Bukefalos 28 år!

Vilken vattenkopp är bäst?

Tingeling

Trådstartare
Rent spontant tycker jag att de med tryckklaff verkar snällast mot hästens mule, men de flesta som säljs är med pendelventil eller tryckventil.
Erfarenheter någon?
 
Sv: Vilken vattenkopp är bäst?

Vi valde relativt stora rostfria med högt vattenflöde. Vattenflödet var det viktigaste, sen gillar vi de rostfria för de känns fräscha och lätta att rengöra.
 
Sv: Vilken vattenkopp är bäst?

Flottörkoppar ger oftast för lågt flöde för att det ska vara optimalt för häst.

Jag har själv hink.

I stallet jag hjälper till i ibland har dom pendelventiler och grunda plastkoppar.
+ Dom ger bra flöde
Är lätta att rengöra
Hästarna kan inte fastna i dom om dom är uppe och klättrar.
- Dom kan låta mycket
En del hästar ser rullen som en leksak och då blir det väldigt blött i boxen

Jag gillar inte dom rostfria eftersom dom är alldeles för lätta att fastna i om man har hästar som inte garanterat har alla fyra hovarna på marken alltid.

Tryckklaffarna är oftast ganska tröga alt har tendens att bli det när dom inte är helt nya.
Hästar som inte är vana vid kopp har svårare för att gilla dom än tex pendel som är lättare att trycka på.

Gjutjärn går att sparka sönder och då blir dom riktigt otrevliga.
Jag hade det iof till min ponny men han var minsann för lat för att sparka på någonting :p
 
Sv: Vilken vattenkopp är bäst?

Jag är lite rädd för att de ska skada sig på gjutjärnskopparna.
Nu är de redan beställda och betalda innan jag tänkte en gång till :banghead:
De ger iaf ett bra flöde.
 
Sv: Vilken vattenkopp är bäst?

hr flottör i stallet, stora, så de innehåller ganska mycket vatten, och det tar inte slut, utan rinner på bra när hästarna dricker.
 
Sv: Vilken vattenkopp är bäst?

Vägrar hårdnackat vattenkopp.

Spann, gärna dubbla är det enda som funkar för mig (och hästarna).
 
Sv: Vilken vattenkopp är bäst?

Spelar inte någon större roll under förutsättning att flödet är tillräckligt bra. Själv kör jag dock med murarbaljor (60 liter tror jag de är)med vatten för att slippa oroa mig för att vattenkopparna ska frysa plus att hästarna ska dricka ordentligt. Vattenkopparna (med pendel) har jag stängt av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
7 254
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
298
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
376
Senast: Corax
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 415
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp