Vilket är "bäst"?

P

PONNY_LOVER

Vilket är \"bäst\"?

Jag undrar vilket som är
bäst att ge hästen,Hö el. Ensilage??
Vad är det för skillnad?
Vet inte riktig :o
 
Re: Vilket är \"bäst\"?

hejsan...
hö är helt klart bäst...
ger man ensilage får man ge mindre foder som ger mindre sysselsätning.
de äter oxå upp hösilaget fortare och risken för boutilism (???) finns ju alltid. om man vaccinerar så är det inte mot alla former.
de former som den inte skyddar mot har ju inte hittats någon gång i sverige, men någon måste bli den första, och jag vill inte att min pålle blir det!!

Kram
 
Re: Vilket är \"bäst\"?

Nu vet jag inte om det är någon innehållsmässig skillnad mellan hö- och ensilage, men till konsistensen är hösilaget mycket torrare och mer 'vanligt-hö-likt' så att säga.
Ensilaget är mer blött, och relativt (för att inte säga mycket) otrevligt att hålla på med, enligt min åsikt.

Bäst av hö, en- samt hösilage, tycker jag det sistnämda är helt outstanding.
Dammfritt, förhållandevis torrt, och ofta med bra värden.
Även min häst gillar hösilage mer än vanligt hö.
 
Re: Vilket är \"bäst\"?

Hej
det finns en viss risk med botulism med hö också även om den är större i hösilage.
 
Re: Vilket är \"bäst\"?

Tack så mycket för alla svaren!!
:bow:
 
Re: Vilket är \"bäst\"?

Pga att min häst är känslig mod damm så har vi hösilage till våra hästar. Funkar väldigt bra och alla hästar i stallet tycker om det... Nästan lite för mycket... :smirk:
 
Re: Vilket är \"bäst\"?

När man ger ensilage ger man MER för att få motsvarande mängd, om man avser fodrets vikt.

Det går inte att svara på vilket av dessa foder som är "bäst". Jag fodrar med ensilage bl.a. p.g.a. att jag vill minimera risken för luftvägsproblem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 854
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: AW
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp