Vilket bett rekommenderar ni?

J

julius

Har ett tredelat vanligt bett till min häst nu. Han fungerar jättebra på det i ridhus och paddock när man rider dressyr. I hoppning och när man rider ut blir han dock lite piggare och ligger gärna på.. Han går med huvudet uppe och bryr sig inte ett smack när man tar förhållningar i tygeln.

Är det någon som kan rekommendera ett bett som skulle kunna fungera? Det är alltså inte i dressyren felet ligger.
Jag har provat ett pessoa med tre ringar men tyckte då att nedersta ringen tog i underläppen. Har även läst andra trådar om just pessoabett och de var inte särkilt uppiggande att läsa.
 
Jag vet om en ponny som typ skenade omkring med sina ryttare i flera år, man testade alla möjliga konstiga bett utan resultat, tills någon kom på att testa ett oledat metallbett, nu går han som en ängel och ligger inte alls på bettet..
Min häst, som också har haft en tendens att hänga sig lite på bettet, har också slutat med det sen vi bytte till oledat.
:bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan vår nyinridna 8 åring rids på tredelat sperenger med lösa ringar. Det fungerar väl men jag vill även prova ett tredelat med fasta...
Svar
16
· Visningar
1 806
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp