Bukefalos 28 år!

Vilket medborgarskap får barnet?

JeayL

Trådstartare
Jag och en kompis började fundera, om mamman är svensk medborgare, pappan dansk, föräldrarna är inte gifta och barnet blir född i sverige, vad får barnet för medborgarskap då?
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Svenskt

I vårt fall är jag svensk, pappan österikisk och dottern född i Sverige och hon har svenskt medborgarskap. För att dottern ska kunna få dubbelt så måste jag och hennes pappa vara gifta. Hade hon varit född i Österrike hade hon också kunnat få dubbla.

Både sverige och österrike godkänner dubbla medborgarskap, men jag vet inte hur det är med Danmark och vilka "krav" dom har för att man ska få ha dubbelt.
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Min kompis påstod att det skulle bli dansktmedborgarskap, men hon minns inte vars hon läste det och jag tyckte det lät konstigt om barnet skulle få pappans medborgarskap om dom inte var gift
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Instammer med ovriga! ar barnet fodd i Sverige med Svensk mamma blir den Svensk medborgare.

Min dotter, dock fodd har nere i Australien kan fa Svenskt medborgarskap genom mig. har dock inte registrerat henne i Sverige annu. Hon har aven Australiensiskt medborgarskap genom sin pappa.

// krusan
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Barnet får svenskt medborgarskap om den är född i Sverige. Jag är svensk min sambo är dansk och vi födde våran dotter i Sverige hon fick Svenskt medborgarskap.
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Barnet får svenskt medborgarskap om den är född i Sverige. Jag är svensk min sambo är dansk och vi födde våran dotter i Sverige hon fick Svenskt medborgarskap.

Vill bara förtydliga att alla barn inte får det bara för att de föds i Sverige. Däremot går Sverige efter regeln att medborgarskap baseras på mammans medborgarskap var barnet än föds - d.v.s en svensk mammas barn är alltid svenskt oavsett var i världen det föds och om föräldrarna är gifta eller ej.

Sedan kan man kombinera detta medborgarskap med andra i den mån det är tillåtet i det andra landet barnet har rötter i (eller om man som Krusan redan fått barnet registrerad via pappan i sitt nya land där de gör så) eftersom Sverige nu tillåter dubbla medborgarskap även för de över 18 år (tidigare fick barn med två länder välja när de t.ex. skulle göra lumpen).

Sjalen
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

*funderar* kan man ha trippel...

Har en kompis som bor i spanien och är sambo med en man som ursprungligen kommer från argentina. Sonen har svenskt och spanskt medborgarskap och de ville gärna att han skulle ha argentinskt också. Har inte pratat med henne på länge, så vet inte hur det gick. Men jag vet att mannen åkte tillbaka till Argentina för att få behålla sitt medborgarskap. Då menar jag en vanlig resa. För bor och arbetar gör han i Spanien och har så gjort i sisådär snart 20 år...


Gira :banana:
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Två svenskar som fick barn i Norge = barnet fick både norskt och svenskt medborgarskap!
 
Sv: Vilket medborgarskap får barnet?

Två svenskar som fick barn i Norge = barnet fick både norskt och svenskt medborgarskap!

Då ger de alltså medborgarskap vid födseln som i t.ex. Storbritannien. I Belgien gör man det inte. Min dotter som är född där skulle inte kunna bli belgisk om hon inte bott kvar där tills hon var 16 och ansökt om "anknytning till landet".
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Vi kör igång igen. Det ska inte räcka att köpa sig ett medborgarskap i Turkiet för att undkomma straff begångna i Sverige. Hur Sverige...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
75 908
Senast: Smoothi
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 789
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag börjar ett nytt reglemente för ponnymätning att gälla. Det innebär bland annat att FEI-mätintyg kan gälla som svenskt mätintyg och...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp