Bukefalos 28 år!

Vilket fordon ska vi satsa på?

eldkyss

Trådstartare
Vi behöver investera i en maskin på gården som ska kunna vara lämplig till följande: Mocka ur djupströbädd, förflytta storbalar med hösilage mm. Vad bör man skaffa då?
 
Endera skaffar man en traktor, eller så skaffar man en kompaktlastare...

Vi har en fyrhjulsdriven 80 hästars Valmet/Valtra från 1996 med en Quicke frontlastare från 2010. Traktorn används till att köra fram rundbalar till hästarna och fåren med balklämma, till att köra vår betesputs (slagklippare), gräsharv, och vändare/strängare. Vi flyttar snö, grus, ved, gödsel, byggnadsmaterial m.m. med stor skopa, gödselgrep och pallgafflar. Och så drar vi vedvagn i skogen och tippkärra med traktorn. Ibland lånar vi andra traktorredskap och kör själva, men oftast lejer vi för gödselspridning, plöjning, harvning och sådd, och för slåtter och rundbalning eller småbalspressning.

En jordbrukstraktor med frontlastare är mycket mångsidigt användbar, men har man inte väldigt stor takhöjd och rejäl yta för att manövrera på, så är den för stor för att mocka ur djupströbädd.

Bl.a. för att mocka djupströbädd, så köpte vi för några år sedan en kompaktlastare (en Avant 420). Den är liten och smidig, "vänder på en femöring", och kommer in genom en dörr som är 125 cm bred.
Den har vi till att mocka ur djupströbäddar (vi har tre stycken stora i dagsläget) i, vi röjer snö med skopa och snöblad, plockar sten på åkern, kör ut vatten, foder, eller annat tungt, finmockar hästarnas vinterhage på våren, harvar gårdsplan (m.m.) med ATV-harv, och lyfter och flyttar både det ena eller det andra, med skopa, pallgafflar, krokodilgrep m.m. Vi drar också vid behov material (t.ex. stängselstolpar, eller foderhäckar eller vattenkar) efter kompaktlastaren, i ett vanligt obromsat bilssläp.
Vi har oerhört stor nytta (och glädje) av kompaktlastaren, och skulle absolut inte vilja vara utan den!

Det går också utmärkt att köra storbalar med hö eller halm med den, och lätta (=torra) hösilagebalar med balspjut. Men den orkar inte de lite blötare balarna! Och det får inte vara alltför lerigt eller djup snö.

Ska man ha en kompaktlastare som verkligen klarar att köra ut tyngre storbalar i t.ex. en lerig hästhage, så måste man skaffa en större modell av kompaktlastare än vår (oavsett märke).

Även små traktorer (40-50 hk) blir väldigt stora, när man ska mocka ut en djupströbädd, och de där små traktorerna, blir tyvärr väldigt klena när det gäller att köra ut storbalar...Vi hade en sådan lite mindre traktor (50 hk) tidigare,men den var för klen för att orka storbalarna, samtidigt som den inte tog sig in i fårstallet för att gödsla ut...

Så det är svårt att ge ett vettigt råd.

Under utfodringssäsongen så kör fram 2-3 rundbalar till hästar och får per vecka, traktorn tar sig fram oavsett underlag och väder, även med riktigt tunga (=blötare) storbalar. Och utfodringen måste ju bara fungera! Djuren ska ju mat varje dag!
Skulle vi bara ha en kompaktlastare och ingen traktor, så skulle vi behöva gå upp rejält i storlek för storbalarnas skull, och då skulle vi tappa manövrerbarheten i trånga utrymmen, och inte ha något vettigt att köra med på åkrarna och i skogen. Och just vi har för mycket djupströbädd, för att hyra kompaktlastare, eller leja bort.

Hade vi bara en, inte alltför stor djupströbädd, så skulle jag nog kunna tänka mig att "bara" ha traktorn, och så hyra en kompaktlastare över en helg för att gödsla ut.
Observera då, att när vi tar ut djupströbädden, så tömmer vi kompaktlastarens skopa eller krokodilgrep, till tippkärran, som dras av traktorn och töms på gödselplattan eller på en gödselstuka på en åker...

Så jag tror att traktorn är viktigast! Och den ska vara tillräckligt stark för att orka lyfta även stora balar, och helst fyrhjulsdriven.
 
Mitt intryck, utan att själv äga, är att man verkar komma väldigt långt med en mellanstor midjestyrd kompaktlastare. Min nuvarande stallägare använder en till allt förekommande - flytta fullstora rundbalar med hydraulgrip, flytta gödsel, harva ridbana/-hus, snöröjning mm. Maskinen är relativt smal och smidig, och skulle absolut funka inne i ligghall om det behövdes. Den är fyrhjulsdriven och har god framkomlighet, och mitt intryck är att midjestyrda kompaktlastare är betydligt snällare mot marken än vad stelaxlade (typ Bobcat) och larvmaskiner är. Sen är den förstås inget man tar ut i skogen, eller om man har rena jordbrukssysslor.
 
Där jag har hästen använder de en liten Avant för allt det du nämner. Används för att köra ut foder och vatten, mocka ur lösdriftsbäddarna, köra in foderbalar, sladda ridbanan, ploga, flytta hästtransporterna om någon är i vägen osv. Verkar vara grymt smidig!
 
Där jag har hästen använder de en liten Avant för allt det du nämner. Används för att köra ut foder och vatten, mocka ur lösdriftsbäddarna, köra in foderbalar, sladda ridbanan, ploga, flytta hästtransporterna om någon är i vägen osv. Verkar vara grymt smidig!

Öhhh, jag har "en liten Avant", och jag kan garantera, att man måste upp i storlek till de tämligen "stora", alltså 600-serien, om man vill flytta ensilagebalar som väger mer än 350-400 kg per styck.

Jag har haft en Avant 528 (storleken ett snäpp större än min) på lån en tid, den orkar inte heller köra fram stora, tynga, balar i lera eller djup snö.

Om man inte är säker på vad man ska göra, och hur mycket, så tycker jag prislappen på kompakt/minilastare som t.ex. Avant eller Norcar, är väldigt hög.

En ny maskin som orkar de tyngre balarna, kostar kring 300.000 - 350.000 kronor. Begagnat är svårt att hitta, och är endera slutkört och därför billigt, eller ligger väldigt nära nypriserna.

För 150.000 -200.000 kronor får man en bra fyrhjulsdriven traktor med frontlastare. Som fixar allt utom att mocka ut ströbäddar i trånga utrymmen.

Sedan har man många tusenlappar kvar för att hyra en Avant för att mocka med, och prova vilken storlek man egentligen behöver.
Man hyr en Avant (eller liknande) över en helg för ca 2000 kr.
 
Öhhh, jag har "en liten Avant", och jag kan garantera, att man måste upp i storlek till de tämligen "stora", alltså 600-serien, om man vill flytta ensilagebalar som väger mer än 350-400 kg per styck.

Jag har haft en Avant 528 (storleken ett snäpp större än min) på lån en tid, den orkar inte heller köra fram stora, tynga, balar i lera eller djup snö.

Om man inte är säker på vad man ska göra, och hur mycket, så tycker jag prislappen på kompakt/minilastare som t.ex. Avant eller Norcar, är väldigt hög.

En ny maskin som orkar de tyngre balarna, kostar kring 300.000 - 350.000 kronor. Begagnat är svårt att hitta, och är endera slutkört och därför billigt, eller ligger väldigt nära nypriserna.

För 150.000 -200.000 kronor får man en bra fyrhjulsdriven traktor med frontlastare. Som fixar allt utom att mocka ut ströbäddar i trånga utrymmen.

Sedan har man många tusenlappar kvar för att hyra en Avant för att mocka med, och prova vilken storlek man egentligen behöver.
Man hyr en Avant (eller liknande) över en helg för ca 2000 kr.
Tyvärr vet jag inte vilken modell Stallägaren har. I mina ögon är den liten jämfört med en traktor eller liknande, och den klarar jag tunga ensilagebalar och ta sig fram i lervälling. Den stora traktorn används extremt sällan i vårt stall, eftersom Avanten klarar det mesta :).
 
Tyvärr vet jag inte vilken modell Stallägaren har. I mina ögon är den liten jämfört med en traktor eller liknande, och den klarar jag tunga ensilagebalar och ta sig fram i lervälling. Den stora traktorn används extremt sällan i vårt stall, eftersom Avanten klarar det mesta :).
Javisst är en Avant (oavsett storlek) bra mycket mindre än en jordbrukstraktor på 80-90 hk!

Min poäng är, att har man en gård, om än liten, så finns det oftast många saker som behöver göras, där traktorn är mycket mer mångsidig.

Det går oftast att klara sig med en traktor på 70-90 hk med frontlastare, och sedan leja hjälp eller hyra maskin för särskilda saker som mockning av ströbädd.

Att putsa flertalet hektar betesmark med Avanten skulle vara ineffektivt, och eftersom Avanterna inte har kraftuttag och trepunktslyft, så kan man inte använda dem till att köra jordbruksredskap med.
De kan inte heller dra tunga släp, t.ex. en stor tippkärra fylld med gödsel eller grus, utan man kan bara dra ungefär 1 ton med dom.
Jag tycker alltså att Avanten är suverän, t.ex. är det rent ut sagt roligt att röja snö med den, det går lätt, det blir fint, och det går att ta sig fram på trånga ytor, gårdsplanen och gångar blir så fina. Men ska vi röja en längre sträcka, t.ex. röja någon av våra skogsvägar, då är det traktorn som är bättre och snabbare.

Så kan man bara ha en maskin, kanske för att man bara har råd att köpa en maskin i taget, så skulle jag börja med att köpa traktor.
För hur trist vore det inte, om de storbalar man har, är för tunga för att kunna hanteras med den maskin man har...
 
En tvåhjulsdriven traktor är inte att förakta heller, lite lägre i pris till samma skick och gör mycket jobb även om den har sina begränsningar givetvis.
 
Vi behöver investera i en maskin på gården som ska kunna vara lämplig till följande: Mocka ur djupströbädd, förflytta storbalar med hösilage mm. Vad bör man skaffa då?

Vi har en äldre bakhjulsdriven traktor. Vi slår ängar, flyttat jord, kört snö, flyttat rundbalar mm den klarar det mesta vi ber den om. Har ingen djupströ bädd. Men bekanta har djupströbädd till sina ungdjur de hyr typ en liten maskin varje vår för att mocka ut de bäddarna.

Ny traktor 4 hjulsdriven runt en mille i inköpspris. O beroende på utrustning. Beror helt på hur mycket pengar ni vill lägga på traktor eller för maskin ni vill ha.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag gör en vild chansning då jag själv inte lyckas hitta en sådan bok. Min 10 åring ska få en faktabok med dinosaurier som är kopplad...
Svar
15
· Visningar
1 008
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 139
Senast: Puffindog
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 833
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp