Bukefalos 28 år!

Vilket län har mest? ;)

T

Tollare

Vilket län har mest hästintresserade människor tror ni?
Ifall man tänker bedriva någon verksamhet med att hålla kurser och lektioner, rida in unghästar och eventuellt lite inackordering på schemat, i vilket län skulle man då ha mest "elever"?

Utbildad hippolog, stort intresse och har chansen att flytta till nåt ställe här i Sverige.
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Tack! Ska testa söka fram 2011 om det går också. :)
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Tack! Ska testa söka fram 2011 om det går också. :)

Jag skulle nog fundera en gång till om jag var du. Där det redan finns stora mängder hästintresserade finns även en stor mängd etablerade konkurrenter. Jag tror att man som "ny" har bättre chanser att rulla igång sin verksamhet där konkurrensen är något mindre och när man är hyggligt etablerad kan man flytta vidare till de ställen där konkurrensen är större. Så istället för att stirra dig blind på hästmängden, försök ta reda på var behovet är stort och antalet "dragplåster" inte är jättestort.
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

1) västra götaland
2) skåne
3) östergötland

går att lätt leta upp.
som flera påpekat så att de är hästnäringst täta innebär ju inte riktigt att de därmed är lättare - konkurrensen är hårdast pga samma orsak.
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Fast på fleeera ridskolor tex är det långa köer för att få börja rida. Alltså borde det vara mest hästintresserat folk där än på ställen där det finns få ridskolor och lite hästintresserat folk?
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Eller är det lätt att "få med sig" folk som är helt ointresserade av ridning?
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Intressant frågeställning, många som startar hästföretag för det efter de förutsättningar som gäller där de bor - inte så fritt (och mer normalt i andra branscher) som du förklarar. Ofta har man en gård vars verksamhet man vill utveckla.

Och jag tror precis som du att det är lättare att fylla verksamheten på ett ställe där det är köer till ridskolorna, än i Norrlands inland där närmsta ridintresserade bor 14 mil bort.

Antingen får man inrikta sig på att helt enkelt ta "kö"-folket, dvs bedriva en verksamhet ungefär som de står i kö till. Eller så kör man sitt eget koncept och försöker ta en lite annan marknad. Eller en mix.

Däremot ska man beakta att det är MYCKET, MYCKET dyrare att satsa och investera (oavsett köp, hyra osv) i ett sådant område. Gårdarna är dyra, anläggningshyrorna är höga, foderkostnaderna onödigt höga osv, osv.

Det är ingen lätt ekvation att lösa :-)
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Håller med men förstod inte riktigt (så trögfattad som jag är ;). ;)
Vars menar du att det är mycket dyrare att satsa och investera? Alltså i vilket område?
Och om man ska starta i Norrland, är det inte så stor chans att man får mycket "kunder" då?

Och en till liten fråga (som hör till den övre); Är det mer hästintresserat folk ju längre ner i Sverige man kommer? ;)
Tack för svar!
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Det är väl inte så konstigt att ju mer tättbefolkat ett län är, desto fler procentuellt hästinvolverade individer finns det? ;)
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Håller med men förstod inte riktigt (så trögfattad som jag är ;). ;)
Vars menar du att det är mycket dyrare att satsa och investera? Alltså i vilket område?
Och om man ska starta i Norrland, är det inte så stor chans att man får mycket "kunder" då?

Och en till liten fråga (som hör till den övre); Är det mer hästintresserat folk ju längre ner i Sverige man kommer? ;)
Tack för svar!
Det är i alla fall mer tätbefolkat söderut. Jag trodde att du tänkte jobba som tränare. Därav rekomendationen att börja smått sas. Om det gäller ridskola är det ju bättre att etablera sig där det är köer till ridskolorna.
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Precis, smart. :)
Jag tänkte mest (bla) som en ridskola.
 
Sv: Vilket län har mest? ;)

Om jag skulle gissa hej vilt utan att googla eller något liknande skulle jag gissa på Skåne län..!!:)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 512
Senast: IngelaH
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp