Bukefalos 28 år!

vilket bett?

Nougat

Trådstartare
Hejsan!,
Mitt 18-åriga sto, älskar att hoppa,hon hoppar helt ok,men hon blir väääldigt stark på vanligt 3-delat tränsbett, nu undrar jag om ni kan rekomendera något lite skarpare,som gör att hon lyssnar på bettet och inte kör upp huvudet för att slippa bettets inverkan och ökar farten :angel:.

Har provat pekham m. delta, funkar ok, men har hört att det är väldigt skarp, skulle vilja ha ett lite vänligare mot henne.

Hon har det 3-delade bettet i dressyr, vilket funkar bra, det är bara i hoppningen som hon rusar ibland.:o

Tacksam för svar!
 
Sv: vilket bett?

Pelham med dubbla tyglar? Då kan du välja när du vill ta i stången (där skärpan sitter) och när du bara vill rida på tränsbettet.
 
Sv: vilket bett?

Jag har testa detta det funkade helt okej, har också testat kandar. Men jag skulle börja med ett så snällt bett som möjligt o sedan klättra uppåt i skarphets grad. Kanske ett tränsbett med större bettringar? Har sett många i "toppen" använda detta, det e bara en aning skarpare en vanligt tränsbett. Ska ge lite mer hävstång. Har själv aldrig testat det.

Eller ett pessoa o sätt tyglarna i den vanliga bettringen, då blir det ju bara en aning skarpare. Pessoa kan man ju kombinera på många ollika sätt. Delta, dubbla tyglar el en tygel i bettringen, andra el tredje ringen.
 
Sv: vilket bett?

nej, ta inte pessoa :( tycker du isåfall ska ta något annat,typ pelham.
 
Sv: vilket bett?

Frågar för att det inte framkommer i din fråga: Har du försökt ändra / lagt upp träningen på hinder för att rätta till problemet? Det finns en mängd övningar att få en häst som rusar att börja lyssna på sin ryttare istället. Missförstå mig rätt, men spontant känns det (utifrån den lilla infon här om dig och din häst) lite av en genväg att välja ett "skarpare/hävstångs-bett", när du får mer tillbaka om din häst blir mer "välriden" genom väl upplagd träning.

/V
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 131
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 725
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp