rygg på ett bra sätt, så för att göra enlång historia kort: jag rider i en hoppsadel:DSom försvar kan jag ju tillägga att just pga av ryggen sitter jag sällan ner.

Jag har ju bara precis börjat med AR, läser jätte mkt och letar tränare, tror jag har bestämt mig. Men det får bli efter betet eftersom jag flyttar honom. Tyvärr har jag så mkt på jobbet nu oxå så jag hinner inte rida så mkt som jag vill och då han är så enormt känslig måste jag var 100% koncentrerad så det blir oftast skogen just nu. Men där kan jag ju ändå öva mkt på att få honom koncentrerad på mig, lugn, avslappnad o kunna gå lugnt (låter ju hur enkelt som helst, men jag skolar ju om från hopp/fälttävlan så det är lite att bita i...)
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

Nackdelen med hoppsadlar brukar vara att de ofta ligger i bakvikt, att man hamnar lite mycket "på rumpan". Inom AR filosoferar man ju som så att man vill ha en "rak" tyngdpunkt medans man vill sitta lite mer på rumpan inom vanlig dressyr, och på hoppsadlarna kan man som sagt per automatik hamna ännu lite sämre när man ska sitta ner, om det inte är en ovanligt bra balanserad hoppsadel! ;)
 
Sv: Vilken Utrustning till Akademisk ridkonst?

ja, det är ju inte opptimalt med den sadeln, men jag sitter sällan ner i trav pga hans rygg- i övrigt brukar jag försöka tänka på att vinkla bäckenet framåt.

Hur bra balanserad hoppsadeln är vet jag inte, men själv är jag tyvärr inte världens mest balanserade ryttare, men jag kämpar på, och ska till naprapaten o rätta till mig nästa vecka....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den akademiska ridkonsten är till för alla menar tränaren Anna Lindh. Här bjuder hon på en grundläggande övning som du kan anpassa efter...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Lindh håller till utanför Nyköping, är licensierad Bent Branderup-tränare och undervisar i akademisk ridkonst. Anna har sysslat...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp