Bukefalos 28 år!

Vilken väg ska man ta?

iNHALE

Trådstartare
Behöver lite synpunkter från några kloka bukare.

Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att flytta ihop med min pojkvän som jag då varit ihop med i tre år på distans. Av diverse anledningar så tog vårt förhållande slut i slutet av juli i år (han sa upp sig från jobbet, började spela nätpoker och tyckte inte han behövde skaffa ett nytt jobb bland annat).

Vi har sen i juli kunnat vara relativt bra vänner trots allt och har kunnat bo ihop i väntan på att jag ska kunna flytta till Sverige (behöver jobb/studier). Men på senare tid har det börjat knaka mer och mer i fogarna och jag känner personligen att det inte håller. Han vill fortfarande bo ihop med mig den sista tiden vi har kvar, men samtidigt har vi på senare tid inte gjort mycket annat än bråkat och han gråter konstant pga vår situation.

Jag står nu vid ett vägskäl där jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag är en person som inte visar känslor, han gråter och är märkbart upprörd medan jag sitter där som ett stoneface. Det är inget jag kan hjälpa och inget jag kan styra, det är så jag lärt mig hantera jobbiga situationer genom mitt liv, att inte visa något. Dock lyssnar jag på honom och försöker stötta så gott jag kan. Dock har jag kommit till slutsatsen att det inte kan fortsätta såhär, vi blir båda två helt nedbrutna och även om han vill att vi ska bo kvar såhär så tror jag inte att det gagnar någon av oss egentligen.

Så nu är frågan, vafan gör jag?

Jag kommer flytta till Sverige i början på januari är det tänkt och börja plugga för att sedan söka jobb. Att få ett jobb i Sverige utan att ens bo där från början är stört omöjligt, så jag måste ta mig dit innan det finns en chans att få jobb.

Det finns egentligen tre alternativ som jag ser det.

1. Uthärda tills i januari och försöka att "tassa på tå" för att bråk inte ska blossa upp allt för ofta.
2. Flytta till en egen lägenhet här i Tallinn de sista två månaderna.
3. Sälja "allt jag äger och har" och flytta till mina föräldrar i Portugal (dem har redan sagt att jag är välkommen).

Alternativ 1 är egentligen den rent ekonomiskt smidigaste lösningen, men mentalt den jobbigaste. Alternativ 2 kommer ruinera mig ekonomiskt då jag dels måste betala för en hel lägenhet själv (just nu delar vi) och dels finns det inga billiga lägenheter som går att hyra under så kort period det handlar om. Isf måste man hyra en billig lägenhet och sen bryta kontraktet i förtid vilket gör att man förlorar "säkerhetsbeloppet", plus allt stök med att flytta, igen. Alternativ 3 är ju bekvämt, jag kan bo hos familjen och får vara med min häst. Nackdelen är väl att jag måste sälja 90% av mina ägodelar.

Tyvärr har mitt ex tagit hela uppbrottet extremt hårt och jag är ganska säker på att han är ordentligt deprimerad. Jag har föreslagit att han ska fixa någon att prata med, någon som inte är mig eller hans familj (som han har en ansträngd relation till), men han vägrar, och jag verken kan eller vill tvinga honom. Han säger att det enda som kan göra honom glad igen är om jag tar honom tillbaka, vilket jag inte vill. Han är verkligen som ett häftplåster och känns väldigt "desperat".

Så skulle behöva lite synpunkter på vad jag ska göra. Kan tillägga att jag har en hund som kommer följa med mig, oavsett vart jag flyttar och när och det är också pga hunden som jag känner att jag inte vill stanna i det här.
 
Varför måste du sälja allt för att flyta ner till dina föräldrar?

Jag har tillräckligt med möbler för att full-möblera en lägenhet på 70 kvm. Att flytta allt det till Sverige kostar närmare 20'000 kr. Att flytta det till Portugal skulle kosta det tre-dubbla (pengar jag inte har), plus att jag inte vill fylla upp mina föräldrars hus med mina saker.
 
Sälj av det som känns onödigt och stoppa resten i ett hyrförråd? :)

Den lösningen finns såklart, men det känns ganska omständigt. Det skulle isf vara om man sätter det i ett förråd i Sverige, bor i Portugal en månad (lär inte bli längre än så) och sen hämtar ut det igen när man kommer tillbaka och har råd att faktiskt ha en lägenhet i Sverige via studielån...
 
Den lösningen finns såklart, men det känns ganska omständigt. Det skulle isf vara om man sätter det i ett förråd i Sverige, bor i Portugal en månad (lär inte bli längre än så) och sen hämtar ut det igen när man kommer tillbaka och har råd att faktiskt ha en lägenhet i Sverige via studielån...

Vilken stad hade du tänkt plugga i? Har du råd med en lägenhet där alla dina saker får plats? För annars är det ju "bara" att sälja av det som du inte tror ud kommer ha plats med, frakta resten till Sverige och magasinera, åka ner till Portugal och må bra fram till att du ska flytta hem till Sverige igen!

Hade jag gjort om jag var i din situation.
 
Vilken stad hade du tänkt plugga i? Har du råd med en lägenhet där alla dina saker får plats? För annars är det ju "bara" att sälja av det som du inte tror ud kommer ha plats med, frakta resten till Sverige och magasinera, åka ner till Portugal och må bra fram till att du ska flytta hem till Sverige igen!

Hade jag gjort om jag var i din situation.

Jag kommer plugga på distans, så stad är inte spikat. Gjorde det valet för att jag ska kunna välja en stad och ett område som är billigt istället för att tvingas betala snordyra hyror för att vara nära skolan. Dock hade jag tänkt flytta till Skåne där jag är uppväxt, någonstans runt Malmö.

Jag har redan tänkt sälja ungefär hälften ändå. När mina föräldrar flyttade hade dem en massa saker dem ville bli av med, så dem prackade på mig en del möbler och annat.
 
Hur ser det ut med att hitta en lägenhet i andra hand i Sverige/ något kollektiv?

Dåligt skulle jag tro. Har svårt att tänka mig någon som vill hyra ut en lägenhet till en person som inte ens har någon inkomst. Har heltidsjobb just nu, men det måste jag ju säga upp mig från när jag flyttar, och jag gillar inte tanken på att flytta vind för våg och sen hoppas att man har tur och får något jobb innan pengarna är slut...
 
Prylar är ju bara prylar. Sälj, skänk och släng, far ut och res tills det är dags att plugga :-).

Lutar nästan åt det. Det mesta jag har är ändå IKEA möbler så det är inget värdefullt. Kanske vore värt att slänga in bohaget i magasin och fara till Portugal. Det borde väl inte kosta mycket mer än max 1,5k i månaden att ha magasinerat tror jag.
 
Jag hade sålt av det du inte behöver/vill ha, sett över möjligheterna att kunna magasinera resten i Sverige tills du är på plats, och tillbringat resten av tiden med din familj i Portugal. Att stanna i Tallinn känns ohållbart, dels på grund av situationen med din före detta pojkvän (det är inte schysst mot någon av er att fortsätta som ni gör nu, särskilt inte om han fortfarande hoppas att det ska bli ni igen medan du är helt inne på att så blir det inte), och dels att det inte finns ekonomi för dig till att bo ensam i Estland.
 
Lutar nästan åt det. Det mesta jag har är ändå IKEA möbler så det är inget värdefullt. Kanske vore värt att slänga in bohaget i magasin och fara till Portugal. Det borde väl inte kosta mycket mer än max 1,5k i månaden att ha magasinerat tror jag.

Jag magasinerade en etta, tror det var på 3,5 m2 och det kostade under en tusenlapp i månaden.

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé att göra dig av med det du inte behöver, magasinera resten och sedan resa och ha det lite trevligt innan det är dags för plugg.
 
@iNHALE
Sälj av, magasinera och åk till familjen och ha en trevlig tid. Flera månaders dåligt mående är inte värt det för att stanna kvar. Bättre att må så bra som möjligt :)
 
@Kiwifrukt Jo, jag känner detsamma. Jag bryr mig ju fortfarande om honom och vill inte att han ska må som han gör, men det finns liksom inget jag kan göra åt det heller. Inget jag gör är liksom bra nog. Han vill att vi ska fortsätta leva som om vi är ihop (mysa, vara intima och göra sånt som par gör mest) men för mig känns det helt främmande och han klarar inte av att hantera min ovilja.

@GoLightly Låter bra. Ska som sagt sälja/skänka iaf hälften, om inte mer, av mina möbler och i princip bara ha kvar möbler nog för att "leva". Har också sjukt mycket kläder som jag ska sälja och skänka till välgörenhet. Blir nog att jag lämnar kvar lite möbler till exet som han kan ha, han äger inga egna möbler så när jag flyttar har han inte ens en stol att sitta på annars.

@MidnightSoul Så sant.
 
Jag har tillräckligt med möbler för att full-möblera en lägenhet på 70 kvm. Att flytta allt det till Sverige kostar närmare 20'000 kr. Att flytta det till Portugal skulle kosta det tre-dubbla (pengar jag inte har), plus att jag inte vill fylla upp mina föräldrars hus med mina saker.
Flytta det till Sverige direkt och magasinera det här så slipper du extra transporter av det, och det brukar inte kosta hutlösa summor att magasinera sakerna heller.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 221
Senast: kolblakkur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 963
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 319
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp