Vilket kök ska man välja?!

Sv: Vilket kök ska man välja?!

Fan också. Jag hatar diskbänkar, ville ha en infälld. Får tänka på detta en stund!

Jag vill inte ha ett IKEA kök. Jag litar helt enkelt inte på kvalité/konstruktion med tanke på hur IKEAS övriga sortiment är. Dessutom har vi en hel del önskemål som är ganska specifika, är osäker på om ikea kan tillhandahålla det. För oss fungerar det inte heller att "bara åka och köpa en ny del" eftersom vi har 13 mil till närmaste ikeavaruhus.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Då kanske det är något fel från fabriken. Finns det ingen garanti?

Vi har 25 års garanti på vårat.

Mycket möjligt, men om man får ett kök med kanske 5 fel liknande dessa så börjar man tro att det finns en anledning.

Garanti kanske finns, men det var varken vi eller förra ägaren som satte in köket så var sådana kvitton finns har jag ingen aning om.

Men men, det här är inte lägenheten vi ska bo i hela livet. Och jag har ju iaf lärt mig att jag inte ska köpa kök på Ikea den dagen det är dags. Men det visste jag redan innan. Inte bara för att köket känns billigt och smäckigt ut, utan främst för att inget är standard utan bara kan handlas på Ikea.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vad du än väljer så ta en hel diskbänk, inte sånna infällda ho-historior. Jag håller på att få psykbryt varje gång jag diskar då vatten som hamnar utanför hon rinner rätt ner på golvet....

Det kanske är snyggt, men när ens tvååring vill leka med vatten, då får man ställa en balja på golvet som vattnet kan rinna ner i!

Funkar det inte bättre om hon liksom är nedfälld och utan kant?

Vi är så ute så vi måttbeställde en ny vanlig rostfri diskbänk när vi gjorde om köket. Det gick på ca 10.000 och då gjordes den helt efter våra önskemål. Jag är fortfarande lika nöjd med den :-)
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi hade ju räknat med att kunna byta luckor om de blev slitna, men nu när ikea byter kökssystem så går inte det lika lätt.

Vi bytte luckor jättelätt till vårt gamla kök med platsbyggda stommar. Det kom en kille och mätte, sen kom han och skruvade upp allt. Klart! De gjorde helt måttbeställda luckor!

I förra köket lackade vi bara om allt och det var jättebilligt. De både hämtade och lämnade luckorna.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi har inte haft problem med den infällda diskhon att det rinner rakt ned på golvet.
Då har vi dessutom endast en liten ho så det borde vara enkelt att slabba utanför.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

inte vi heller, dock har vi en stor ho.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Mycket möjligt, men om man får ett kök med kanske 5 fel liknande dessa så börjar man tro att det finns en anledning.

Garanti kanske finns, men det var varken vi eller förra ägaren som satte in köket så var sådana kvitton finns har jag ingen aning om.

Men men, det här är inte lägenheten vi ska bo i hela livet. Och jag har ju iaf lärt mig att jag inte ska köpa kök på Ikea den dagen det är dags. Men det visste jag redan innan. Inte bara för att köket känns billigt och smäckigt ut, utan främst för att inget är standard utan bara kan handlas på Ikea.

Varje köksleverantör har väl sin egen standard? Inte bara IKEA? Blandare kan du ha vilken du vill till ett IKEA-kök, likaså bänkskivor och diskbänk. Ugn och häll också (nu har vi ikea där, men några kompisar har ikeakök men med electrolux ugn och häll). Det enda jag kan komma på är knepigt med Ikea-kök är kyl och frys - man får fixa lite om man inte köper kyl och frys på Ikea för det är olika höjder och skåpen passar inte riktigt, men det är inget som inte går att fixa.

Det jag tycker är bäst med ikea är att om jag behöver något nytt åker jag bara och handlar och behöver inte vänta på leveranstid från köksleverantören.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi är så ute så vi måttbeställde en ny vanlig rostfri diskbänk när vi gjorde om köket. Det gick på ca 10.000 och då gjordes den helt efter våra önskemål. Jag är fortfarande lika nöjd med den :-)

Vi måttbeställde också rostfri diskbänk - är också mycket nöjda med den (vi är nog också ute). När dottern står där och "diskar" så hamnar det mesta i hon och inte på golvet.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Ja men precis. Vitvaror passar väl alla i deras kök, inte bara deras egna?
Annars lär vi få ett stort problem för vi har inte köpt en vitvara från Ikea. Allt är från en köksbutik i stan med lite blandade märken på varorna.

Men jag får väl se om det funkar om en vecka eller två.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vad du än väljer så ta en hel diskbänk, inte sånna infällda ho-historior. Jag håller på att få psykbryt varje gång jag diskar då vatten som hamnar utanför hon rinner rätt ner på golvet....

Det kanske är snyggt, men när ens tvååring vill leka med vatten, då får man ställa en balja på golvet som vattnet kan rinna ner i!

Vi har haft så och inte haft något problem med det. Det låter mer som att eran bänkskiva lutar lite. Häller man vatten på bänken ska det inte rinna åt något håll utan bli en pöl vatten bara.
Aldrig varit med om att det rinner ner på golvet.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Varje köksleverantör har väl sin egen standard? Inte bara IKEA? Blandare kan du ha vilken du vill till ett IKEA-kök, likaså bänkskivor och diskbänk. Ugn och häll också (nu har vi ikea där, men några kompisar har ikeakök men med electrolux ugn och häll). Det enda jag kan komma på är knepigt med Ikea-kök är kyl och frys - man får fixa lite om man inte köper kyl och frys på Ikea för det är olika höjder och skåpen passar inte riktigt, men det är inget som inte går att fixa.

Det jag tycker är bäst med ikea är att om jag behöver något nytt åker jag bara och handlar och behöver inte vänta på leveranstid från köksleverantören.

Nej alla tillverkare har inte egen standard, det är just det som är poängen.

Ja du kan köpa en annan blandare men OM du köper en blandare från Ikea kan du endast köpa reservdelar därifrån eftersom de inte är standard.

Min pappa försöker byta ut sin Ikea inbyggnadsmikro mot en annan. Går icke utan att modifiera luckan. Ikeas mikro är mindre än standardmåtten. Idioti.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Just blandare från Ikea ska man inte köpa. Det är riktigt mycket problem med dem. Det är inte så mycket dyrare att köpa en FM.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi måttbeställde också rostfri diskbänk - är också mycket nöjda med den (vi är nog också ute). När dottern står där och "diskar" så hamnar det mesta i hon och inte på golvet.

Jo det finns ju en anledning till att man har kant på diskbänkar. Vi hade kunnat ta utan också om vi velat.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vad du än väljer så ta en hel diskbänk, inte sånna infällda ho-historior. Jag håller på att få psykbryt varje gång jag diskar då vatten som hamnar utanför hon rinner rätt ner på golvet....

Det kanske är snyggt, men när ens tvååring vill leka med vatten, då får man ställa en balja på golvet som vattnet kan rinna ner i!

Håller med de andra som svarat på detta, vi har inte haft några problem alls med att det rinner ner och vi har ingen diskbänk.
Sen har vi diskmaskin och handdiskar inte så det används inte på samma sätt men de få gånger jag handdiskat har jag inte haft något problem med vatten på golvet.

Fan också. Jag hatar diskbänkar, ville ha en infälld. Får tänka på detta en stund!

Fundera inte! Ta det D U vill ha!
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Nej det är inte så svårt att få tag i massiva stommar om man vänder sig till rätt företag, men Ikea, HTH osv har ju inte det.
Men det är ju relativt dyrt så de flesta är ju dumsnåla och väljer det billigare alternativet.

Verkligen?! Vi vände oss till ett lokalt snickeri som först sa att de hade massiva stommar. Men så var det ju inte, det var ngn sorts spånskiva med fanér på vilket inte jag tycker är "massivt". Luckorna däremot var massiva. Vi har överhuvudtaget inte kollat något på Ikea eller andra kända märken eftersom vi visste att de inte för massiva stommar.

Jag tror att det är en fördel att bo mer centralt än vad vi gör. Jag ville gärna att företaget skulle komma och mäta och då är man ju lite bunden till vad som finns lokalt.
 
Sv: Vilket kök ska man välja?!

Vi kollade runt på kök idag igen och sambon (som tillverkat diskbänkar och därför är rätt hemma i den branschen) visade mig vad vi ska ha för ho och det kommer bli super! Blir en "nedfälld" så att säga.

Nu lutar det definitivt åt marbodal!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 181
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 397
Senast: Monkie
·
Hemmet Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster...
2
Svar
24
· Visningar
8 477
Senast: Bapelsin
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 893
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp