Vilket babyskydd är bäst

Mirre

Trådstartare
Vi kommer behöva ett om ett tag men vilket ska man ha eg?
Finns ju hur många som helst att välja mellan.

Vilket har ni?

Bild?
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har ett Brio Primo med bas. Det är lätt att bära och smidigt att bara klicka fast i basen. Själva basen är även den lätt att montera.
Nackdelen är att det är ganska litet, så en större bebis växer nog ur det i förtid.
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Fast jag tror inte att en bebis hinner växa ur Brio primo innan man kan byta till en bakåtvänd bilstol. Det kan/ska man göra så fort barnet är lite mer stabil och det sker ju hyfsat tidigt.

Så nja jag tror inte att en bebis hinner växa ur skyddet i förtid.
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har ett Britax Graco (tror jag det heter :o) med bas. Båda kusinerna har haft det innan och de har kunnat ha det till ca 9 månaders ålder. Vi kommer nog byta tigare dock, eftersom vi inte plockar ur skyddet jätteofta, då är det lättare med en bakåtvänd stol tycker jag. :)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi hade en teutonia. Hade jag valt idag hade jag tagit en lättare modell, då vi bar omkring på det hur mycket som helst och teutonian var hur tung som helst...
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har Britax BabySafe Plus med bältad bas i bilen och adapter till Emmaljunga-chassit. Vi är supernöjda! :)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har ett Britax Graco (tror jag det heter :o) med bas. Båda kusinerna har haft det innan och de har kunnat ha det till ca 9 månaders ålder. Vi kommer nog byta tigare dock, eftersom vi inte plockar ur skyddet jätteofta, då är det lättare med en bakåtvänd stol tycker jag. :)

Akta Graco heter det visst. :angel:

akta_graco_logico_s-186.jpg
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Det är fördelen med Brio Primo, att det är relativt lätt att bära på. Vi bar också otroligt mycket iom att vi bodde som vi gjorde.
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har Brio Primo, det är ju lite nättare i storleken och fungerar fint, sonen är av större modell (knappt 4,5 mån nu, har ingen dagsaktuell storlek men var 65 cm lång och nästan 7,5 kg vid 3 mån kollen). Än funkar det men är på g att beställa bilbarnstol nu... skulle säkert fungera med babyskyddet ett tag till men säkerheten är ju bättre i en bilbarnstol så det är inte mkt att hålla på tycker jag... Enda plusset är väl isf att man kan bära med sig babyskyddet men det börjar ändå bli alldeles för tungt :crazy:
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Provade sätta ner en jämngammal tjej (6 mån) i dotterns Primo, hon fick inte plats på bredden, fanns ingen plats för armarna. Däremot sitter hon utan problem i ett Britax.
Men jag tror att den andra tjejen är väldigt stor, hon har stl 80 i kläder. (Vår lill-skit har 62-68)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Nu när dottern blivit ett och man redan har bytt stol ser man u det med annorluna ögon... Jag hade även jag ett teutoniaskydd som var ett as att bära- men väldigt bekväm att köra på vagnchassit :) En rejäl sufflet till både solskydd och lättare stänk. Inte en trasa man bara asar fram. Snyggt är det :)

Britax har nog de största. Framförallt går u armarna att länga ur mycket och de som hade det hade inga problem med en rejäl overall i skyddet.
Det hade jag med min.

Jag personligen hade kollat om det fanns till den vagn ni ska köra med för jag älskade den funktionen. Att kunna ta ut barnet från basen sovandes o sova vidare i affären var guld värt för mig :)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi hade en teutonia. Hade jag valt idag hade jag tagit en lättare modell, då vi bar omkring på det hur mycket som helst och teutonian var hur tung som helst...

Så hade vi med Isak också. Minns inte märket på det vi hade men det
var asjobbigt att bära på. Så gärna någon lättare modell den här gången :p
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Men en 6 månader kan la sitta i en bakåtvänd bilstol? Jag tror vi bytte stol när E var 7 månader, inte för att hon växt ur babyskyddet utan för att hon kunde sitta i en bilstol och då är det säkrare för barnet att åka i en sådan.

Måste fundera, haha Ella hade 80 när hon var över året :D
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Det verkar råda delade meningar om det. Vår 6-månaders skulle inte kunna sitta i en bilstol, hon är alldeles för kort, åtminstone enligt de som säljer stolar. Hennes kompis borde dock kunna göra det storleksmässigt, men de använder babyskyddet fortfarande.

Dotterns kusin hade för övrigt stl 80 när han var 1½ :)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Jag hade en acta graco logico s till Jack.
Den är tung, bara babyskyddet väger strax över 4 kg! Jag orkade bära honom när han var nyfödd men sedan blev det riktigt tungt när hela kalaset gick på +10 kg.
sen tycker jag att den är trång för lite större bebisar, känns som att man mosar ihop axlarna.
jag fick byta till en annan stol när han var 5 månader redan.

så nä, jag rekommenderar inte den!

edit,
jack är nu 6 månader och har storlek 80-86 i kläder, ca 72 cm och 10 kg!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Nja delade meningar? Stabiliteten kommer ju inte i någon speciell ålder därav faller det olika för barn hur tidigt man kan byta stolen. Det finns ju en mängd stolar på marknaden och är bebis stabil så. Min dotter är också en kortis :)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Okej, till oss sa de när vi var och kikade på stolar (de hade kampanj på flera stolar) att hon var alldeles för kort för nåt annat än babyskydd. Hur pass bra hon sitter diskuterades aldrig. Nu är hon i och för sig ganska dålig på att sitta - faller gärna åt sidan, men som sagt så togs det inte upp som en faktor utan enbart storleken.
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har en brio primo. Haft samma till bägge barnen och det ser knappt använt ut. Det är förhållandevis lätt, om man jämför med andra babyskydd.
Nackdelen är ju att det är litet. Lowe är inte lika knubbig som Tuva var när hon var liten så han kommer nog kunna sitta i det längre än henne. Tuva bytte vi när hon var 8 mån har jag för mig. Lowe är 7 mån nu och än har vi inga planer på att byta.

Min åsikt: Brio är jättebra, men skulle jag köpa ett nytt idag skulle jag köpa ett acta graco. Mina kompisar har det och det är rymligare, men tyngre. Fast vi bär inte runt på vårat så ofta :)
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Nu pratar jag rent generellt, men jag blir ofta häpen och lite upprörd på hur dåligt pålästa säljare som säljer babyskydd/bilbarnstolar är. Flertalet ggr har jag stött på direkt felaktiga påståenden..
 
Sv: Vilket babyskydd är bäst

Vi har ett Acta Graco till dottern strax över 7 mån (ca 7 kg). Och tack vare att skyddet är ganska rymligt så kommer hon kunna sitta i den bra länge till. MEN, det är rätt tungt att bära på så jag väljer mina gånger som jag tar med hela stolen.

Jag rekommenderar starkt att ha basen till stolen då det blir såååå mycket enklare än att hålla på och krångla med bältet varje gång.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 544
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
510
Senast: turbofling
·
Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
18
· Visningar
568
Senast: lizzie
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp