Bukefalos 28 år!

Vilket dator?

BobberiBoo

Trådstartare
Jaha, sambon ska öppna eget. Skitroligt för honom så klart men nu till det jobbiga. Vi behöver en bra dator för att kunna hantera detta. Vi har idag endast vår padda från samsung och den duger ju definitivt inte.

Vi behöver en bra bärbar dator som man kan sköta det mesta från. Betala räkningar, surfa, streama film, fixa bokföring, ja ni fattar. Det ska inte vara en gamingdator så den behöver inte ha det bästa av det nästa vad gäller grafik osv.

Budget är väl inte satt direkt utan det beror på vad vi hittar. Men om vi säger för sakens skull upp till 5000kr.

Vad har ni? Är ni nöjda? Rekommemdationer?

Shoot!
 
Så gott som de flesta datorer kan göra det du vill idag. :) Jag skulle satsa på en behaglig storlek och en bärbar dator ni "kommer överens" med, och inte vill slänga ut genom fönstret dagligen :p

Därför skulle jag nog rekommendera att åka till en fysisk butik och testa flera stycken. Sköter ni bokföring och liknande skulle jag även jämföra olika program som kan sköta det smidigt, och satsa på att lägga pengarna där istället för hårdvaran. Det du frågar om kan alltså de flesta sköta.
 
Så gott som de flesta datorer kan göra det du vill idag. :) Jag skulle satsa på en behaglig storlek och en bärbar dator ni "kommer överens" med, och inte vill slänga ut genom fönstret dagligen :p

Därför skulle jag nog rekommendera att åka till en fysisk butik och testa flera stycken. Sköter ni bokföring och liknande skulle jag även jämföra olika program som kan sköta det smidigt, och satsa på att lägga pengarna där istället för hårdvaran. Det du frågar om kan alltså de flesta sköta.
Skönt att höra. Jag är så sjukt oteknisk när det kommer till datorer. Bokföringsprogram har vi redan valt ut så det ör färdigt.
 
Det Aionee föreslår är bra, köp inget antivirus eller annat de försöker sälja på dig bara om det är mediamarkt/elgiganten eller liknande. Bara datorn och inget annat.

De har som standard att försöka skrämma på "okunniga" kunder diverse säkerhets mjukvaror som man kan få lika bra eller bättre gratis genom nätet.
 
Det Aionee föreslår är bra, köp inget antivirus eller annat de försöker sälja på dig bara om det är mediamarkt/elgiganten eller liknande. Bara datorn och inget annat.

De har som standard att försöka skrämma på "okunniga" kunder diverse säkerhets mjukvaror som man kan få lika bra eller bättre gratis genom nätet.
Eller extraförsäkringar, som redan täcks in av konsumentskydd och hemförsäkring.

Jag tycker att ett vanligt tangentbord och konventionell mus är överlägsen de alternativ som bärbara maskinerna erbjuder, så jag hade köpt sådana till. Jag är också allergisk mot bärbara datorer som bara står still på skrivbord, så där hade jag kollat på motsvarande prestanda för stationär/skärm, samt funderat lite över en eventuell prisskillnad.
Och om jag hade haft en bärbar som bara står still på skrivbord, så hade jag plockat ur batteriet ur datorn för att ha ett fungerande batteri den dag jag skulle vilja använda datorn som en bärbar.
 
Eller extraförsäkringar, som redan täcks in av konsumentskydd och hemförsäkring.

Jag tycker att ett vanligt tangentbord och konventionell mus är överlägsen de alternativ som bärbara maskinerna erbjuder, så jag hade köpt sådana till. Jag är också allergisk mot bärbara datorer som bara står still på skrivbord, så där hade jag kollat på motsvarande prestanda för stationär/skärm, samt funderat lite över en eventuell prisskillnad.
Och om jag hade haft en bärbar som bara står still på skrivbord, så hade jag plockat ur batteriet ur datorn för att ha ett fungerande batteri den dag jag skulle vilja använda datorn som en bärbar.
Bra tips.
 
Eller extraförsäkringar, som redan täcks in av konsumentskydd och hemförsäkring.

Jag tycker att ett vanligt tangentbord och konventionell mus är överlägsen de alternativ som bärbara maskinerna erbjuder, så jag hade köpt sådana till. Jag är också allergisk mot bärbara datorer som bara står still på skrivbord, så där hade jag kollat på motsvarande prestanda för stationär/skärm, samt funderat lite över en eventuell prisskillnad.
Och om jag hade haft en bärbar som bara står still på skrivbord, så hade jag plockat ur batteriet ur datorn för att ha ett fungerande batteri den dag jag skulle vilja använda datorn som en bärbar.
Jag tycker också stationära datorer är bra mycket skönare att jobba vid, använder bara min laptop när jag måste ta den hemifrån. Allt annat går på stationära. Vägrar arbeta med min laptop mer än jag absolut måste. Är så himla osmidig och o-ergonomisk. :p
Alternativt använda mus + tagentbord, ev även skärm inkopplat i laptopen. Men just så man slipper arbeta på den.
 
Eller extraförsäkringar, som redan täcks in av konsumentskydd och hemförsäkring.

Jag tycker att ett vanligt tangentbord och konventionell mus är överlägsen de alternativ som bärbara maskinerna erbjuder, så jag hade köpt sådana till. Jag är också allergisk mot bärbara datorer som bara står still på skrivbord, så där hade jag kollat på motsvarande prestanda för stationär/skärm, samt funderat lite över en eventuell prisskillnad.
Och om jag hade haft en bärbar som bara står still på skrivbord, så hade jag plockat ur batteriet ur datorn för att ha ett fungerande batteri den dag jag skulle vilja använda datorn som en bärbar.
Vi tänkte också först ha stationär men insåg sen fördelen med att ha en bärbar som ju kan tas med när man åker iväg eller behöver ha med något på den osv. Men det där med batteriet ska jag komma ihåg:up: Vi ska en vända in till affären i morgon för att känna och klämma på några.
 
Se till att den är såpass i storleken att den har en sifferplatta eller vad man ska kalla det, i höger hörn. Ett helsike att bokföra o behöva ta siffrorna ovanför bokstäverna. Finns väl iof lösa såna att köpa till men då ska den ju ligga still o ta plats också.
 
Se till att den är såpass i storleken att den har en sifferplatta eller vad man ska kalla det, i höger hörn. Ett helsike att bokföra o behöva ta siffrorna ovanför bokstäverna. Finns väl iof lösa såna att köpa till men då ska den ju ligga still o ta plats också.
Det är faktiskt det enda kravet vi har. Hade en med sifferplatta, nästa var utan och jag säger aldrig igen!
 
Finns lösa sifferplattor att köpa till annars :)
Kopplas in med usb
61165zicgkL._SY355_.jpg
 
Det är faktiskt det enda kravet vi har. Hade en med sifferplatta, nästa var utan och jag säger aldrig igen!
Min laptop har numeriskt tangentbord och jag hatar det! :D Jag sätter händerna i vanlig position och börjar skriva och det blir fjvffds,nfsd fdhklfds fsfjfkdslfds hdsyrrb för jag har ju i verkligheten händerna för långt till höger.

Ska byta till macbook bara jag får tummen ur och då slipper jag skiten. :D
 
Vi tänkte också först ha stationär men insåg sen fördelen med att ha en bärbar som ju kan tas med när man åker iväg eller behöver ha med något på den osv. Men det där med batteriet ska jag komma ihåg:up: Vi ska en vända in till affären i morgon för att känna och klämma på några.

Vi har en bärbar och en extra, stor skärm som är ihopkopplad med den bärbara. Helt klart att föredra om man inte vill ha en stationär, underlättar också att kunna ha både momsrapport framme samtidigt som man fyller i momsredovisningen, t ex. Eller skriva faktura och samtidigt ha framme materialfakturan.

Vill tillägga vikten av back-up! Vi har en extern hårddisk som vi gör back-ups på med jämna mellanrum av löneprogram och faktureringsprogrammet. Vårt bokföringsprogram som vi nu använder är online. Skönt att slippa oroa sig för ifall datorn kraschar.
 
@BobberiBoo: Gå till en riktig datorbutik och inte någon stor kedja är mitt råd. Försöker de sälja på er något ovanför er budget är det bara att tacka för er och gå. Det ni behöver datorn till ryms inom er budget. Köp med så mycket RAM ni har råd med, det är en ökänd flaskhals (även om ni givetvis inte behöver på gaming- eller grafikredigeringsnivå).

Vad gäller märken tittar jag bara ASUS och i nödfall Toshiba. Detta efter rekommendation från "min" butik, de har också verkstad och ASUS är ett av de märken som sällan behöver rep. Acer har blivit katastrof även om jag var nöjd med min som var min första laptop.

Köp flera externa hårddiskar för backup också, gärna Seagate.
 
Idag finns det bara tre egentliga tillverkare av hårddiskar.
Ingen av Seagate, Toshiba eller Western Digital har för närvarande några märkbara kvalitetsproblem.

Helt klart, samtidigt har jag hört om för många WD externa hårddiskar som havererat för att vara bekväm med att köpa en sådan.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 574
Senast: Shaggy
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 113
Senast: cirkus
·
IT & mobiler Behöver köpa ny dator men har ingen aning om vad jag ska välja. Enligt sambon ska det kollas Råd och Rön och se där vilken dator som är...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: terwa
·
IT & mobiler Tänkte ni som är duktiga på dator skulle få hjälpa mig med ett svar. Jag fattar ju inget om processorer och minne och sånt. Jag...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp