Vilket foder ska jag välja??

P

Pippi86

Jag har en hund som har svårt att hålla vikten.
Vi har provat diverse märken på markaden i den billigare prisklassen..
Problemet är att han inte äter tillräckligt såvida jag inte "leker med maten" då äter han. Dvs ger kommandon och han får maten som godis.

Blandar jag blötmat samt torrfoder äter han jättebra men blir mindre bra i magen då han fiser illa samt att avföringen inte alls är i fast form.

Jag söker ett foder

* som hunden äter, så han kan hålla hullet.
*Som gör att han får en bra tarmflora
*Som har ett bra pris.
*som är lättillgängligt..

Jättetacksam för svar..
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

Jag använder Nutra Nuggets och det kostar 249 kr för 7,5 kg vilket är ett helt ok pris tycker jag. Man ger inte så mycket av det så för min lille på 14 kg räcker 7,5 kg i ca 1,5 månader.
Den finns i olika sorter beroende på hundens behov och aktivitets nivå.
Det var det enda fodret min förra hund verkligen åt och han var svårfjäskad, han åt inte ens godis.

Jag köper i djuraffären så lätt tillgängligt är det men det beror ju på var man bor.

Min gamla hund hade väldigt känslig mage men han blev aldrig dålig i magen av det här fodret.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

Jag vet inte om du provat robur? Det funkade min kräsna, svårfödda hund med känslig mage bra på ända tills han blev allergisk mot kyckling :/ (jag använde deras högenergifoder då, 30/20 i protein och fett.
Stort plus att det är svensk oxo tycker jag! Finns på typ alla granngården och på nästan alla djuraffärer.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

Jag ger min hund Doggy och det är väl bland de billigaste alternativen? Min hund är superfin både i pälsen och i hullet och har aldrig haft problem med magen. Han äter även rester från oss så han får i sig vanlig mat också.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

magnussons meat & biscuit är ett premiumfoder som finns på ica maxi. det kostar ca 450 kr/15 kg och är nog det allra bästa fodret som går att köpa i matbutiker. men vad spelar tillgängligheten för roll när foderbilen finns? här får du det hemkört till dörren för en futtig 20-lapp.

om din hund inte äter så bör du ge den ett mycket energirikt foder. då håller den hullet även om den bara äter små mängder. sedan bör du förstås sluta muta den. varför i hela friden skulle den börja äta av sig själv när det blir roligare om den låter bli? jag tror faktiskt inte att jag har hört talas om en enda hund som svarat bra på "mut-metoden" när beteendet har blivit så befäst.

förutsatt att hunden är helt frisk och inte mycket mager så finns det olika tillvägagångssätt. ett är att helt sonika svälta hunden ett dygn och sedan erbjuda mat 1-2 gånger om dagen. har den inte börjat äta inom 10 min så tas skålen bort och sätts inte ner igen förrän nästa mattid. en annan är att låta skålen stå framme hela tiden och låta hunden själv välja när den vill äta. en del hundar vill t ex bara äta på natten.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

förutsatt att hunden är helt frisk och inte mycket mager så finns det olika tillvägagångssätt. ett är att helt sonika svälta hunden ett dygn och sedan erbjuda mat 1-2 gånger om dagen. har den inte börjat äta inom 10 min så tas skålen bort och sätts inte ner igen förrän nästa mattid. en annan är att låta skålen stå framme hela tiden och låta hunden själv välja när den vill äta. en del hundar vill t ex bara äta på natten.

Jag håller helt med dej, börjar man muta så blir det inte bra. Båda mina hundar har ätit mest på natten, den ene åt inte alls när någon var vaken så med honom fungerade ju inte tio minuters metoden.

Ett annat tips till Ts är att stoppa lite av maten i en vanlig flaska, det är roligt att leka fram maten och vid tillfälliga problem så kan det fungera bra.
Det viktiga är dock att inte hålla på att byta mat hela tiden utan när man har hittat ett foder som innehåller det hunden behöver så håller man fast vid det. Att byta foder innebär både påfrestning på magen och risk för att hunden utvecklar allergier mot olika proteiner.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

Du har inte funderat på något färskfoder då?

Annars brukar det funka att kasta ut maten på marken och hunden får leta.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja??

Kanske är det miljön som spökar - inte bara maten!?
För oss var det så.
Det tog ett år för min hund innan den fick "trygga" matvanor och kunde hålla vikten.
(Omplacerades, 5 år gammal.)
Jag blötte, jag fjäskade med ost å leverpastej, gav b-vitaminer etc...

Nu funkar det äntligen!
Royal Canin Adult 23. Lite dyrare.
MEN, det som vände vårt problem var att vi skapade fasta rutiner.
Och att ungarna höll sig borta från matskålen.
Hans låga rang inbillade honom att det var de som skulle ha maten!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 566
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 774
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp