Vilket försäkringsbolag???

Nej det finns ingen praxis heller, just för att folk har så olika förutsättninhar och motiv med att lämna hästen på foder. Tror man att det finns en praxis och aggerar utifrån det så lär det bli mycket konfliter då motparten förmodligen inte har samma "praxis" i åtanke.

Jag förstår överhuvudtaget inte kommentaren om medryttare, vad jag vet finns där ingen praxis heller.

Jag vet inte riktigt hur du läser eller vill läsa nu ?

Du håller nog med om att vid kontrakt skrivning av vad det nu är för objekt /situation osv så finns det grundläggande baspunkter att ha i beaktning beroende på vad det nu gäller ?

Dina åsikter om att medryttare bör betala /stå på kontrakt var det som avsågs eftersom de annars skor sig på att nyttja ngn annans häst osv , enligt dig .

Men känns lite gravt som att vi nu allmänt inte diskuterar utifrån TS eller ämnet som sagt så nog om detta i denna tråd kanske .

Jag är allmänt förskonad från konflikter du tar upp i olika situationer . Har du haft många sådana ? Själv känner jag en hel drös där det uppstått konflikt pga inga avtal eller avtal som snickrats ihop i god tro utan praxis grunderna osv .
 
Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt hur du läser eller vill läsa nu ?

Du håller nog med om att vid kontrakt skrivning av vad det nu är för objekt /situation osv så finns det grundläggande baspunkter att ha i beaktning beroende på vad det nu gäller ?

Dina åsikter om att medryttare bör betala /stå på kontrakt var det som avsågs eftersom de annars skor sig på att nyttja ngn annans häst osv , enligt dig .

Men känns lite gravt som att vi nu allmänt inte diskuterar utifrån TS eller ämnet som sagt så nog om detta i denna tråd kanske .
Och i min värd så är den grundläggande ståndpunkten att man bör avtala vad som gäller vid sjukdom/skada, inte att praxi är den som gäller och så menar man olika för att man har olika idé om vad som är praxis.

Du har för övrigt missuppfattat mig totalt om medrytteri, där anser jag att folk får bestämma själv utifrån sina förutsättningar, men framförallt finns det inte någon praxis där heller vad som gäller.
 
Glömde att informera om att hästen är oförsäkrad hos ägaren.
Agria och If har ni nämnt. Fick ett tips om "Dina Försäkringar". Något som vet något om dem? Eller ska man helt enkelt försöka avtala bort ansvar/kostnader över x kr? Misstänker att det kanske inte är det lättaste.
 
Jag skulle ta en A2 försäkring med accident- för att täcka ev skador som hästen åstakommer. Om det är möjligt- och så skulle jag kolla vad mitt hemförsäkringsbolag tar. Skulle dock vara noga att skriva in i fodervärdsavtalet vad hästägaren förväntar sig. Har själv en gammal häst utlånad på foder- där betalar jag försäkringen, Tror det är viktigast att man är överrens för vad står vem och hur mycket ska behandlas överhuvudtaget... Och vad gör man om olyckan är framme...
 
Eller ska man helt enkelt försöka avtala bort ansvar/kostnader över x kr? Misstänker att det kanske inte är det lättaste.[/QUOTE]
Det tror jag på! Kom överrens vad som gäller- ägaren vet ju själv att hästen är gammal- kom överrens om skötsel och träning också.
 
Glömde att informera om att hästen är oförsäkrad hos ägaren.
Agria och If har ni nämnt. Fick ett tips om "Dina Försäkringar". Något som vet något om dem? Eller ska man helt enkelt försöka avtala bort ansvar/kostnader över x kr? Misstänker att det kanske inte är det lättaste.
Du ska avtala det oavsett om du får/kan försäkra eller inte, du kommer i bästa fall få en försäkring som täcker skador från yttre våld samt kolik och långt ifrån en heltäckande försäkring.
 
Har kollat lite mera - resultatet:

AIG - fastnade i telefonkö, troligen har de inget av hemsidan att döma
Dina försäkringar - JA
Folksam - ej över 17 år
Nordea / If - ej över 16 år
Trygghansa / Sveland - ej över 16 år
Gjensidige Försäkring - fastnade i telefonkö, troligen har de inget av hemsidan att döma
Länsförsäkringar / Agria - JA
Resurs Bank- fastnade i telefonkö, troligen har de inget av hemsidan att döma
Tycks som om jag är begränsad till Agria och Dina försäkringar. Om jag jämför dessa via http://bankforsakring.konsumenternas.se/forsakring/djur/hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar så ser de ju snarlika ut. Kanske ett aningens plus för Dina Försäkringar.
Har googlat och inte hittat mycket mera. Något annat förslag?
 
Vi hade Dina försäkringar som hemförsäkring på lantstället. Det var superlångsamt handläggning, som tur var gjorde det inget eftersom huset stod mkt tomt ändå. Men det kan ha varit pga den enskilde handläggaren. Och som sagt en annan typ av försäkring. Men vi har bytt försäkringsbolag efter det.
 
Har kollat lite mera - resultatet:

AIG - fastnade i telefonkö, troligen har de inget av hemsidan att döma
Dina försäkringar - JA
Folksam - ej över 17 år
Nordea / If - ej över 16 år
Trygghansa / Sveland - ej över 16 år
Gjensidige Försäkring - fastnade i telefonkö, troligen har de inget av hemsidan att döma
Länsförsäkringar / Agria - JA
Resurs Bank- fastnade i telefonkö, troligen har de inget av hemsidan att döma
Tycks som om jag är begränsad till Agria och Dina försäkringar. Om jag jämför dessa via http://bankforsakring.konsumenternas.se/forsakring/djur/hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar så ser de ju snarlika ut. Kanske ett aningens plus för Dina Försäkringar.
Har googlat och inte hittat mycket mera. Något annat förslag?
Vet inte om du har fått ett felaktigt besked men Dina nytecknar inte hästar över 15 år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: tanten
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 923
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp