Bukefalos 28 år!

Vilket dator?

Helt klart, samtidigt har jag hört om för många WD externa hårddiskar som havererat för att vara bekväm med att köpa en sådan.
Är det då den interna HDD:n som kapsejsat?

Min erfarenhet är att då en extern HDD krånglar, så är det aningen hårdvarurelaterat - kringelektroniken, lådan eller nån kontaktering är keff - eller user related; användaren (med eller utan hjälp av glapp) lyckats stänga av boxen under skrivning, och då fuckat upp filsystemet.
I ingetdera av fallen är den egentliga HDD:n skyldig till problematiken.


(inser när jag skriver att det också kan stå WD på den externa hårddiskens låda.)
 
Om det inte är jättemängder data vilket det sällan är när man bara ska göra backup av det allra viktigaste så skulle jag nog hellre spara på usb-sticka hellre än hårddisk.
 
Mitt intryck är att felfrekvensen hos hårddiskar är ganska modellberoende och inte bara knuten till tillverkare. De flesta av mina konventionella diskar WD Red, baserat på att de haft rätt bra tillförlitlighet. Med det sagt visar somlig statistik att det tydligen finns tillverkarkorrelation ändå, i det här fallet med fördel för HGST.

För min del föredrar jag backup på traditionella roterande diskar, enbart på grund av att det trots allt är mer straight-forward att återskapa data från en havererad roterande disk än från ett havererat solid-state minne.
 
Är det då den interna HDD:n som kapsejsat?

Min erfarenhet är att då en extern HDD krånglar, så är det aningen hårdvarurelaterat - kringelektroniken, lådan eller nån kontaktering är keff - eller user related; användaren (med eller utan hjälp av glapp) lyckats stänga av boxen under skrivning, och då fuckat upp filsystemet.
I ingetdera av fallen är den egentliga HDD:n skyldig till problematiken.


(inser när jag skriver att det också kan stå WD på den externa hårddiskens låda.)

Jag pratar om externa hårddiskar :) De jag känner till är hanterade av gedigna datornördar så jag tror vi kan stryka handhavandefel :D Det kan ju som sagt vara extrem otur men tillräckligt många för att jag ska hålla mig till Seagate (jag har sex eller sju sådana som är i fullt bruk). Jag har några äldre LaCie också men de är så satans klumpiga så det är numera typ deep storage av riktigt gamla filer :p Sedan är jag säkerhetsnojig så de allra viktigaste filerna finns på Taiyo Yuden-skivor också som är väl undangömda.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 548
Senast: Shaggy
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 010
Senast: cirkus
·
IT & mobiler Behöver köpa ny dator men har ingen aning om vad jag ska välja. Enligt sambon ska det kollas Råd och Rön och se där vilken dator som är...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: terwa
·
IT & mobiler Tänkte ni som är duktiga på dator skulle få hjälpa mig med ett svar. Jag fattar ju inget om processorer och minne och sånt. Jag...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp