Lindra lös mage

iNHALE

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och avföringen att bli fastare? Senaste hösilagebalen vi öppnade var väldigt blöt och B är nu lite lös i magen med en del rinningar. Det finns ju tusen olika preparat på marknaden och alla påstår ju att just de är bäst. Vad skulle ni säga är mest värt att börja testa med?
 
Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och avföringen att bli fastare? Senaste hösilagebalen vi öppnade var väldigt blöt och B är nu lite lös i magen med en del rinningar. Det finns ju tusen olika preparat på marknaden och alla påstår ju att just de är bäst. Vad skulle ni säga är mest värt att börja testa med?

Jag skulle börja med att försöka få i hästen mer fibrer. Kan du ge halm som hästen äter upp? Lusernhack? Höpellets? Betfiber?

Sen gäller det att ha is i magen också, det behövs minst 2-4 veckor för att se resultat.

Min fd valack var med i studien som gjordes och där var det tydligt att olika individer funkade bättre på olika preparat. Men slutsatsen var att det förmodligen till stor del berodde på fibermängden.
 
Jag har provat en hel del tillskott till min häst men det som faktiskt gett tydligast resultat på honom när han varit lös/rinnig är att komplettera grovfodergivan med halm. Tror den ökade fibermängden gjorde susen för honom.

Men när det gäller tillskott så är nog främst AME som jag upplever gjort skillnad för min häst, de flesta andra gjorde inget särskilt (som jag kunde märka).
 
Jag skulle börja med att försöka få i hästen mer fibrer. Kan du ge halm som hästen äter upp? Lusernhack? Höpellets? Betfiber?

Sen gäller det att ha is i magen också, det behövs minst 2-4 veckor för att se resultat.

Min fd valack var med i studien som gjordes och där var det tydligt att olika individer funkade bättre på olika preparat. Men slutsatsen var att det förmodligen till stor del berodde på fibermängden.
Hon står på halm i boxen och äter glatt om hon vill, fin halm av foderkvalité. Lusern är hon överkänslig mot och får knutar under huden om hon får mer än symbolisk mängd. Höpellets har vi inte testat, betfor får hon redan som bas ihop med sina tillskott, dock ingen större mängd.
 
Hon står på halm i boxen och äter glatt om hon vill, fin halm av foderkvalité. Lusern är hon överkänslig mot och får knutar under huden om hon får mer än symbolisk mängd. Höpellets har vi inte testat, betfor får hon redan som bas ihop med sina tillskott, dock ingen större mängd.

Då skulle jag testa att öka på betforn. Kanske ge 0,5-1 kg per dag beroende på storlek på häst.
 
Om det rör sig om att den senaste balen är blötare än de andra så låter det för mig mest som om hästen reagerar på foderbytet. Jag skulle, om jag var orolig, tillsätta något magpreparat men om problemet är litet så skulle jag nog faktiskt ha is i magen och låta problemet lösa sig självt.
 
Jag brukar ge min Krafft gastro support när det blivit ett oväntat foderbyte. Jag upplever att det hjälper mot de magbesvär (lös i magen) han brukar få då. Ger som en kur under själva bytet och trappar sen ner.
 
Om det rör sig om att den senaste balen är blötare än de andra så låter det för mig mest som om hästen reagerar på foderbytet. Jag skulle, om jag var orolig, tillsätta något magpreparat men om problemet är litet så skulle jag nog faktiskt ha is i magen och låta problemet lösa sig självt.
Problemet är väl egentligen ganska litet (hon är inte allmänpåverkad i övrigt, "bara" lös i magen och bajsar ned sin svans rätt ordentligt) men jag tänker att det nog inte är fel att försöka hjälpa magen på traven lite och försöka balansera upp det hela. Får vi en likadan bal igen senare i vinter så är man beredd på en ny omgång.
 
Tänkte svänga inom hästaffären efter jobbet. Funderar på om man ska testa med yea sacc eller Kraffts gastro support till en början? Om jag förstår det rätt så har yea sacc en levande jästkultur medan jästen i gastro support är avdödad?
 
Min har svarat väldigt bra på vanlig bakjäst. Han blir lite lös i magen vid stora temperaturväxlingar runt nollan och då har ett paket jäst morgon och kväll i tre dagar (totalt 6 paket) gjort susen. Har läst om andra som ger annan dosering så man får prova sig fram. Köpte först massa dyra preparat utan resultat. Tror också att det kan vara individuellt hur de reagerar men detta är i alla fall billigt att prova :up:
 
Min har svarat väldigt bra på vanlig bakjäst. Han blir lite lös i magen vid stora temperaturväxlingar runt nollan och då har ett paket jäst morgon och kväll i tre dagar (totalt 6 paket) gjort susen. Har läst om andra som ger annan dosering så man får prova sig fram. Köpte först massa dyra preparat utan resultat. Tror också att det kan vara individuellt hur de reagerar men detta är i alla fall billigt att prova :up:
Brukar också börja med vanlig bakjäst, min har dock fortsatt ffv och vissa högar som är dåliga så ska nu börja med kraffts gastomash 3 ggr/dag som rekommendation.
 
Ordentligt med fibrer samt vanlig bakjäst. Min fd b-ponny fick ett halvt pkt om dagen och höll sig bra i magen
 
Kom på nu. Har du ökat hösilaget? Iom att det är blötare blir det ju mindre mängd foder och mer mängd vatten. Så om hästen fått 15 kg kanske den behöver 17 kg nu?

Bara en tanke, hästen kanske går på fri tillgång tom. Men ifall fler hittar den här tråden också. :)
 
Kom på nu. Har du ökat hösilaget? Iom att det är blötare blir det ju mindre mängd foder och mer mängd vatten. Så om hästen fått 15 kg kanske den behöver 17 kg nu?

Bara en tanke, hästen kanske går på fri tillgång tom. Men ifall fler hittar den här tråden också. :)
Ja det är ökat och hon har tillgång till fin halm både ute och inne.
 
Hon står på halm i boxen och äter glatt om hon vill, fin halm av foderkvalité. Lusern är hon överkänslig mot och får knutar under huden om hon får mer än symbolisk mängd. Höpellets har vi inte testat, betfor får hon redan som bas ihop med sina tillskott, dock ingen större mängd.

Min får också knutor av nånting som jag inte kommit fram till vad det är än, trodde också först lusern men sen när jag provade ren lusern fick hon inga nya, men däremot har det nu ploppat upp två st till kort efter att jag bytt till nytt foder. Klurar på om min reagerar på potatisprotein, soja eller möjligen linfrökaka🫤

Gällande magen; har du testat Probihorse? Hagkompisen blev hjälpt av det tydligen.
 
Min får också knutor av nånting som jag inte kommit fram till vad det är än, trodde också först lusern men sen när jag provade ren lusern fick hon inga nya, men däremot har det nu ploppat upp två st till kort efter att jag bytt till nytt foder. Klurar på om min reagerar på potatisprotein, soja eller möjligen linfrökaka🫤

Gällande magen; har du testat Probihorse? Hagkompisen blev hjälpt av det tydligen.
Jag började med ren lusern först som bas till mineraler och tillskott men fick sluta så småningom, sen försvann knutarna så småningom när hon inte fick lusern längre. I somras har hon ätit en mash med lite lusern i och det har gått bra men kommer nog inte testa ren lusern igen.

Har inte hunnit testa något öht ännu men jag köpt vanlig bakjäst idag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: BornAgain
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 695
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp