Vilket grovfoder ska jag välja?

Zevzan

Trådstartare
Vi får tillgång till att önska grovfoder till våra hästar. Rörflen eller vanligt hösilage.
Vet ej hur man får in bilder här? För vi har bild på analyserna.

Vi tränar 5 dagar I veckan mer eller mindre hårt. Skulle vilja att han lägger på sig lite muskler. Tänkte då vad är det viktigaste att kolla efter? Ska torrsubstansen vara hög eller låg?

Han gick på hösilage förra vintern och det funkade rätt bra men lite rund om magen. Tänkte jämföra årets analyser med de vi hade då.

Men som sagt vill vi underlätta för att bygga muskler. Så vad är det jag ska kolla efter?

Han går också utan täcke 99%
 
Vi får tillgång till att önska grovfoder till våra hästar. Rörflen eller vanligt hösilage.
Vet ej hur man får in bilder här? För vi har bild på analyserna.

Vi tränar 5 dagar I veckan mer eller mindre hårt. Skulle vilja att han lägger på sig lite muskler. Tänkte då vad är det viktigaste att kolla efter? Ska torrsubstansen vara hög eller låg?

Han gick på hösilage förra vintern och det funkade rätt bra men lite rund om magen. Tänkte jämföra årets analyser med de vi hade då.

Men som sagt vill vi underlätta för att bygga muskler. Så vad är det jag ska kolla efter?

Han går också utan täcke 99%
Torrsubstansen är för en normal häst det du minst behöver tänka på. Den har mest betydelse om man fodrar med våg och ska ha ett visst antal kilo.
En häst som behöver bygga muskler behöver protein som byggstenar. Men man måst också hålla lite koll på energin som finns i fodret. För att hästen ska kunna bygga muskler utan att bli för fet så tittar man på kvoten som man får om man delar mängden protein med energin.
Så utan att veta vad du har för analyser är det svårt att säga vad du ska välja. Men behöver hästen bygga muskler bör det vara ett foder med mycket protein.
 
Rörflenet hade lite mer protein och lite mindre energi och hösilage hade liite mindre protein men lite mer energi.

Men vet inte hur det är med hästar och att få i sig för mycket protein?
Omvandlas det till fett som för oss människor? Eller försvinner överskottet?:/
 
@Zevzan min reflektion utifrån dina frågor är att det vore bra för dig att läsa på om rörflen och grovfoder allmänt . Du får mycket basic svar på att göra det .
 
Har försökt läsa men fattar aldrig något alls bara rörigt :down:
Enkelt sagt så behöver hästen energi, protein, mineraler och vitaminer. Hästen går upp vid för stor giva energi och protein och ner av för liten giva energi och protein. Alltså precis som oss människor. Behoven av allt det måste uppfyllas för att hästen ska må bra och mineralerna måste dessutom vara i balans.

Ett överskott av energi och/eller protein lägger sig som fett men proteinöverskott från grovfoder är inte farligt för hästen annars. Proteinöverskott från kraftfoder däremot är farligt och kan göra hästen sjuk.

Du behöver veta hästen vikt, hull, om hästen är svår, lätt eller normalfödd och vilket arbete hästen utför för att veta hur mycket hästen har behov av. När man räknar första gången så utgår man alltså ifrån tabeller och sedan justerar man foderstaten utefter hur hästen svarar. När man har hittat hästens behov så sparar man de siffrorna så att man kan använda dem igen till nästa säsong.

Här finns mycket att läsa http://www.hästsverige.se/ där kan du också räkna ut en enklare foderstat så att du får ett hum om hur det fungerar att räkna foderstater.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp