Bukefalos 28 år!

Vilket fackförbund?

sthu

Trådstartare
Jag jobbar via bemanning. Min chef på bemanningsföretaget säger att det inte spelar någon roll vilket fack jag är med i, de har representanter från "alla". Jag har ingen aning om vilken arbetsplats jag kommer vara på i framtiden, om jag får stanna på nuvarande eller flytta till något annat. Förmodligen kommer jag vara inom produktion av olika slag så länge jag stannar på bemanning.

Nu funderar jag på om jag kanske ska byta fack. Är idag med i kommunal och det känns inte rätt. Jag jobbar ju inte kommunalt längre. Fördelen är att vi får gratis försäkring i och med att både jag och mannen är med. Men nackdelen är att det är ganska dyrt (ca 400 per månad) och som sagt inte riktar sig till mig.
Kollat på Unionen, de verkar ju rikta sig till de flesta. Jag tror att många på min arbetsplats (just nu) är med i Handels. Men som sagt, jag kanske byter om en månad. Jag har ingen aning.

Vad hade ni valt?
 
Jag hade valt det förbund som har aktiviteter och förtroendevalda på den arbetsplats du är nu eller där du tror att du sannolikt kommer att jobba. Unionen går inte att få stöd och information av på samma sätt som av ett fack som är närvarande på arbetsplatsen och t.ex. förhandlar och har direkt dialog mellan arbetsgivare och personal.
Om det är väldigt osäkert just nu var du ska hamna hade jag kanske väntat lite med att byta fack tills det klarnar något.
 
Jag jobbar via bemanning. Min chef på bemanningsföretaget säger att det inte spelar någon roll vilket fack jag är med i, de har representanter från "alla". Jag har ingen aning om vilken arbetsplats jag kommer vara på i framtiden, om jag får stanna på nuvarande eller flytta till något annat. Förmodligen kommer jag vara inom produktion av olika slag så länge jag stannar på bemanning.

Nu funderar jag på om jag kanske ska byta fack. Är idag med i kommunal och det känns inte rätt. Jag jobbar ju inte kommunalt längre. Fördelen är att vi får gratis försäkring i och med att både jag och mannen är med. Men nackdelen är att det är ganska dyrt (ca 400 per månad) och som sagt inte riktar sig till mig.
Kollat på Unionen, de verkar ju rikta sig till de flesta. Jag tror att många på min arbetsplats (just nu) är med i Handels. Men som sagt, jag kanske byter om en månad. Jag har ingen aning.

Vad hade ni valt?
Min erfarenhet av unionen gör att jag bara hade bytt dit om det var det enda möjliga. Så jag hade definitivt stannat eller möjligen bytt till ett annat alternativ.
Kan du inte ringa kommunal och höra vilken hjälp du skulle få från dem om du stannar kvar? Då vet du ju iaf vad du har nu.
 
Jag gick med i Unionen när jag jobbade på bemanningsföretag (administrativt förvisso) och där är jag kvar. Vi har en fackklubb på jobbet, representanter på plats som är med i alla förhandlingar och på alla MBL-veckomöten osv. Har även fått bra stöd av dem centralt när jag blev uppsagd från mitt förra jobb på just bemanningsföretag pga arbetsbrist, och de har även varit till god hjälp när jag behövt bolla frågor i allmänhet.
 
Min arbetsgivare var inte ansluten till unionen. Mem jag skickade in en ansökan ändå.
Vet inte vilket förbund de har avtal med.
Ska ringa kommunal i eftermiddag.

Så vitt jag vet har jag två veckor kvar här. Vad som händer sen vet jag inte.
 
Jaha, unionen gick visst inte. Den jag pratade med tyckte inte jag skulle gå med om ingen annan på företaget var med..
Kommunal var inte särskilt trevliga, men nu är det uppsagt. Är medlem till sista augusti så har lite tid att bestämma var jag ska bli medlem.

Hittar inte riktigt nåt för bemanningsföretag..
 
Tänk bara på att de flesta fack har en karensperiod innan du får tillgång till alla förmåner och är en fullvärdig medlem.

Oj det har jag aldrig hört! Så var det inte när jag bytte till kommunal.
Jag byter alltså bara fack, inte A-kassa
 
Oj det har jag aldrig hört! Så var det inte när jag bytte till kommunal.
Jag byter alltså bara fack, inte A-kassa

Det är just facken som har karens. Så du inte bara kan gå med när det blir bråk med AG

Edit: Olika fack har lite olika regler. Vissa har bara att du inte kan få stöd från dem under en redan pågående konflikt. Värt att kolla upp iaf.
 
Jaha, unionen gick visst inte. Den jag pratade med tyckte inte jag skulle gå med om ingen annan på företaget var med..
Kommunal var inte särskilt trevliga, men nu är det uppsagt. Är medlem till sista augusti så har lite tid att bestämma var jag ska bli medlem.

Hittar inte riktigt nåt för bemanningsföretag..
Hej,

Då du jobbar inom tillverkningsindustrin så brukar det vara Metall som gäller. De kan också vara dryga att ha att göra med, men de är ett rätt stark fackförbund.
 
Hej,

Då du jobbar inom tillverkningsindustrin så brukar det vara Metall som gäller. De kan också vara dryga att ha att göra med, men de är ett rätt stark fackförbund.

Fast jag vet ju inte om jag kommer jobba i tillverkningsindustrin nästa vecka. Det känns inte som att det är rätt för mig..
 
Det är just facken som har karens. Så du inte bara kan gå med när det blir bråk med AG

Edit: Olika fack har lite olika regler. Vissa har bara att du inte kan få stöd från dem under en redan pågående konflikt. Värt att kolla upp iaf.

Det har jag aldrig hört. Verkar lite konstigt kan jag tycka.. Jaja, kommunal har jag sagt upp nu i varje fall. De var så otrevliga att jag inte ångrar mig trots karens.
 
IF metalls hemsida var ju väldigt informativ :meh: Det stod inget vettigt alls som jag kan ha nytta av.

Nej, det får nog bli unionen trots att de krånglar med medlemskapet.
 
Det har jag aldrig hört. Verkar lite konstigt kan jag tycka.. Jaja, kommunal har jag sagt upp nu i varje fall. De var så otrevliga att jag inte ångrar mig trots karens.

Det är för att folk inte plötsligt hamnar i konflikt och sedan skriker på facket. Det många inte tänker på är att facket jobbar för enbart sina medlemmar inte alla på samma arbetsplats.
 
Det många inte tänker på är att facket jobbar för enbart sina medlemmar inte alla på samma arbetsplats.

Det här har jag funderat på. Hur funkar det som bemanningsnisse? Jag kan ju inte gärna byta fackförbund varje gång jag byter arbetsplats..

IF metall verkar inte ha avtal med kompetensföretagen, tror jag. Så de går bort. I och med att jag kan få uppdrag som kontorsnisse känns de inte helt rätt i längden.

Pratade med några kollegor, också från bemanning men andra företag. Två hade gått ur facket och en var med i unionen men var inte nöjd med den hjälp hon fått hittills.
Nu är jag ännu veligare.. Jag vill vara med i facket men jag vill också känna att det ger något.
 
Det här har jag funderat på. Hur funkar det som bemanningsnisse? Jag kan ju inte gärna byta fackförbund varje gång jag byter arbetsplats..

IF metall verkar inte ha avtal med kompetensföretagen, tror jag. Så de går bort. I och med att jag kan få uppdrag som kontorsnisse känns de inte helt rätt i längden.

Pratade med några kollegor, också från bemanning men andra företag. Två hade gått ur facket och en var med i unionen men var inte nöjd med den hjälp hon fått hittills.
Nu är jag ännu veligare.. Jag vill vara med i facket men jag vill också känna att det ger något.

Så länge du håller dig inom ungefär liknande arbetsområden så brukar det inte vara några problem, särskilt som de som hyr in oftast har kollektivavtal med de störa förbunden som Vision och Unionen. Upplevelsen av vilken hjälp och stöd man fått av facket är, har jag upplevt, mycket subjektivt och skiftande beroende på hur starkt det lokala facket är. Som jag sa i en tidigare tråd, facket är som toapapper, något man inte tänker på förrän det inte finns och då är det mindre katastrof 😁

Det man inte heller ska glömma är att om allt går åt helvete och du blir sjukskriven och är arbetslös, är du inte med i ett fack så kan du få problem med hur mycket du får ut.
 
Jaha, unionen fick jag inte vara med i. Vad gör jag då? :arghh:
Metall känns fel, handels känns fel. Kommunal är helt fel. Seko, fel.

Vad gör jag?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Monkie
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 639
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva lite råd kring hur ni hade gjort i min situation. Jag har ett bra jobb, med bra lön och bra chef. Härliga kollegor och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 817
Senast: Voeux
·
Skola & Jobb Jag jobbar kommunalt 80%, nu har min arbetsplats sökt pengar till ett projekt och min chef har bestämt att jag ska ta det projektet...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Hedblomster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp