Bukefalos 28 år!

Vilken vecka :(..

cress

Trådstartare
Vill bara skriva av mig och höra från er som har haft det lika tråkigt som Jag har haft det.. Allt detta på EN vecka!

Det började med att hästmassören var ute, på ena hästen konstaterades ömma gaffelband.. Jag beställde direkt tid för kontroll på ATG klinik.. Jo då, Slutade med konstaterad hasleds inflammation.. Han är nu behandlad.. Återbesök om 6 veckor.. Kostnad just nu 5000

Dagen efter, ATG kliniken igen, då Jag kännt att häst 2 börjat få dålig andedräkt.. Naturligtvis tandproblem (han är kollad varje år).. En tuggtand har växt sig så stor att den förintat tanden i över käken.. Så denna häst hade ett stort hål i gommen av under tanden där det samlades matrester.. Slipning av tanden, rensning av "sår"ficka.. Återbesök om en vecka(nu i morgon)
Smärtstillande och antibiotika.. Kostnad just nu 3000
Och vi kommer på återbesök om 6 veckor för att fortsätta slipa tand(då har pulpan sjunkit lite)


Samma dag rymmer katten, återkommer dagen efter.. Attackerad naturligtvis.. Ringer vet som ber oss komma in och tvätta såren.. Dessa sår var så omfattade att när vi väl var där kunde de inget göras , hon lades in på operation . Nu har hon dränage och antibiotika och smärtstillande.. 4000 Återbesok om 4 dagar för att ta bort dränaget och om 10 dgar stygnen.. Och under narkosen upptäckte veterinären av att hon lider av sjukdommen FORL, två tänder drogs bort och resten kommer förtvina.. (En obotbar och obromsbar tand sjukdom) Hon är bara två år..

Nu är mina sparpengar helt slut, Vi har djuren försäkrade, men själv risken är rätt hög.. Detta leder nog till att Jag blir tvungen att sälja en av mina hästar.. Som Jag tycker så mycket om..

Orkar inte mer nu, tack för att du läste :)
 
Sv: Vilken vecka :(..

Fy vilken vecka! Jag håller tummarna för att dina djur blir friska fort. Trist om du måste sälja en av hästarna. Du har inget annat du kan sälja istället? Kanske rensa i förråden? I garderoben? I sadelkammaren? Kanske kan du hitta endel som kan omvandlas till pengar som du knappt visste att du hade.
 
Sv: Vilken vecka :(..

Fy tusan:( sånna månader är hemska!! Och jag känner igen det så väl.. Tillslut orkade jag inte med alla skador och sjukdomar, när min lilla ponny fick fång och avlivades blev det droppen som fick det att rinna över. I snitt hade jag vet kostnader på 40000:-/år trots försäkringar på mina hästar:crazy: det slutade med att jag sålde sista hästen i höstas och bara har mina 2 härliga hundar kvar:love: och jag har aldrig mått så gott! Buffert, pengar över och väldigt bekymmersfritt och friare liv!! Jag har alltid sagt att jag inte kan vara utan hästar (ridit sedan jag va 5 och haft egna hästar sedan 10års ålder, 31år nu)
Första månaden kändes det konstigt, visste inte vad jag skulle göra med all tid! Men nu är det otroligt skönt, jag har gott om tid med att ha huset i "utställningsskick" hundarna är vältränade och nöjda, min kropp skriker (har stora ryggproblem) och det bästa av allt: Jag är inte lika bunden! Behöver inte fixa hästvakt längre, bara att öppna bagaget på bilen och låta hundarna hoppa in och åka iväg:bow:

Hoppas det löser sej för dej till det bästa, allt brukar lösa sej på ett eller annat vis och man får anpassa sej efter livets vändningar om och när de kommer!

Kram till dej ifrån en vilt främmande människa.


/LL
 
Sv: Vilken vecka :(..

Men gudars! :(
Typiskt med allt på en gång...önskar jag hade något vettigt att säga, men jag kommer inte på något så jag skickar över en mängd styrkekramar i alla fall!
 
Sv: Vilken vecka :(..

Tack ni båda :)

På onsdag ska Jag försöka be om ett lån av min mor och hennes sambo.. Vi har inte så bra kontakt, så det känns lite nervöst.. Men Jag har inget val just nu..

Jag vet inte om Jag skrev det men denna häst Jag nog har bestämt mig för att sälja måste ju bli helt friskförklarad först.. Finns väl ingen i världen som vill köpa en ny behandlad häst man inte vet "resultatet" på.. Nu tror Jag han kommer att vara halt fri på haltutredningen, Det är vad Jag hoppas iaf..
Såg nyss ett nytt problem som gjort mig nervös.. Ringde Hovis och bad honom komma, Jag måste höra från en kunnig först innan Jag skriver om mina misstankar.. Förhoppnings vis är dom bara inbillade.. Om Jag har otur, kanske Jag inte kan tävla med denna häst längre..
Han skoddes för 8 veckor sedan, inga anmärkningar.. Så det är nog bara inbillning.. Hoppas hoppas hoppas.. Låt min oturs vecka vara över !!
 
Sv: Vilken vecka :(..

Men usch, vilken otur... Håller tummarna för att djuren piggar på sig snart.

Kan tillägga att FORL inte behöver vara så farligt, trots att det är obotligt. Vår katt fick också den diagnosen när han var två år. Han är idag 8 år och har fått dragit ut fem tänder totalt. Han har inga problem med sin FORL, mer än att han får tätare tandkontroller så de angripna tänderna kan upptäckas så fort som möjligt.
 
Sv: Vilken vecka :(..

Helt otroligt hur mycket som kan hända på en gång. Ibland undrar man verkligen varför allt kommer samtidigt. Hoppas allt löser sig med pengar och sjukdommarna.
 
Sv: Vilken vecka :(..

Förstår din känsla för jag fick hem min häst från Ultuna i fredags efter 11 dagar.

Mitten av februari blev han sparkad i hagen. Vet kom ut och lappade ihop honom. Fick varken drän eller bandage och när 4 vet kom ut den veckan skickades jag akut till Ultuna. 10 700 kr för dom 4 besöken. Ytterligare 1000-1500 kr för medicin och bandag.

Ultuna ska vi inte ens prata om. Fick betala 17 100 kr när jag hämtade hästen och ytterligare 1500 kr för medicin och nya bandage.

Nu väntar ett återbesök om 4 veckor som säkert inte kostar gratis. Har även en känsla av att det behövs inhandlas mer bandage material.

Man känner sig något knäckt när man ser pengarna svävar iväg och man köpt hästen för 4 månader sen för att få en frisk häst att kunna rida på. Men nu finns inga garantier att hästen ens kommer bli ridbar även om prognosen ser ljus ut så här långt. Sen blir det dyrt även fast man har försäkring =(
 
Sv: Vilken vecka :(..

Tack alla för er omtanke:)

Idag var vi hos veterinären med tandhästen.. Fickan i gommen rensades ur och tanden raspades, eller slipades faktiskt.. Återbesök om två veckor igen för samma behandling..

Kattens dränage ska dras ur i morgon, så då blir det smådjurs kliniken..
Frågade mitt försäkrings bolag om kattens blivande Ärr (utställningskatt) Men dom ersatte inte sk skönhets fel..
 
Sv: Vilken vecka :(..

Oj Vad tråkigt! Det är ju inte lite pengar det handlar om..
Hoppas din häst blir frisk nu och kan användas till det h*n är tänkt till..

Just nu känns det motigt.. Men det måste vända någon gång.. Det hoppas Jag iallafall..
 
Sv: Vilken vecka :(..

Men fy så jobbig att behöva sälja :( Hoppas ni får lånet och att du slipper det åtminstone.
 
Sv: Vilken vecka :(..

Mina hästar är mitt liv (och min dotter) utan dom så lever inte Jag helt enkelt..

Jag har mått så dåligt över sambons tjat att någon av dom måste bort.. Han är ingen HÄST människa utan ser dom mest som löss..

Det värsta är att Jag kan inte välja.. Dom har så underbara personligheter bägge två.. Det är verkligen det värsta val Jag har varit med om..
 
Sv: Vilken vecka :(..

Ajdå, men hästar är dyrt så jag kan på sätt och vis förstå honom. Har man inget intresse i hästar så verkar nog kostnaden orimlig. :(
 
Sv: Vilken vecka :(..

Stackare:(

Jag kände att min vecka var rätt tung också så jag använder tråden för att skriva av mig också om det är ok?

Måndag, hunden har varit dålig hela helgen och vi vet hennes prognos så nu kom dagen vi bävat för. Hon somnade in i min famn hos veterinären 8 år gammal.:cry:

Onsdag, klinikbesiktning av pållen vi hittat ett foderhem åt. JA han gick igenom men stallkompisens lilla prinsessa som hängde med för en veterinärcheck blev mer eller mindre utdömd:cry:

Fredag, begravning av en nära släkting som allt för ung själv valde att gå:confused::cry:
Samma kväll tog vi farväl av pållen som nu åkte till sitt nya hem.

Är så jäkla tomt och jag vet inte vem jag saknar mest...

Tack för att jag fick skriva av mig och KRAM på dig.
 
Sv: Vilken vecka :(..

Usch jag lider med dig!

Men hur okänslig är din sambo egentligen?
Även om han nu inte tycker om hästarna i sig borde han väl vilja hjälpa och stötta dig i det hela?
Eftersom hästarna är en stor del av dig, som du älskar?
Dom ingår ju liksom i paketet.

Jag vill inte vara okänslig, men nu ser du och förhoppningsvis andra att man behöver en REJÄL buffert för att ha djur.
Det krävs inte så stora problem för att man ska behöva besöka veterinär och då ramlar pengarna iväg i en faslig fart :(
Å det är inte kul att behöva sälja eller ta bort sitt djur för att man inte har råd :(

Finns det verkligen inget du kan göra för att kunna behålla båda hästarna?
Har du ingenting du kan sälja?
Även det som du kan se som skräp går att sälja även om du inte får många kronor för det så många bäckar små blir snabbt till en stor å.
Man sitter ofta inne på saker man inte tror att någon vill betala ens lite för men det brukar gå att sälja ändå.
Gamla men helt funktionsdugliga hästsaker har jag tex sålt till ridskolor som vill komma över hel utrustning superbilligt men det brukar ändå kunna generera hundralappar och i bästa fall även några 1000-lappar.
Gamla möbler brukar gå att sälja ganska dyrt på blocket.

Jag hoppas det löser sig för dig! Om du vill bolla tankar och funderingar på lösningar får du gärna PMa.

*Stora och många styrkekramar*
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 805
A
Hästvård Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt...
Svar
14
· Visningar
2 131
Senast: TantEster
·
V
Hästmänniskan hejsan! För 7 veckor sedan köpte vi en 23 årig fjording vid namn Sabina, hon såldes p.g.a "skillsmässa" men det funderade mamma inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 366
Senast: Sammet
·
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 063
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp