Vilket kök ska man välja?!

Rumpnissen

Trådstartare
Jag och sambon står i begrepp att byta kök. Köket idag är från 70-talet och kommer blåsas ut helt och fullt. Spis, diskho, kyl och frys ska flyttas, en vägg ska rivas. Det finns inte mycket av det gamla vi vill ha kvar helt enkelt.

Vi har åkt runt och tittat en del och är ganska förvirrade, minst sagt. vi vill ha ett kök som håller resten av livet. Sen kanske man vill byta luckor/kakel om 20 år men det är ju en mindre renovering.

Vi har tittat på kvik och hth - där fanns inget som föll oss i smaken. Marmodal hade ett par kök vi definitivt kan tänka oss. I helgen ska vi förmodligen titta på tibrokök, ballingslöv och kungsäter. Finns det något annat vi inte ska missa?

För och nackdelar? Vad ska vi passa oss för? Vet någon hur ovanstående märken ligger i pris i förhållande till varandra?

Vi vill ha ett klassiskt och tidlöst kök, minst 95 cm hög arbetsbänk, glasluckor på överskåpen (till viss del, ej frostade), resten av våra krav kan nog lösas av de allra flesta märken. Vi är ganska dåliga på det här med köksplanering så vi behöver ha hjälp av en mycket duktig köksplanerare.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Mina föräldrar satte in ett IKEA-kök 1978, det är fortfarande fint. Förvisso har de massiva luckor osv, men om man tar hand om köket tror jag att de flesta köken håller ett bra tag:)
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Jag är kanske väldigt skeptisk, men jag har aldrig sett IKEA som ett alternativ... Dels tycker jag det mesta krånglar när man har med IKEA att göra och då har jag bara köpt vanliga möbler och garderober innan. Sen har jag också hört att deras köksplanerare inte är så jätteduktiga, men det kanske inte ligger så mycket sanning i det.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Jag vet faktiskt inte, IKEA 1978 och IKEA 2013 är ju säkerligen inte alls samma sak:) Vi har IKEA-kök i vår lägenhet som vi bor i nu, som vi har kompletterat och det var inte särskilt komplicerat så jag har inte någon aning om man ska köpa komplett kök.

Men jag tror att det finns mycket bättre! Där jag arbetade förut köpte vi in 2 Ballingslövkök som var väldigt fina. Det var väldigt enkelt att utarbeta tillsammans med företaget och eftersom det är mer eller mindre offentliga utrymmen slits de mer än ett privat kök. 5 år senare ser köken fortfarande mycket fräscha ut.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Attans att den närmsta återförsäljaren finns 13 mil bort för köken var mitt i prick! Kan vara ett alternativ om vi inte hittar något annat!
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Jag är kanske väldigt skeptisk, men jag har aldrig sett IKEA som ett alternativ...
IKEA har flera år på raken vunnit priser för sina kök. Främst är det stommarna som har varit exceptionellt bra.

Men det är klart att köper man IKEA så får man köpa IKEA sen eftersom deras kök normalt sett inte går att sätta ihop med andra kök. Å andra sidan är nog IKEA det företaget som ligger bäst till att faktiskt finnas kvar om 20-30 år också, medan mycket kan hända de andra kökstillverkarna. Dessutom är IKEA enormt bra på service och ingenting tar tid. Vi har bekanta som köpt kök hos Kvik och fick vänta i över 6 månader på sitt kök.

Vi har ett kök från Marbodal och det är från 1998. Fortfarande jättefräscht och fint i stommarna!! Men luckorna har vi lackerat om.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Dels tycker jag det mesta krånglar när man har med IKEA att göra och då har jag bara köpt vanliga möbler och garderober innan. Sen har jag också hört att deras köksplanerare inte är så jätteduktiga, men det kanske inte ligger så mycket sanning i det.

Jag har bara positivt att säga om IKEA-kök. Deras planeringsverktyg funkade bra för oss, och allt stämde till punkt och pricka. Då var det en del mått som var precis på håret och inte fick bli fel, men köket satt som ett smäck :)
Och jag uppfattade i alla fall den tjejen som hjälpte oss som väldigt kunnig, det var vissa av mina förslag som hon förklarade inte var så bra, men presenterade alternativ och löste alltihopa.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vill du ha köket resten av livet och lite till så hade jag köpt ett kök i massivt trä, även stommarna ska vara i massivt trä.
Helt klart bäst kvalité, snyggast och härligast känsla istället för papier-maché kök som inte är lika härligt.
Visst det är snyggt när det är nytt men inte sen.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Det verkar vara ytterst svårt att få tag på massiva stommar, oftast är det spånskiva med fanér utanpå och där är det ju så att går det bort en fanérbit så blir det aldrig lika fint igen.
Vi gjorde så att vi kunde bygga om våra redan befintliga massiva stommar och köpte då till massiva luckor från ett snickeri. En rätt billig lösning jämfört med ex.vis Kvänumpriser (som är hutlösa) och man kan få precis den luckan man önskar. Kan också rekommendera granitskiva, ger också en väldigt fin finish. Där kollade vi med olika bolag och det blev betydligt billigare än att köpa genom ett köksföretag.

Jag skulle nog kontakta ett lokalt snickeri som kan komma och mäta för att sedan ge er en offert som ni kan jämföra med andra företag.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi kikade på de flesta kök som du tittat på, satte oss och planerade ett kök med kvik men dom ritade exakt samma kök vi hade ritat upp själva med Ikeas planeringsverktyg. Alltså kom dom inte med något nytt.

Vi planerade hela köket själva hemma och sedan åkte vi till Ikea och satte oss där med en i personalen och dom tyckte vi hade lagt upp ett bra kök. Dom kom med lite tips och idéer. Hjälpte oss se så måtten stämde så allt fick plats. Dom beställde allt till oss direkt, la in order för bänkskivan och gav oss en lista på precis allt vi skulle ha.

Vi åkte sedan dagen efter och skulle köpa det som fanns på lager. Allt fanns hemma utom en dörr till ett högskåp men det la dom en order på så den skulle komma med bänkskivan som skulle levereras 3 veckor senare.
Den kom i onsdags precis enligt planen.

Jag har inget att klaga på. Allt har funkat kanonbra!

Vi beräknar att sätta ihop köket inom en vecka eller två. Måste få klart allt förarbete i köket först så jag kan ännu inte uttala mig om hur det är att sätta ihop det.

Men dom har varit väldigt smarta och gett oss en lista på allt vi har hemma och sedan skrivit exakt vilka nummer det står på kartongerna som tillhör vilket skåp. Så det är bara att hitta rätt kartonger och sätta ihop skåpen :)
Slipper man krånglet med att försöka hitta allt själv.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Nej det är inte så svårt att få tag i massiva stommar om man vänder sig till rätt företag, men Ikea, HTH osv har ju inte det.
Men det är ju relativt dyrt så de flesta är ju dumsnåla och väljer det billigare alternativet.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi har ett Kvik kök, Mano, det högblanka. Vi är supernöjda med det och har precis ritat ett till Kvikkök eftersom vi köpt nytt hus.
Tråkigt att du inte hittade något hos dem som du fastnade för, deras kök är fantastiska!

IKEA kommer väl byta ut hela sitt kökssystem nu i vår om jag inte minns fel.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Kl

Och jag har så svårt att förstå folks lovordande av Ikea-köken.

Vi har ett Ikeakök (ej insatt av oss) och hela köket tycker vi andas billigt smäck. Kan ju vara de som monterade som det var fel på men tror inte det.

"Karusellen" för kastruller känns som att den ska ramla ihop när som helst. Avdelarna för bedticklådorna släpper en gång i månaden kanske, fronten på den integrerade diskmaskinen är konstruerad så att spånskivan under exponeras för vatten etc när man tömmer och fyller. Handtaget på blandaren lossnar då och då för att gängorna är trasiga. Diskhon lutar åt fel håll där blandaren sitter. Skulle kunna hålla på ett tag till.. Vårt kök är från 2009.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Det kan ju faktiskt bero på dom som satte in det som du säger. Har aldrig varit med om att skruv och sådant lossnar från något som kommer från Ikea som jag köpt. Men visst, vissa saker har haft sämre kvalité, men likaså har annat haft bra kvalité.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Jo till viss del, men det r ju knappast de som ligger bakom konstruktionen av karusellen (vi har plockat ut den och monterat igen utan skillnad) och gängorna inne i blandaren..
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi har Skänninge kök, designkök som görs precis efter dina ömnskemål, vi är väldigt nöjda.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Då kanske det är något fel från fabriken. Finns det ingen garanti?

Vi har 25 års garanti på vårat.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vad du än väljer så ta en hel diskbänk, inte sånna infällda ho-historior. Jag håller på att få psykbryt varje gång jag diskar då vatten som hamnar utanför hon rinner rätt ner på golvet....

Det kanske är snyggt, men när ens tvååring vill leka med vatten, då får man ställa en balja på golvet som vattnet kan rinna ner i!
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi har ett kök från Ikea, ca två år gammalt. Kan hålla med någon som skrev att karusellerna i hörnskåpen är lite rangliga, men jag har bara plastburkar där så det fungerar. I övrigt tycker jag att det är bra, prisvärt, hemlevererat, allt vi beställt var med. Om man under tiden man monterar kommer på att man vill ha något annorlunda (lådor istället för skåp tex) är det bara att åka till Ikea för att handla.

Diskbänk, blandare och bänkskiva köpte vi dock inte på Ikea. Inte heller kyl, frys och diskmaskin. Men häll, ugn och Micro är från Ikea. Det är bara hällen vi är lite besvikna på, hela stekjärnet blir inte varmt utan det blir bara varmt i mitten.

Ikea byter kökssystem i början av juni, det är redan bytt i Norge och Danmark så vill man se det nya så kan man gå in på de ländernas ikea-hemsidor.

Jag vet dock inte hur köket ser ut om 20 år, men det var halva priset jämfört med andra kök (tror i och för sig hth har något i ungefär samma prisklass nu).

Vi hade ju räknat med att kunna byta luckor om de blev slitna, men nu när ikea byter kökssystem så går inte det lika lätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 181
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 398
Senast: Monkie
·
Hemmet Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster...
2
Svar
24
· Visningar
8 477
Senast: Bapelsin
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 893
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp