Bukefalos 28 år!

Vilket bett?!

Shumpizen

Trådstartare
Hej, jag har en liten C-ponny welsh som inte är särkilt öm i munnen, hon är 4 år. Men just nu rider jag med tvådelat bett, rätt så tjockt. Hon är rätt lat av sig haha.

Någon som rekomendera något annat bett?
 
Sv: Vilket bett?!

Om jag har förstått det rätt så vill du byta bett för att din häst är lat?
Jag förstod det så iaf, om det inte var så så får du rätta mig.
Men då är det ju drivningen som fattas, det har väl inte med bettet att göra?
Men nu spekulerar jag bara!
;)
 
Sv: Vilket bett?!

Hej, jag har en liten C-ponny welsh som inte är särkilt öm i munnen, hon är 4 år. Men just nu rider jag med tvådelat bett, rätt så tjockt. Hon är rätt lat av sig haha.

Någon som rekomendera något annat bett?

Det är väl utmärkt att hon "inte är särskilt öm i munnen" - inte vill du väl att hästen ska var öm?

Eller menar du att hon är olydig och inte lyssnar på bettet? Då behöver du träna på att vara mer uppmärksam och lära henne vad hon ska göra. Håll inte på och fippla med olika bett på en fyraårig ponny.

Vill hon inte gå fram så kolla att hon mår bra, äter rätt, och har en bra sadel. Stämmer allt så får du öva på lydnad även där, hon ska gå fram för LÄTT skänkel, och svara tillbaka på SMÅ tygeltag. Det har med träning att göra.
 
Sv: Vilket bett?!

Har aldrig hört att nån vill byta bett för att hästen är lat :)
Däremot om den är pigg och inte vill stanna.
 
Sv: Vilket bett?!

Din ponny är 4 år. Jag tror snarare du behöver jobba med framåtbjudningen och helst för en tränare, inte byta bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: sweep
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 092
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 015
Senast: soom
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 746
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp