Bukefalos 28 år!

Vilket hjälpmedel?

Varför sitter handtagen på rullatorer så långt ner? Tycker alla gamla går helt böjda för att nå handtagen. Ser väldigt oskönt ut.
Det är lättare att resa sig upp från en stol eller säng om handtagen inte sitter för högt upp. Och många får ju lite mer av en framåtlutande gång desto äldre man blir.
Men håller med om att många nog kunde höja sina handtag lit för att få en rätare hållning. Men framförallt handlar det om trygghet.
 
Varför sitter handtagen på rullatorer så långt ner? Tycker alla gamla går helt böjda för att nå handtagen. Ser väldigt oskönt ut.
En del gör det väl för att de är krokiga, så handtagen anpassas efter det.
Men jag tycker också det verkar som onödigt lågt för fler än nödvändigt.
Jag tycker de verkar sitta lite glest också för en del damer av mindre modell.

Jag undrar om inte vinkeln på handtaget är lite knäpp och uppmuntrar till att greppa mer ovanifrån? Borde vara mer ergonomiskt att ha dem lite utåtvinklade så man kan ha rak handled. Speciellt om man lägger tyngd på.
 
En del gör det väl för att de är krokiga, så handtagen anpassas efter det.
Men jag tycker också det verkar som onödigt lågt för fler än nödvändigt.
Jag tycker de verkar sitta lite glest också för en del damer av mindre modell.

Jag undrar om inte vinkeln på handtaget är lite knäpp och uppmuntrar till att greppa mer ovanifrån? Borde vara mer ergonomiskt att ha dem lite utåtvinklade så man kan ha rak handled. Speciellt om man lägger tyngd på.
Jaaa! De är ju helt anpassade efter män! Vill utveckla en rullator som inte är från stenåldern. Nästa företagsidé kanske 😂
 
Det är lättare att resa sig upp från en stol eller säng om handtagen inte sitter för högt upp. Och många får ju lite mer av en framåtlutande gång desto äldre man blir.
Men håller med om att många nog kunde höja sina handtag lit för att få en rätare hållning. Men framförallt handlar det om trygghet.
Skulle ju ändå kunna utformas på ett bättre sätt. Blev sugen på att skissa på en bättre modell nu haha 🙈
 
Men den måste vara så stor att den blir ohanterlig så fort du inte är ute och promenerar på gatan? Måste inte de som använder den antingen klara gången inne antingen på egenhand eller med andra smidigare hjälpmedel ändå?
En utomhusmodell ser mer ut åt detta hållet. Lika robust. Tycker den verkar tryggare att styra med.

f18b5803-f542-4fc4-a0bf-47afedbff983_large.jpg
Med tre hjul måste du ha balans nog att hålla balansen på både dig själv och sparkcykeln. Med fyra hjul får du istället hjälp med att hålla balansen. Där i ligger skillnaden.
 
Med tre hjul måste du ha balans nog att hålla balansen på både dig själv och sparkcykeln. Med fyra hjul får du istället hjälp med att hålla balansen. Där i ligger skillnaden.
En vettig trehjuling välter väl inte heller? Om du inte svänger tvärt i en nerförsbacke eller något, men då bör man kunna välta även med fyra hjul?
Däremot kan man göra fronten brantare och fortfarande ha balans i konstruktionen. Så det går nog att göra den kortare och fortfarande "idiotsäker" i modellen. Om meningen är att de inte bara ska användas ute utan även manövreras runt inne i butiker odyl. så blir nog det ett avgörande argument.
 
En vettig trehjuling välter väl inte heller? Om du inte svänger tvärt i en nerförsbacke eller något, men då bör man kunna välta även med fyra hjul?
Däremot kan man göra fronten brantare och fortfarande ha balans i konstruktionen. Så det går nog att göra den kortare och fortfarande "idiotsäker" i modellen. Om meningen är att de inte bara ska användas ute utan även manövreras runt inne i butiker odyl. så blir nog det ett avgörande argument.
En trehjuling välter lättare än en fyrhjuling. Visst kan man välta med en fyrhjuling med men det krävs bra mycket mer för det än med en trehjuling. Det avgörande argumentet är den specifika individens problem, inget annat.
 
Varför sitter handtagen på rullatorer så långt ner? Tycker alla gamla går helt böjda för att nå handtagen. Ser väldigt oskönt ut.

Handtagen på rollatorn ställas vid utprovningen in av erfaren personal efter person så att de är på rätt höjd. Sitter handtagen för högt kan det bli spänningar i axlarna och sitter de för lågt så blir personen kutryggig. Att många går med böjd rygg beror på att de har fel teknik, de går helt enkelt för långt ifrån rollatorn. Tanken är att en ska gå nära för att få bästa möjliga stöd.

/Jobbar med hjälpmedel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp