Bukefalos 28 år!

Vilket p-piller ska jag föreslå?

ppiller

Trådstartare
Ska ta ut min p-stav i veckan, och undrar vad jag ska välja nu..

Har haft stav i 4,5 år och det fungerar inte längre, blöder 3-4 veckor av 5 och det är minst sagt lite tungt. Har haft det så i 1,5 år nu och inte tagit ut staven på grund av lathet.

Har haft p-piller länge, så länge att jag inte längre vet hur jag "är" utan piller. Därför tänkte jag ta åtminstone en månad helt utan extrahormoner för att se om jag egentligen är annorlunda. Man kan ju inte låta bli att undra ;) Jag har dessutom varit finnig i ca 10 år och det börjar bli trist att ofta skämmas över hur man ser ut naturligt när man är på stan, skolan eller över huvud taget när man träffar andra människor. Finnarna hoppas jag försvinner med staven, men jag gissar ju att de stannar.

Åt i början neovletta, som jag bytte bort. Jag minns inte riktigt varför, men tror att det var för att jag kände mig deppig. Kan inte minnas vilka jag bytte till.. Efter ett tag fick jag nys om att man kunde slippa mens helt om man hade stav, och efter cerazette med gott resultat i ett halvår blev det stav. Efter hand så har det blivit mer och mer blödningar, och nu blöder jag som sagt mest hela tiden. Jag är oftast lite trött och deppig, säkert delvis pga allt blod som försvinner.


Nu är ju frågan vad jag ska leta efter. Jag tycker det är så förbannat jobbigt att ta piller varje dag, men har man inte något val så. Har funderat på plåster, men barnmorskan tyckte att "det är ju så ovanligt. Fundera en gång till så pratar vi igenom det när du kommer hit".

Vad tror ni fungerar? Har ni några förslag? :)
Jag är i ett stabilt förhållande, så sjukdomsaspekten kan vi glömma :)
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Jag kan ju tycka att "det är ovanligt" är ett ganska dåligt argument, så är du intresserad av att prova tycker jag du ska trycka på lite där. Funkar det inte kan du ju byta till piller då. Jag vet att för egen del skulle piller aldrig funka. Det finns inte en chans i världen att jag skulle komma ihåg. Jag kommer nu inte ihåg de piller jag ska ta, trots påminnelse i mobilen + en "tablett-app"... så jag står just nu i valet och kvalet mellan att prova plåster eller ring. (Vågar inte prova stav/spiral pga rädd för smärta :p)

Haha, inser nu att detta kanske inte var jätte-hjälpsamt för dig :D
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Ring föreslog hon, men jag tycker plåster verkar vara mycket mer bekvämt. Man kan se det, man minns det och man behöver inte vara där nere och rota, jag tycker det räcker med menskoppen :p

Jamen eller hur, så tycker jag ju hon borde säga varför det är ovanligt. Såvitt jag läst mig till så är det bra..?
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Ska du ha p-piller skulle jag rösta för Yasmine.
Har dock inte provat dessa själv, men gynekologen framhävde detta som ett mycket bra alternativ för mig med acnehy då det ofta försvinner.

Jag propsade dock på hormonspiral -vilket i sig kan ge finnar eller andra hormonförändringar, men då jag äter antibiotika mot acnen valde jag att försöka ett tag åtminstone. Enligt mig gör det inte ont att sätta in spiraler (har satt in 3 st under dryga året av olika skäl), men det är obekvämt och man kan bli lite yr efteråt -troligtvis för att man spänt sig under tiden.
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Jag tycker ändå att du ska fundera på ring en extra gång. :) Har haft det i ca 1 år nu och jag tycker att det fungerar bra. Känner mig inte alls påverkad av hormonerna då dem verkar mer "lokalt" så att säga. Får man bara in ringen rätt så slipper man "rota" därnere och man känner inte ens att den finns där. :p Du kan skaffa en app som kommer ihåg vilka datum du ska ta in och ut den. Enkelt och bekvämt :D
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

När jag lessnat på att glömma ta mina p-piller föreslog min barnmorska att jag skulle testa plåster eller ring. Har nu haft plåster i 1½ år och jag är hur nöjd som helst! Den stora nackdelen är väl att hitta ett lämpligt ställe på kroppen där det sitter bra :p
Tjata på barnmorskan, jag tycker absolut att du ska prova plåster!
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Jag har valt bort hormoner helt, just pga humörsvängningar och hudproblem.
Jag fick prata med några olika barnmorskor, men till slut fick jag en kopparspiral. Bästa beslutet!
Jag kan inte påverka blödningar, men jag är normal i hud och humör (nåja, har psoriasis och bipolär), och skyddad mot graviditet.

En del bm säger att man måste fött barn för att sätta in en kopparspiral, men icke. Det går utmärkt ändå. Det var ju inte så bekvämt direkt, men tog ungefär fem minuter från det jag kom in i lokalen tills allt var klart. Själva ingreppet gick på en halv minut. Lagom invecklat. Den sitter där i 5-10 år och jag behöver inte fundera. Kan starkt rekommenderas!
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Jamen eller hur, så tycker jag ju hon borde säga varför det är ovanligt. Såvitt jag läst mig till så är det bra..?

Ska man vara sån så kan det ju aldrig bli mer vanligt om de inte låter någon testa ;)

Tjata lite :P det är ju ändå en ganska enkel grej att testa :)
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Skulle satsat på p-ring om jag var du. Inga piller att komma ihåg, hormoner som påverkar mer lokalt. Ingen fara om du skulle drabbas av vinterkräksjuka då det inte är något piller. Enligt mig samma fördelar som med p-piller fast utan nackdelarna.
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

yasmine eller diane (tror jag) kan lindra acne, men prata med bm om typ "jag har ju ganska mycket acne och har hört att vissa ppiller kan hjälpa mot det, vilka sorter skulle du föreslå?" Yasmine tror jag dessutom inte gör en "ppillerfet", vilket vägde tungt för mig som blev lite plufsig i mina ögon när jag åt neovletta.

Själv har jag fastnat för qlaira och zoely, de har lite mer kroppsnära hormoner och färre hormonfria dagar = ska göra mensen lite kortare/mindre. Jag har dessutom fått väldigt bra hy sedan jag började med zoely, men jag vet inte om det är för att jag vuxit ifrån värsta acnetiden (hade väldigt mycket ända från att jag var tio hela gymnasietiden ut + lite till) eller om ppillren gör sitt till. Skillnaden mellan zoely och qlaira är som jag förstått att zoely har samma sammansättning i alla hormonpiller, qlaira följer kroppens "egna" hormoncykel eller något sådant.
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Jag är en person som använt mig av P-plåster. Jag använde det i många år och var väldigt nöjd med det. Jag blev rekommenderad ring men jag ville inte ha det. Jag hade inga som helst biverkningar av plåster. Jag gick upp en del i vikt men jag tror inte det beror bara på plåstren. Jag hade gärna fortsatt med plåstren men man får inte ha det om man väger för mycket (som med det mesta).

Enda negativa med plåster är ju att man kan tappa dem. Jag har bara tappat plåstret helt två gånger. Hade mitt rött högt upp på låret. Jag upptäckte att vatten gillade inte riktigt plåstret. Helt lugnt vid dusch men vid solsemestern, bad i badkaret eller vid simning så var det en fördel att extratejpa lite i kanterna med någon form av tejp. Sån textiltejp funkade bäst enligt mig.
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Jag rekommenderar p-ring. Oerhört smidigt och med hjälp av appen så glömmer man inte bort den.

Från att ha blivit rent av elak 24/7 av p-piller så blir jag endast lite tjurig vid ägglossning och någon dag innan mens med ringen. Har inte fått problem med hyn av ringen möjligtvis lite mindre lust, det är några av biverkningarna. Pv kan känna ringen men då tas den ut och sätts in igen när vi är klara. Väldigt smidigt p-medel. Och ingen risk att tappa den när man badar som någon skrev om plåstret.
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Det stämmer att Yasmine och Diane kan lindra respektive lindrar acne.
Diane är dock på recept mot just detta och man måste därför få detta via en läkarkontakt.

Eller ja, båda är ju på recept så sätt men "vem som helst" kan inte skriva ut Diane i den mån som de kan skriva ut vanliga p-piller.
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Hormonnivåerna jämnar ju inte ut sig på en månad, och det är inte hälsosamt att göra uppehåll sådär. Vill du testa att vara hormonfri så gör det ett år, inte en månad.

Yazmine och Diane är jättebra mot acne på de flesta. Men har andra biverkningar.

Men varför frågar du inte barnmorskan istället? :confused:
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Tack så jättemycket för alla era svar! :bow:

Jag lutar allt mer mot ring eller yasmine, det känns som att de tilltalar mest. :)

AVB: Anledningen till att jag frågar är att bm bad mig leta efter andra lämpliga alternativ som jag kunde ta upp för diskussion där.

Ang. att vara hormonfri, tar det verkligen så lång tid?! Jag kan gå med på att de "hänger kvar" ett bra tag, men inbillar mig att de stora effekterna går ur rätt fort? Man reagerar ju ganska fort humörsmässigt när man tar hormoner, borde man inte reagera reeeelativt fort (en månad) om man tar bort hormonerna? Har aldrig hört talas om någon som går runt och mår dåligt på grund av p-pillret som intogs för ett halvår sedan. :confused:
 
Sv: Vilket p-piller ska jag föreslå?

Ja, när du slutar ta ex. p-piller så försvinner ju effekterna av dem rätt snabbt.
Men det betyder inte att din kropp är back on track dagen du slutat - tiden som det tar för kroppen att återställa sin egen hormonbalans varierar nog rätt kraftigt från individ till individ. Min egen (okvalificerade) gissning är att det troligtvis tar längre än en månad - men inte heller ett år.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 455
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp