Bukefalos 28 år!

Vilket fackförbund?

Grundtanken är att man ska vara rätt organiserad eftersom det bara är fackförbund med kollektivavtal som kan gå in och förhandla på en arbetsplats. Men det är ju lite knepigt med bemanningsanställda, absolut! Reglerna här ju inte riktigt hängt med där.
Jag jobbar ju fackligt för IF Metall på en stor industri, och då det är IF Metall som har kollektivavtal så är det bara vi som har förhandlingsrätt - så skulle någon arbetare inom vårt avtalsområde vara med i t.ex kommunal så kan inte kommunal komma in och förhandla för den personen på vårt område. Jag vet att man har haft lite problem med detta med just Unionen, som har sagt till folk att dom kan vara med i Unionen även fast dom är på ett annat avtalsområde - och då blir det fel, och den som blir drabbad är ju tyvärr medlemmen.
Nu kan jag ju också nämna att dom gånger det händer hos oss så är det oftast för att nån är ny och inte har hunnit byta än - och då hjälper ju vi dom ändå såklart.

Spontant skulle jag nog också säga Akademikerna faktiskt, baserat på att du är biolog, men det blev ju knepigt om det stod "arbetare" som yrkestitel 🤔 Är det ungefär liknande arbetsuppgifter du utför vart du än blir inhyrd?
 
@Ms_Antrop nej, jag kan bli uthyrd till fabrik lika väl som kundtjänst.
Jag arbetar inte som biolog, kommer förmodligen aldrig göra.

Har ansökt hos både akademikernas och metall. Ingen av dem har ens skickat ett bekräftelsemail..
 
@sthu gissar att Unionen nekade pga att du inte är tjänsteman eller vad var motiveringen ?

Fick ingen motivering, bara ett kort mail att de inte kunde hjälpa mig. Har ju som sagt kollegor som är/har fram till nyligen varit medlemmar i unionen så jag trodde det skulle gå.
Det kommer nog bli metall ändå kanske (om de hör av sig), de verkar ha avtal med min ag.
 
Fick ingen motivering, bara ett kort mail att de inte kunde hjälpa mig. Har ju som sagt kollegor som är/har fram till nyligen varit medlemmar i unionen så jag trodde det skulle gå.
Det kommer nog bli metall ändå kanske (om de hör av sig), de verkar ha avtal med min ag.

Konstigt att du inte fick en motivering. Jag har jättebra erf av Unionen från flera arbetsplatser och många år, men som sagt - mycket beror även på hur stark lokal anknytning man har (oavsett fackförbund) .

If Metall är SVINdyra ....
 
Hmm.. när avgiften beräknas på lönen, är det då lönen jag har på företaget jag för tillfället är hos (och alltså varierar med uppdrag) eller lägstalönen jag har om jag står utan uppdrag?
 
@Ms_Antrop nej, jag kan bli uthyrd till fabrik lika väl som kundtjänst.
Jag arbetar inte som biolog, kommer förmodligen aldrig göra.

Har ansökt hos både akademikernas och metall. Ingen av dem har ens skickat ett bekräftelsemail..

Hmm, knepigt.... Man skulle behöva veta vilket fackförbund ditt bemanningsföretag har ett avtal med. Dom kan ha olika beroende på bransch och även beroende på vilket område geografiskt dom är i. Adecco t.ex, har här i våran region ett grundavtal med IF Metall - eftersom de har flest uppdrag på arbetsplatser inom det avtalsområdet just här. I grann-regionen däremot har Adecco sitt grundavtal med Transportarbetarförbundet.
Man skulle ju kunna basera det på det, min upplevelse är iaf att de flesta klubbar häromkring (IF Metall) är ganska flexibla just med bemanningsanställda eftersom det ÄR jätteknepigt och snårigt med tillhörighet när man kan bli flyttad mellan olika arbetsplatser med olika avtalsområden. IF Metall täcker ju dock in väldigt många branscher så här i krokarna brukar det fungera bra ändå.

Fast det är ju skitdåligt att dom inte ens svarar, är det en lokal avdelning eller förbundet centralt du har tagit kontakt med?
 
Hmm.. när avgiften beräknas på lönen, är det då lönen jag har på företaget jag för tillfället är hos (och alltså varierar med uppdrag) eller lägstalönen jag har om jag står utan uppdrag?

Bemanningsföretag brukar inte ha uppbördsavtal (fackavgiften beräknas procentuellt och dras på lönen automatiskt), så där lär man meddela själv vad man tjänar. Men det får man kolla med sin arbetsgivare, dom kan ha ett sånt avtal och då är det ju lättare.
 
Fast det är ju skitdåligt att dom inte ens svarar, är det en lokal avdelning eller förbundet centralt du har tagit kontakt med?

Jag skickade in en ansökan på nätet, antar att det gick centralt?

Nu är jag med i naturvetarna istället. De svarade direkt och var väldigt trevliga i telefon. Om de kan hjälpa vid konflikt återstår att se.
 
Jag skickade in en ansökan på nätet, antar att det gick centralt?

Nu är jag med i naturvetarna istället. De svarade direkt och var väldigt trevliga i telefon. Om de kan hjälpa vid konflikt återstår att se.

Okej, ja då går det centralt. Konstigt att du inte fått svar... Aja.

Ja, det går säkert att lösa om det blir nått, det är ju som det är med bemanningsanställda så fackförbunden brukar vara lite mer flexibla då :)
 
Okej, ja då går det centralt. Konstigt att du inte fått svar... Aja.

Ja, det går säkert att lösa om det blir nått, det är ju som det är med bemanningsanställda så fackförbunden brukar vara lite mer flexibla då :)

Ja, tycker det är konstigt att ingen har svarat. Nu har det ju ändå gått ett bra tag..
Men nu kvittar det ju.
 
Nu fick jag ett brev med stadgar osv från metall. Får väl ringa imorgon och säga att jag inte vill vara med.
 
Grundtanken är att man ska vara rätt organiserad eftersom det bara är fackförbund med kollektivavtal som kan gå in och förhandla på en arbetsplats. Men det är ju lite knepigt med bemanningsanställda, absolut! Reglerna här ju inte riktigt hängt med där.
Jag jobbar ju fackligt för IF Metall på en stor industri, och då det är IF Metall som har kollektivavtal så är det bara vi som har förhandlingsrätt - så skulle någon arbetare inom vårt avtalsområde vara med i t.ex kommunal så kan inte kommunal komma in och förhandla för den personen på vårt område. Jag vet att man har haft lite problem med detta med just Unionen, som har sagt till folk att dom kan vara med i Unionen även fast dom är på ett annat avtalsområde - och då blir det fel, och den som blir drabbad är ju tyvärr medlemmen.
Nu kan jag ju också nämna att dom gånger det händer hos oss så är det oftast för att nån är ny och inte har hunnit byta än - och då hjälper ju vi dom ändå såklart.

Spontant skulle jag nog också säga Akademikerna faktiskt, baserat på att du är biolog, men det blev ju knepigt om det stod "arbetare" som yrkestitel 🤔 Är det ungefär liknande arbetsuppgifter du utför vart du än blir inhyrd?
Var lika hos oss förut att jag hade förhandlingsrätten då ag hade avtal med gs och syndikalisterna hade ingen talan alls utan fick skriva på det jag förhandlat fram . Det var lika centralt när avtalen förhandlades fram så väntade dom utanför och skrev på när skogs som det hette på den tiden förhandlat klart därav deras låga avgifter
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 555
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva lite råd kring hur ni hade gjort i min situation. Jag har ett bra jobb, med bra lön och bra chef. Härliga kollegor och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 808
Senast: Voeux
·
Skola & Jobb Jag jobbar kommunalt 80%, nu har min arbetsplats sökt pengar till ett projekt och min chef har bestämt att jag ska ta det projektet...
Svar
8
· Visningar
758
Senast: Hedblomster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp